Test: Opel Zafira OPC jezdí sakra rychle

Tři písmena navíc proměňují usedlý sedmimístný rodinný vůz s vysokou stavbou karoserie ve sportovního dravce. Pod zkratkou OPC - Opel Performance Center - se skrývá práce sportovního oddělení německé automobilky. Opel Zafira OPC je nejrychlejším velkoprostorovým vozidlem vyráběným v Evropě. Hodnota maximální rychlosti 220 km/h hovoří sama za sebe.
Test: Opel Zafira OPC jezdí sakra rychle

Zafira OPC neztrácí komfort

Vytvořit z auta vysokého 1,63 m vůz se sportovní charakteristikou je výzva pro techniky! Téměř dvacet centimetrů výšky navíc nad rámec běžného vozidla samozřejmě vyžaduje výrazné úpravy podvozku. Tužší charakteristika zavěšení kol je nezbytností, Zafira OPC si s motorem o výkonu 141 kW/192 k nemůže dovolit "plavat v bocích". Ve skutečnosti jste překvapení, jak snadno si vysoký "minivan" poradí s členitým terénem v ostrých zatáčkách. Řidič sedící vysoko zpočátku pociťuje jistou nedůvěru ke stabilitě vozu, avšak ten mu s přibývajícími kilometry dává jasně na vědomí, že ohledy kvůli vyšší karoserii jsou zbytečné. Do mozaiky zkvalitnění stability výrazně přispívají sedmnáctipalcová kola s pneumatikami rozměrů 225/45 R 17.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Na sportovní srdce poukazují zejména sedmnáctipalcová kola.

Vyklenuté blatníky společně s masivními nárazníky v barvě karoserie  již zdálky upozorňují, že tato zafira je něčím víc než "pouhým" velkoprostorovým vozem nižší střední třídy. Přední nárazník upoutá rozměrným vstupem vzduchu, po jehož stranách jsou umístěné mlhové světlomety. K celkovému dojmu přispívá i výrazná barva, která modely OPC zpravidla provází. Již zmiňovanou maximální rychlost 220 km/h doplňuje zrychlení "z klidu na sto" během 8,2 vteřiny.

Přes tyto výrazně sportovní parametry dynamiky jízdy zůstává Opel Zafira OPC svým interním uspořádáním stále tou sedmimístnou pohodlnou zafirou, která umí třetí řadu sedadel elegantně zapustit do podlahy a druhou řadu posunout dopředu tak, že vozidlo se během chvilky promění v docela objemný dvoumístný náklaďáček! K pohodlí řidiče a předního spolujezdce přispívají sportovní sedadla Recaro v kombinaci kůže a kvalitní látky. Stejná kombinace materiálů se uplatňuje také ve druhé řadě sedadel, přičemž to prostřední je celokožené. Třetí řada, tedy dvojice sedadel, je přirozeně skromnější, hodí se zejména pro děti. Těm poskytne dostatečný prostor a pohodlí i při delším cestování. Cestující vyšších postav by si však před jízdou měli raději zajistit sezení na některém místě ve druhé řadě, případně vedle řidiče. Přesto se zdaleka nejedná o pouhé nouzové sedačky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Interiér není k zahození...

Kůže se v interiéru uplatňuje samozřejmě také na volantu a spoluvytváří hodnotný pocit i na jiných částech vnitřku vozu, například u dveří. Sportovního ducha dokresluje bílý podklad přístrojů. Otočné spínače klimatizace a řada dalších ovladačů se naopak vyskytují u "běžné" zafiry a také u dalších automobilů značky Opel. Tato unifikace dojem hodnoty vozu poněkud snižuje.

Pojízdný kinosál

Zafiru OPC si určitě oblíbí vyznavači filmů, vůz se totiž může stát pojízdným biografem. Ve stropě šikmo nad druhou řadou sedadel je umístěna výklopná obrazovka palubního DVD. Zařízení je možné využít také jako přehrávač hudebních disků a prohlížeč vlastních fotografií či filmů. Soustředění řidiče na jízdu přitom není ohroženo. Filmoví diváci získávají akustický zážitek ze sluchátek, která jsou s DVD bezdrátově spojená infračerveným paprskem. Řidič sám přitom může poslouchat autorádio nebo si přehrávat hudbu z jiných CD disků.

Srdcem je přeplňovaný motor

Veškeré sportovní úpravy by se minuly účinkem, kdyby pod kapotou neudával jízdě tón výkonný motor. U Zafiry OPC jím je přeplňovaný dvoulitrový benzínový agregát jehož maximální výkon 141 kW/192 k je k dispozici při 5 400 otáčkách. Nejvyšší hodnota točivého momentu 250 Nm již při 1950 otáčkách a řidič to při jízdě jak se patří oceňuje. Zafira zatahuje již od nejnižších otáček a pod plynem může plynule pokračovat daleko za dvousetkilometrovou hranici. Škoda, že převodovka není šestistupňová, ve vyšších otáčkách by se motoru zjevně odlehčilo a také spotřeba paliva by na dlouhých dálničních úsecích klesla. Výrobce udává hodnotu kombinované spotřeby benzínu 10,1 l/100 km. Našich 850 testovacích kilometrů vyústilo dokonce v hodnotu nižší, "jen" 9,5 l.  Z pohledu rodinného vozu se to může zdát dost, avšak vzhledem k nesporné sportovní dynamice Zafiry OPC při současné vysoké stavbě karoserie to je spíše údaj překvapivě nízký. Se Zafirou OPC jsme přitom jezdili po dálnicích docela svižně a přibližně třetinu trasy jsme absolvovali v městském provozu. Dokládá to i průměrná rychlost 55 km/h.

Bohatá výbava

Standardní výbava mimo jiné zahrnuje brzdový systém ABS, elektronický stabilizační systém ESP, protiprokluzový systém TC Plus, čelní, boční a hlavové airbagy, klimatizaci, palubní počítač, samočinně cloněné vnitřní zpětné zrcátko, obousměrně nastavitelný volant a špičkovou audiosoustavu s již zmíněným DVD přehrávačem.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 31 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků