Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI: hbitý mikrobus s čerstvým srdcem

Zafira Tourer platí za jeden z nejpraktičtějších vozů své třídy. Posvítili jsme si na to, ale zvědavi jsme byli také na zcela nový vznětový motor, tentokrát z vlastního vývoje GM.
Seznam kapitol
  1. Potřetí, Zcela nový motor, Nabídka verzí
  2. Zkoušený vůz, Originální pragmatik
  3. Za volantem, Kouzlení se sedadly, Na silnici
  4. Stabilní zázemí, Povedlo se, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

Potřetí

Opel představil svoji první Zafiru v roce 1999 a vůz ihned zapůsobil především svým variabilním, až sedmimístným interiérem Flex7 a znamenitým využitím obestavěného prostoru při zachování kompaktních vnějších rozměrů karoserie. Na ženevském autosalonu roku 2005 slavila premiéru druhá, dodnes prodávaná generace Zafiry, a když ve Frankfurtu v roce 2011 odhalili generaci třetí, dodávanou pro odlišení jako Zafira Tourer, jezdilo už po světě více než 2,2 milionů vozů Opel Zafira.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek'
Vyzkoušeli jsme Zafiru Tourer s novým motorem a nejvyšší výbavou

Opel Zafira Tourer posunul roku 1999 představený systém posuvných a sklopných sedadel Flex7 zase o kousek dál a promyšlenou konstrukcí a snadným ovládáním sedadel patří k nejlepším autům své kategorie. Sériová Zafira Tourer navázala na studii Opel Zafira Tourer Concept prezentovanou v Ženevě roku 2011, oproti níž se mnoho nezměnila. Naštěstí. Zachovala si také výrazné, nepřehlédnutelné tvarování přední části karoserie.

Test Opel Zafira 1,7 CDTI: velkorysost sama

Test Opel Zafira 1,7 CDTI: velkorysost sama

Oproti předchozí řadě Zafira je Zafira Tourer o 191 mm delší (4 658 mm) a má o 57 mm větší rozvor náprav (2 760 mm), přičemž rozchod kol se pro zlepšení stability zvětšil o výrazných 96, resp. 78 mm na výsledných 1 584, resp. 1 588 mm. Přední náprava byla včetně pomocného rámu převzata z Opelu Insignia, zadní kola spočívají kvůli prostorové hospodárnosti na jednoduchých a lehkých vlečených ramenech spojených zkrutnou příčkou, ovšem poněkud nezvykle příčně ustavených Wattovým přímovodem.

Zcela nový motor

Rozhodně nejvýznamnější novinkou řady Zafira Tourer se loni stalo zavedení zcela nového, celohliníkového vznětového motoru GM 1,6 CDTI EcoTec, přičemž Zafira Tourer se stala jeho vůbec prvním hostitelem. Dosud byly páteří nabídky vznětových pohonných jednotek většiny modelů Opel přímovstřikové agregáty s objemem 1,7 l z konstrukčních dílen Isuzu (Opel později práva na tyto motory od Isuzu odkoupil) a Fiaty Multijet v objemových verzích 1,3 a 1,9 l.

Test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI – sňatek z rozumu?

Test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI – sňatek z rozumu?

Z později představené jednotky Fiat 2,0 JTD konstruktéři GM Powertrain pod označením „Family B“ odvodili „dvoulitry“ CDTI, a to včetně pověstné, dvojicí turbodmychadel přeplňované varianty. Nový GM 1,6 CDTI EcoTec je tak po dlouhé době prvním vznětovým motorem GM, resp. Opelu vlastní konstrukce. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová pohonná jednotka má kultivovaný chod a pohotový zátah v širokém spektru otáček

A právě vůz s tímto motorem jsme pro vás nyní vyzkoušeli. Poměrně nedávno jsme testovali Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI, takže tentokrát se budeme věnovat především odlišnostem zkoušeného auta.

Nabídka verzí

Opel Zafira Tourer je k dispozici ve výbavových stupních Essentia, Enjoy, Active a Cosmo, přičemž už ten základní nabízí například elektrické ovládání předních oken a zrcátek, klimatizaci, dálkové centrální zamykání a sadu bezpečnostních prvků zahrnující šestici airbagů a ESP. V rámci aktuálně platného akčního ceníku může být Zafira Tourer vaše za ceny od 407 900 Kč včetně DPH, při splátkovém financování Opel Finance vám odečtou 30 000 Kč.

Nabídka pohonných jednotek je nečekaně široká a zahrnuje také verze bi-fuel na LPG (1,4 Turbo/103 kW), nebo na CNG (1,6 Turbo/110 kW). Základem nabídky zážehových motorů je atmosféricky plněná osmnáctistovka konvenční konstrukce s výkonem 85 kW (jako jediná má pětistupňovou převodovku, jinak jsou standardem šestistupňové rychlostní skříně), následují přeplňované 1,4 Turbo (až 103 kW) a 1,6 Turbo ve výkonových verzích 110, 125 a 149 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zkoušený vůz měl výsuvný nosič na dvě jízdní kola, nabízí se také rozšíření na kola čtyři

Mezi vznětovými jednotkami najdeme kromě nového 1,6 CDTI/100 kW také konstrukčně starší motory 2,0 CDTI s výkonem 81, 96 a 121 kW, ve verzi BiTurbo pak až 143 kW. Vybrané motory lze za příplatek 45 000 Kč doplnit šestistupňovou samočinnou převodovkou, poháněna jsou ale výhradně kola přední nápravy.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Potřetí, Zcela nový motor, Nabídka verzí
  2. Zkoušený vůz, Originální pragmatik
  3. Za volantem, Kouzlení se sedadly, Na silnici
  4. Stabilní zázemí, Povedlo se, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie
TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Lexus ES 300h

Přicházím k pětimetrové japonské limuzíně za necelé dva miliony korun. V nabídce má pouze jeden motor a jednu převodovku. Má Lexus ES 300h ve své třídě co nabídnout?

dnes | Vladimír Kadera | 45 příspěvků
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 47 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků