Test Peugeot 308 1,6 Turbo: komfortní rychlík

Nový typ 308 je prvním vozem značky Peugeot, patřícím do osmé generace. Jaké je jeho takřka nejvýkonnější provedení?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pět verzí v nabídce, Zvenčí evoluce
  2. Uvnitř téměř revoluce, Pracoviště řidiče
  3. Na silnici překvapí dynamikou, Závěr
  4. Stručné technické údaje, Výbava a ceny, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Peugeot 308 se představil na frankfurtském IAA 2007 a dle očekávání se jednalo o ostře sledovanou novinku. Nelze jej však brát jako zbrusu nový vůz, ale spíše jako evoluci řady 307, kompaktního hatchbacku nižší střední třídy. Návaznost lze na první pohled rozpoznat třeba v agresivní, rozložité přídi, ve tvarování dveří (ty přední jsou zavěšeny na mírně negativně skloněných sloupcích a jejich prosklení sahá až dopředu) či předních blatnících a jejich přechodu do kapoty. Model 308 stojí na podvozku se shodným rozvorem jaký měl předchozí typ, byl však dále modifikován a rozchod kol narostl. Oproti typu 307 je novinka o 74 mm delší, o 85 mm širší a o 12 mm nižší. Také nabídka motorů a převodovek je do značné míry srovnatelná, a to především mezi „diesely“. Zde je tedy na výběr opět z šestnáctiventilových jednotek 1,6 HDI ve verzích 66 a 80 kW a 2,0 HDI s výkonem 100 kW. Zastánci emisními limity decimovaných motorů zážehových mohou vybírat z jednotek 1,4i/70 kW, 1,6i/88 kW a přeplňovaných 1,6 THP/110 kW a 128 kW (výhradně pro verzi GT). Naším testem prošel vůz vybavený druhým nejvýkonnějším z nich, vyvedený ve stupni výbavy Premium. A již předem lze naznačit, že svezení s ním bylo po všech stránkách zajímavým zážitkem. 

Pět verzí v nabídce

Výbavové stupně se u Peugeotu 308 nazývají Confort, Confort Plus, Premium, Premium Pack a GT. Do standardní výbavy všech bez rozdílu patří třeba ABS s rozdělovačem síly, čtveřice airbagů (čelní a boční vpředu lze doplnit za příplatek okenními, bočními vzadu a kolenním pro řidiče), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná zpětná zrcátka a předních okna nebo palubní počítač. Nejedná se vzhledem k ceně o soubor nikterak rozsáhlý, ale za příplatek lze třista osmičku doplnit řadou zajímavých prvků včetně elektrického ovládání řidičova sedadla s pamětí, navigace s barevným displejem a pevným diskem, hands-free Bluetooth, koženého čalounění nebo prosklené střechy, jíž byl vybaven i zkoušený vůz a která je základní výbavou verzí Premium Plus a GT. Kromě základního provedení mají všechny vozy Peugeot 308 manuální klimatizaci, rádio s CD a MP3, mlhovky nebo kliky a zrcátka v barvě karosérie. 

Zvenčí evoluce

Jak již bylo řečeno výše, linie Peugeotu 308 navazují na jeho předchůdce, přičemž specifické prvky dále rozvíjí. Profil vozu se příliš nezměnil, přibyl mělký prolis stoupající pod klikami. Zadní světla jsou užší a více zasahující do zadního sloupku, na víku zavazadlového prostoru se objevil nový lom. Také zadní okno se zakouslo hlouběji do zadních sloupků, které se tím výrazně odlehčily. Čelní sklo je opět velmi rozměrné a o jeho čistotu se starají dva protiběžné stěrače s vodorovnou klidovou polohou. Zpětná zrcátka se naštěstí výrazně zvětšila a poskytují nyní velmi dobrý rozhled okolo vozu. Boční blinkly se přesunuly z blatníků do držáků zpětných zrcátek. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dominantou vozu je však robustní a mimořádně členitá příď, linie sloupků A přechází kapotou do jakéhosi zobanu mezi světly. Mohutné sdružené světlomety pohltily všechny potřebné osvětlovací jednotky, pouze mlhovky zůstaly v nárazníku, ale jsou obdélníkové a orientované svisle. Nárazník v sobě nese jeden velký, „usmívající se“ otvor pro vstup vzduchu k chladičům a je přerušen černým pružným plastem, který nám poněkud připomínal jakési madlo. Ačkoli bychom od něj očekávali funkci kontaktního místa pro nejdrobnější kolize, pohled z profilu naznačuje, že se zdaleka nejedná o krajní místo karosérie. Poznávací značka je umístěna až na spodní hraně spoileru, takže v zimě plní funkci sněhové radlice. Nárazník je vyroben celý z pružného materiálu a spolu s ocelovou příčkou tvoří dobře 200 mm dlouhou deformační zónu před chladiči. Při pohledu na různé mřížky a rámečky však raději nedomýšlet následky byť jen drobného čelního nárazu…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pět verzí v nabídce, Zvenčí evoluce
  2. Uvnitř téměř revoluce, Pracoviště řidiče
  3. Na silnici překvapí dynamikou, Závěr
  4. Stručné technické údaje, Výbava a ceny, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků