Test Opelu Crossland X: Jaký je první Opel na francouzských základech?

V recenzi jsme tentokrát vyzkoušeli Opel Crossland X.
Seznam kapitol
  1. Test
  2. Technické údaje
Radosti
Svébytný design
Kvalitní interiér
Prostor v kabině
Moderní výbava a dobrý infotainment
Kultivovaný, výkonný a úsporný turbodiesel
Poměrně nízká cena
Starosti
Jízdní vlastnosti na limitu
Méně přesná převodovka
7  /10
Pokračování testu
Fotogalerie36 fotografií
DSC03212.JPG DSC03220.JPG DSC03222.JPG

Nový zástupce třídy crossoverů segmentu B to od začátku nemá jednoduché. Je totiž prvním výsledkem spolupráce Opelu se skupinou PSA, která nakonec vyústila v akvizici prapůvodně německé automobilky. Všichni budou v crosslandu hledat prvky, které oba výrobci sdílí za účelem zlevnění výroby.

My nejsme výjimkou, proto jsme si crossland na týden půjčili na redakční test a chtěli zjistit, co zákazníkovi v dynamicky rozvíjejícím se segmentu nabídne a jak vůbec vypadá první plod spolupráce. Převzali jsme variantu v nejvyšší výbavě Innovation a se silnější vznětovou šestnáctistovkou.

Na první pohled typický Opel

Crossland X je postaven na francouzské modulární platformě a je tak blízkým příbuzným Peugeotu 2008 a připravovaného Citroënu C3 Aircross. Na první pohled to však rozhodně nepoznáte.

Crossland dostal typický designový styl Opelu, včetně charakteristické masky a světlometů. Díky černé střeše a zrcátkům testovaný kousek působil dravěji. Zajímavá je horní okenní linie, která zasahuje až k zadním svítilnám. I když se ale designéři Opelu snažili jak chtěli, úzkou a vysokou stavbu ani rozšířenými svítilnami nezakryli.

Mix prvků je možná bizarní, ale funguje

I design interiéru následuje styl opelů nové generace. Zamlouvá se nám i kvalita materiálů. Vrchní část palubní deska je z měkčeného plastu s hezkou strukturou, nikdy nic nevrže a všechny díly k sobě pěkně pasují. Hodnotně působí překrytý horní lem dveří, ze kterého na posádku u konkurentů kouká lak.

Posez za volantem nám celkem vyhovoval, volant lze dostatečně přisunout k tělu. Potěšila sedadla s ortopedickým certifikátem a prodlužovacím sedákem. V interiéru je v rámci třídy nadbytek podélného místa. Vzadu se redaktor výšky 190 cm za sebe posadil s rezervou.

Tyrkysový Opel Insignia? S personalizačním programem Exclusive je to možné

Tyrkysový Opel Insignia? S personalizačním programem Exclusive je to možné

Limitem je ale šířka - třetího pasažéra mezi sebe jen tak nenacpete a přední cestující sedí poměrně blízko vedle sebe. Ale to je dáno konstrukcí. Zavazadlový prostor nabízí nadprůměrných 410 litrů. Při objednání posuvných sedadel, které testovacímu kusu chyběly, je to až 520 litrů.

Infotainment pochází z nových vozů skupiny PSA. Není mu příliš co vyčítat. Je rychlý, kvalitně zobrazuje a ovládání je velmi intuitivní. Zdá se nám lepší, než systém Opelu. Zajímavé je zdvojené ovládání klimatizace. Tu u Francouzů regulujete jen na displeji, ale Opel si zřejmě vydupal i klasické ovládání. Po stisku tlačítka menu na jednom z kruhových ovladačů však můžete vyvolat i zmíněné dotykové ovládání na displeji.

Francouzské kolegy poznáte i v průhledovém head-up displeji, který je umístěn na vysouvacím sklíčku. Tady se pro změnu přikláníme k promítání na čelní sklo, které normálně aplikuje Opel.

Kde všude jsme nejen v interiéru poznali francouzské bratry Crosslandu? Podívejte se:

Co Opel Crossland X sdílí s Francouzi? Důležité věci i drobnosti..

Co Opel Crossland X sdílí s Francouzi? Důležité věci i drobnosti..

Celkově interiér hodnotíme velice pozitivně. Je velmi dobře zpracovaný, použité materiály jsou vkusné, stejně jako design, který je sice lehce usedlejší, ale za nudný bychom jej neoznačili. Prostoru pro posádku i zavazadla je dostatek. Moderní výbava včetně komunikačního rozhraní také patří k silným stránkám.

Bezpečnostní chůva je více než přísná

Pod kapotou měl testovaný vůz vznětovou šestnáctistovku o výkonu 120 koňských sil. Taktéž ji známe z vozů PSA, kde funguje pod označením BlueHDI se stejnými parametry. Původ prozrazují i lvíčci a šípy na všech dílech. Naopak opelův blesk nenajdete ani na krytu motoru.

Kritiku na tento agregát však od nás neuslyšíte. Naopak jej hodnotíme jako jeden z nejlepších dieselových čtyřválců podobné kubatury. Je příkladně kultivovaný, sbírá se už od ně jakých 1 300 otáček a přitom se nechá bez problémů vytáčet. Crossland je s touto jednotkou i velmi úsporný. V náročném testovacím provozu jsme týden zakončili se šesti litry na počítadle. Není však problém mimo město jezdit i za čtyři a ani při změnách stylu jízdy spotřeba neletí výrazně nahoru.

Navíc jednotka dodává malému vozu více než dostatečnou výkonovou rezervu. Jen řazení není ideální. Na delší dráhy si zvyknete, ale o dokonale přesnou skříň se nejedná. Páka je v neutrální poloze lehce posunuta dopředu, a tak jsme při prvních výjezdech chvilku váhali.

Opel Insignia GSi je s dvoulitrem na Nordschleife rychlejší, než minulé OPC

Opel Insignia GSi je s dvoulitrem na Nordschleife rychlejší, než minulé OPC

Při prvních kilometrech na kvalitnějších silnicích a v seznamovacím tempu jsme nejdříve byli z jízdních vlastností pozitivně překvapeni. První milimetry progresivních pružin jsou měkké, a tak se vůz dokáže příjemně pohupovat a filtrovat menší nerovnosti. Jenže na typické české okresce už přijde ke slovu ta tužší část, která má za úkol udržet vysokou stavbu crossoveru na uzdě. Tehdy začne crossland mírně poskakovat. Nikoli však rozhoupávat. Slyšíte sice tupé rány, ale karoserii to příliš nerozhodí.

Aby zmíněné poskakování ale i náklony karoserie nevyústily k nestabilitě, je elektronika nastavená extrémně opatrně. Už při první ostřejší změně směru se výkon motoru okamžitě utlumí a kontrola stability začne suverénně přibrzďovat. To činí ovládání vozu nečitelným a řidič nemá dostatek citu. Jistotu mu nedodá ani řízení, které sice nějakou tu zpětnou vazbu na limitu předních kol přinese a je celkem strmé, ale také přeposilované - lehké.

Takové chování je však pro malé crossovery běžné. Rozhodně se nejedná o ojedinělý průšvih, protože crossland na poměry konkurentů jezdí uspokojivě. Na rozbitých silnicích to někteří zvládají lépe, ale když mu nebudete šlapat na krk, stane se bezproblémovým společníkem. Cílová skupina malého městského crossoveru stejně ocení spíše bezpečné chování a ještě víc úsporný, výkonný a tichý turbodiesel.

Závěr: Povedený vůz, který zná svou klientelu

Na závěr nejprve odpovíme na otázku, která se v hlavách fanoušků opelu dere na povrch. Spojení s Francouzi, ať už o jejich vozech v Čechách koluje kolik mýtů chce, opelu neškodí. Naopak, konkrétně crossland těží z povedených motorů nebo třeba infotainmentu. Darovaná platforma navíc umožnila postavit velmi prostorný crossover.

Než přijde OPC: Opel představuje Corsu S

Než přijde OPC: Opel představuje Corsu S

Krom motoru, technologií a prostoru hodnotíme kladně také kompletní kvalitu interiéru. I design exteriéru zaujme a hraje stále vlastní styl. Ano, stabilizace má pevnou ruku a žádnou ostrou jízdu či dokonce jiné dovádění nedopustí, řazení není z nejpřesnějších a při ostřejším tempu na rozbitém asfaltu začnete přicházet o komfort, který jinak podvozek nabízí.

Jenže Crossland X boduje přesně těmi vlastnostmi, díky kterým jej hodnotíme jako jeden z nejlepších městských crossoverů segmentu B. Navíc jej pořídíte za dobrou cenu. S povedeným benzinovým tříválcem je v základu za 309 tisíc a i s bohatou výbavou se budete točit kolem čtyř set.

Další poznatky si přečtěte v naší komentované fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Test
  2. Technické údaje

bazar

Opel Astra 1,6
Rok výroby: 2005
Stav: 160 077 km
Cena: 69 000 Kč
Opel Corsa 1
Rok výroby: 2001
Stav: 118 218 km
Cena: 40 000 Kč
Opel Astra 1,7
Rok výroby: 2011
Stav: 189 072 km
Cena: 100 000 Kč
Opel Insignia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 147 162 km
Cena: 252 000 Kč
Opel Corsa 1,2
Rok výroby: 2012
Stav: 84 532 km
Cena: 150 000 Kč
Opel Astra 1,7
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 75 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků