Kapitoly článku:
Za volantem
Pokud vám přijde design karoserie jako lehce extravagantní, za volantem se tohoto pocitu snadno zbavíte. Pracoviště řidiče je totiž prakticky stejné jako u jiných větších Opelů současnosti, ať už jde o volant, přístrojový štít nebo o středovou konzoli obloženou plejádou tlačítek. Dílenské zpracování jsme hodnotili jako dobré, ovšem čalounické a obkladové materiály bychom u špičkové verze celé řady přeci jen očekávali jaksi honosnější.
Pracoviště řidiče bude všem, kdo znají opely, povědomé
Povědomé jsou také všechny kontrolní a ovládací prvky od páček pod volantem a přepínačů na jeho ramenech přes panel klimatizace až po monochromatický displej uprostřed přístrojového štítu. Ten zobrazuje především údaje palubního počítače a ovládá se stále celkem nemotorně trojicí prvků na levé páčce pod volantem: tlačítkem na hraně, otočným kroužkem a samostatným tlačítkem Menu.
V množství tlačítek na středové konzole je třeba zorientovat se
Za řadicí pákou je panýlek s tlačítkovým ovládáním zajišťovací brzdy a parkovacího asistentu a deaktivací stabilizace a start/stop systému. Zafiru Tourer rozhodně nelze kritizovat za nedostatek odkládacích schránek pro drobnosti, které jsou prakticky všude, kam se podíváte. Prostor za řadicí pákou má několik posuvných a vyjímatelných vložek a úrovní, jež lze přesouvat v stříbřitých ližinách. A ty jsou po stranách rudě podsvíceny, což je docela efektní a posádka to po setmění možná ocení uznalými povzdechy.
Kouzlení se sedadly
Pětimístná Zafira Tourer má zavazadlový prostor s objemem 710 až 1 860 l, sedmimístná pak 152 až 1 792 l (maximální hodnota je v tom případě částečně omezena v podlaze uloženými sedadly třetí řady). To jsou orientační hodnoty na úvod, abyste měli alespoň rámcovou představu o prostorových poměrech na palubě tohoto vozu.
Přístup k sedadlům v prvních řadách je pohodlný
Ve druhé řadě, k níž sahá středová konzole s různými schránkami a držáky, je trojice samostatných, nezávisle stavitelných sedadel. Jak je vidět z přiložených snímků, lze opěráky sklápět na sedáky do úrovně zavazadlového prostoru, přičemž vzniklou mezeru elegantně překlene tuhý, do segmentů členěný skládací kryt.
Prostor v zadní části karoserie je objemný a účelně tvarovaný
Se sedadly je snadná manipulace, regulace sklonu opěráků, případně úplné sklopení opěráků na sedáky se zajišťuje poutky, přičemž všechny úkony bez nadměrné fyzické námahy zvládne i vaše žena. V případě potřeby lze z podlahy zavazadlového prostoru vyklopit dvě další, kompletní sedadla s hlavovými opěrkami a tříbodovými bezpečnostními pásy, ovšem teprve v plném obsazení vyniknou další přednosti celého systému Flex7.
Při vhodném podélném nastavení sedadel se ani dospělý člověk nebude v třetí řadě vysloveně mačkat
My jsme v rámci testu vyrazili na víkend v sestavě tři dospělí a tři děti v sedačkách. Všechny děti byly usazeny do středové řady, dva dospělí vpředu a třetí zcela vzadu vpravo, přičemž potřebná zavazadla byla navrstvena v oblasti podběhu levého zadního kola. Ocenili jsme snadné sklápění krajních sedadel v prostřední řadě pro usnadnění přístupu na sedadla v řadě třetí, ale především široké rozmezí podélného posunu sedadel střední řady.
Díky tomu lze navýsost účelně nastavit pozici všech sedadel tak, aby na palubě Zafiry Tourer všichni seděli v komfortu dostatečném i pro cesty na delší vzdálenosti. Dvojice sedadel v třetí řadě tak není ničím vysloveně nouzovým, relativně pohodlně se tam při vhodném nastavení sedadel druhé řady usadí i dospělí běžného vzrůstu.
Na silnici
Zkoušený vůz byl vpředu opatřen příplatkovými „ergonomickými sedadly“. Vynikají mírně zdůrazněnou boční oporou sedáků i opěráků, ve dvou osách elektricky stavitelnou bederní opěrou a manuálně měnitelnou délkou sedáků. Ovšem jak jistě uznáte, pokud sedáky nemají stavitelný sklon, je posledně zmíněné řešení celkem zbytečné, neboť efektivní opěry nohou pod koleny beztak nedosáhnete.
Ale co to tu řešíme? Zafira Tourer přeci není vozem pro ukojení choutek na sportovní jízdu. Přesto má řidič dobrý přehled o okolí vozu a nastavení všech kontrolních a komfortních prvků. Motor nevyžaduje delší žhavení ani po (mírně) mrazivé noci, naskakuje rychle a bez jakýchkoli pazvuků. Dokonce ani neklape, snad s výjimkou podtáčení za studena.
Přední náprava byla převzata z Insignie, zadní vlečená ramena dostala příčné ustavení Wattovým přímovodem
Pokud máte zkušenosti s dosavadními dieselovými Opely, pak vás za volantem Zafiry s motorem 1,6 CDTI příjemně překvapí znamenitá izolace agregátu jak v hluku, tak ve vibracích. Chod motoru je opravdu velmi měkký a kultivovaný a v dané objemové a výkonové kategorii bude tato jednotka v přímém srovnání s těmi nejlepšími minimálně držet dech.
Motor spolehlivě a plynule táhne už od 1 300 ot./min. a končí někde na 3 500 ot./min., turboefekt je u něj prakticky neznatelný. Spojka sice budí dojem šlapání do bláta, což je protivné zvláště při rozjezdech, ale lze si na to zvyknout, zvláště díky tomu, že motor nejeví při podtočení tendenci zhášet, ani řidiče trestat klapáním. Brzdy nevynikají žádným masivním účinkem, ovšem potenciálu dodávanému použitým motorem v běžném provozu spolehlivě vyhoví.