Zajímavý design
Originální řešení interiéru
Bohatá výbava
Čiperný motor
Málo místa vzadu
Ergonomie interiéru
Vysoká nakládací hrana kufru
Příliš odtažité řízení
7 /10
S matematikou se francouzská automobilka Peugeot již rozloučila. Po legendárním modelu 205, oblíbeném 206, nevýrazném 207 a rozporuplném 208 nepřichází číslovka 209, ale opět 208. Proč tomu tak je, už zodpověděl kolega Jirka Baborský v prvních jízdních dojmech, které nabíral v okolí Lisabonu.
Nový Peugeot 208 stojí na modulární platformě CMP, kterou sdílí s crossoverem 2008 a sesterskými modely DS 3 Crossback či Opel Corsa. Tento základ umožňuje i aplikaci elektrického pohonného ústrojí, od příštího roku si proto budete moci uvedené modely pořídit i s čistě bateriovým pohonem.
Než se tak stane, mají zájemci o Peugeot 208 na výběr z dvojice motorů - zážehové dvanáctistovky ve třech výkonových variantách a vznětové patnáctistovky BlueHDi. K nám se do testu dostala prostřední benzinová varianta s výkonem 74 kW (100 koní) a šestistupňovou manuální převodovkou. V kombinaci s nejvyšší výbavou GT Line to vypadá na fajn svezení, ale nechvalme dne před večerem.
Jak vypadá?
Rozhodně se hodí říct, že to novému Peugeotu 208 sluší. Designér Yann Beurel krásně převedl současný designový jazyk značky, který nastolil Pierre-Paul Mattei u modelu 508, i na malý hatchback. A to se ne vždy povede.
Čtyři metry dlouhé auto je plné extravagantních prvků, které mu dodávají ten pravý šmrnc a rozbíjí designovou konzervativnost, které je na trhu plno. Čest výjimkám. 208 si zapamatujete hlavně díky agresivní přední masce, svislým denním LED světlometům a lesklé lince, která spojuje zadní svítilny.
Někomu může vytříbenost 208 vadit, ale zatím jsme se na českých silnicích setkali jen s pozitivními ohlasy. Ucelený vzhled v našem případě zaručovala 17palcová kola (205/45 R17), která dostanete k výbavě GT Line standardně. Ke standardu se řadí i zatmavená zadní okna či full LED světlomety. Takhle vypadá 208 nejlíp, bavíme se tedy ale o autě za cenu od 445.000 Kč. Bez peněz navíc pak dostanete i novou verzi signifikantního řešení digitálního přístrojového štítu, který v daném segmentu nemá obdoby.
Origami
Nový i-Cockpit vsadil na 3D rozhraní, které vypadá hodně cool. Panel se skládá z TFT displeje o úhlopříčce 10,25" a reflexní obrazovky (blíže k řidiči) se skromnějším rozměrem 7". Jeho 3D kouzla můžete odhalit z promítací plochy na spodu vrchní strany hluboké kapličky. Právě proto má nové řešení přístrojového štítu tak velký „tunel“.
Výsledek je velmi efektní, ale bohužel s ním přichází i jedna nepříjemnost. S malým a hranatým volantem, který teď najdete ve většině modelů značky, se totiž hůře hledá správná pozice k řízení. Měřím necelých 180 centimetrů a poskládat se za volant tak, aby horní věnec volantu nepřekrýval nejdůležitější údaje o jízdě, se zdálo nemožné.
Nepomohla ani výškově nastavitelná sedadla (a to se sedí příjemně nízko). Pokud jsem chtěl vidět na celý přístrojový štít, musel jsem si sloupek řízení posunout až ke kolenům. Výsledná pozice pro mě byla velmi nezvyklá, ale někomu může vyhovovat. Jsou totiž lidé, kterým 208 padne jako ulitá.
Při co možná nejlepší pozici za volantem mi vadil i široký středový tunel, který hodně tlačil do pravého kolene. Opět podotýkám, že nejsem žádný kolohnát. Zato sedadla jsou v naprostém pořádku. Jsou pohodlná a na malé auto mají velmi slušné boční vedení. Na pohled jsou krásná a samozřejmě jim nechybí ani vyhřívání.
Výbava je jedním slovem boží, vedle výše zmíněných prvků jde i o parkovací kameru, automatickou klimatizaci, asistenta dálkových světel, chytrý držák na telefon v odklápěcí přihrádce, šest airbagů, multifunkční volant nebo 10palcový infotainment s již známým rozhraním, na které jsme vždy „držkovali“, ale už si začínáme zvykat. Je tu všechno, co je i u aut vyšších tříd nadstandard.
Cestující vzadu ale jásat nebudou. Moc místa tu totiž není a také dveře jsou moc krátké. Dva dospělí se sem vejdou spíše nouzově, dětem se tu ale bude líbit. Hlavní nevýhodou je málo místa na hlavu. Stropnice je sice v nejvíce exponovaných místech vyvýšená, ale většina dospělých se bude stejně krčit. Ani zavazadelník není tak štědrý. S objemem 309 litrů jde spíše o podprůměr a vysoká nakládací hrana praktičnosti moc nepomáhá.
Pokračování 2 / 3
Motor
Tříválec 1.2 PureTech je jediným zážehovým motorem Peugeotu 208. Varianta v našem testovaném voze disponovala výkonem 74 kW (100 koní) a točivým momentem 205 N.m (k dispozici i varianty s 55 kW a 96 kW). Zvolili jsme šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek 50.000 Kč si ale můžete dopřát i osmistupňový automat.
Motor je za studena docela hlučný a hrubý. I po zahřátí se ale torzní kmity probourávají do pedálů a silné vibrace cítíte po celém těle. U některých tříválců jsme už zažili větší kultivovanost. Dráhy manuální převodovky jsou tak akorát a celkově k jejímu chování nemáme nejmenších výhrad. Průběh výkonu je plochý, tedy bez výraznějších výkyvů, s malým hatchbackem s hmotností 1165 kilogramů ale motor stejně hezky cvičí.
Zrychlením z nuly na stovku za necelých deset sekund sice 208 prvoplánově neoslní, ale v intimní kabině vám to ani moc nepřijde. Auto je čiperné a s předjížděním či jízdou po dálnici nemá vůbec žádný problém. Ani na moment nám nepřipadalo, že by to chtělo silnější motor. Vzhledem k dravému vzhledu jsme ale hledali trochu té hravosti.
Zato spotřeba je moc fajn, protože dlouhodobě se dá dostat lehce nad pět litrů benzinu. S delším taháním po dálnici se ale snadno dostanete až k našemu týdennímu průměru 6,7 litru na sto kilometrů. V rámci daného segmentu jste ale pořád o slušnou hodnotu.
Jízda
Jízda s 208 je vlastně moc fajn. Novinka je oproti předchůdci lehčí o nezanedbatelných 30 kilogramů, těžiště je nízko a posaz za volantem také. Podvozkově je auto velmi jednoduché s vlečenou zadní nápravou, tak jak bývá v této třídě zvykem. Zadní kola v zatáčkách občas uskočí a 17palcová kola umí i pěkně kopnout, ale jinak je jízda nadprůměrně komfortní i na rozbitých českých okreskách.
Ladění podvozku je tužší, než bychom čekali. S takto nastavenými komponenty by bylo fajn, kdyby i řízení bylo trochu hutnější. Do města je vlažné nastavení super, ale celkové sladění vábí k i ostřejší jízdě, se kterou si řízení moc nerozumí. Auto zatáčí, ale nebaví vás to.
Hlavním revírem Peugeotu 208 je samozřejmě město. Tam exceluje. Manévrovatelnost je výborná a oproti předchozí generaci se zmenšil i poloměr otáčení. Parkování, úzké uličky a podzemní parkoviště, v tom všem se 208 vyžívá a tam je také nejvíce na očích. Verze GT Line sice působí jako malý hot-hatch, na oblíbenou okresku vás ale nenaláká.
Pokračování 3 / 3
Cena a závěr
Peugeot 208 koupíte s aktuálním zvýhodněním za cenu nižší než 300.000 Kč. Půjde o výbavu Life a nejslabší benzinový motor (55 kW). V našem případě (GT Line/74 kW) startujeme na již zmíněných 455.000 Kč. Dostanete za to například LED světlomety, rozpoznávání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, 17palcová kola a hlavně i-Cockpit včetně velkého infotainmentu.
K tomuto balíčku bylo v našem případě ještě připlaceno za bezdrátové nabíjení telefonu, vyhřívaná přední sedadla, panoramatické střešní okno nebo 3D navigaci. Hodně slušné rozmazlování na městské autíčko, nemyslíte? Celkově bychom tedy za auto na fotkách dali 542.000 Kč. Je to poměrně dost, ale vzhledem k výbavě je to pochopitelné.
Peugeot 208 je atraktivní a čiperné auto do města, nezalekne se však ani dálnice. I když vás svým vzhledem bude lákat k ostřejší jízdě na okreskách, nenechejte se obalamutit. Tam se naopak moc nehodí. Některá úskalí v interiéru, jako jsou omezený prostor na zadních sedadlech a rozporuplná pozice za volantem, vyžadují kompromisy. 17palcová kola si také občas bouchnou, my bychom volili šestnáctky.
Pro koho tedy Peugeot 208 vlastně je? Podle nás pro mladé a úspěšné lidi, co mají rádi nová řešení, jsou chic a trendy a nejsou moc nároční na prostor. Elektrická verze, která je za rohem, pravidla hry příliš nezmění. Výrobce udává dojezd přes 300 km na jedno nabítí, realita ale bude poněkud jiná.
Peugeot 208: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
295.000 Kč (1.2 PureTech/55 kW Life) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
485.000 Kč (1.2 PureTech/74 kW GT Line) |
Cena testovaného vozidla |
542.000 Kč (1.2 PureTech/74 kW GT Line) |
Technické údaje: Peugeot 208
Rok • stupeň výbavy
2019 • GT Line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
Nejvyšší výkon
74 kW (100 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
205 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,9 s
Nejvyšší rychlost
188 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
309 l • 1 004 l
Objem palivové nádrže
44 l
Hmotnost: provozní
1 165 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,2 • 3,7 • 4,2 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 055 × 1 745 × 1 430 mm
Sériová výbava (GT Line): 6x airbag, tempomat o omezovačem rychlosti, pak Safety Plus (rozpoznávání dopravních značek, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, automatické nouzové brzdění, systém sledování pozornosti řidiče), full LED světlomety, automatické přepínání dálkových světlometů, zatmavená skla zadních oken, Peugeot i-Cockpit 3D, automatická klimatizace, automatické stěrače, hands-free otevírání vozu, elektricky ovládaná zadní okna, Pack Comfort (elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná přední zrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou), výškově nastavitelní sedadlo řidiče, Peugeot Connect radio s MP3 (6 reproduktorů), barevný kapacitní 7“ displej + hands-free Buetooth + 2x USB, multifunkční volant, hliníková kola 17“, Mirror Screen (Apple Carplay + Android Auto)
Volitelná výbava: aktivní systém sledování slepého úhlu + asistent bočního parkování (6000 Kč), indukční bezdrátové nabíjení telefonu (4000 Kč), střecha Black Diamond (10.000 Kč), vyhřívaná sedadla řidiče a spolujezdce (6000 Kč), panoramatické střešní okno (15.000 Kč), hands-free přístup a startování vozu Proximity (9000 Kč), navigace 3D (displej 10“) + digitální tuner (21.000 Kč), Pack Drive Assist (9000 Kč), perleťový lak - červená Elixír (17.000 Kč)