Kapitoly článku:
Na silnici
Jízda se Zafirou je v podstatě velmi podobná jako s jakýmkoli jiným moderním vozem nižší střední třídy s naftovým motorem. Počítat je však třeba s výše uloženým těžištěm, které je však částečně kompenzováno tužším podvozkem. Díky němu se sice do interiéru přenáší rázy od vozovky, nicméně stabilita je ve většině situací optimální. Zkoušená Zafira jevila přiměřené známky nedotáčivosti, ale její chování jsme hodnotili jako snadno předvídatelné. Díky dobrému výhledu z vozu je s ním snadná manipulace i v omezených prostorech, i když jistým hendikepem zůstává omezená činná plocha vnějších zpětných zrcátek.
Motor vyžaduje za studena krátké žhavení, během dne pak již nikoliv. Jeho akustický projev je dosti tvrdý, ale přijatelný a ve vyšších rychlostech zanedbatelný. Převodovka řadí velmi přesně, šestý rychlostnní převod je ale až příliš dlouhý a i prázdný vůz s ním má ve stoupání na dálnici chvílemi potíže. Jak můžete posoudit z přiložených tabulek, ve 130 km/h motor na šestku točí jen necelých 2 500 ot./min., což je při maximu točivého momentu 260 N.m celkem „těžká“ hodnota. Spektrum využitelných otáček je přitom poměrně omezené, neboť vrchol točivého momentu nastupuje až při 2 300 ot./min., zatímco výkon vrcholí již při 3 800 ot./min., ale vzhledem k celkem těsnému odstupňování ostatních převodů je s vozem příjemné svezení. Brzdy jsme hodnotili jako účinné a nevadnoucí, řízení pak jako přesné, byť s poněkud omezeným kontaktem s vozovkou.
Závěrem
Opel Zafira je opravdu velmi praktickým vozem kompaktních vnějších rozměrů a v testované kombinaci výbavy a motoru se jedná o slušnou porci užitné hodnoty. S vozem jsme absolvovali něco přes 1 000 km v podmínkách začínajících zimních plískanic, takže přijměte naši omluvu, že vám tentokrát nenabízíme snímky zkoušeného vozu v jízdní akci. Během našeho týdenního soužití se nám tato Zafira ukázala jako variabilní, svižný vůz vyvážených vlastností, pouze spotřeba paliva byla pro nás mírným zklamáním, ale na vině bude zřejmě také skutečnost, že vůz měl na začátku testu na svém tachometru necelých 1 800 km. Ve městě jsme jezdili zhruba za 8,7 l/100 km, na dálnici to bylo o půl litru méně a v čistě ekonomicky ježděném venkově jsme se nedostali pod hranici 7 l/100 km. Stávající motory 1,9 JTD přitom při vyšším výkonu jezdí alespoň o jeden litr méně, ale co naplat, emisní limity jsou dnes tím, co hýbe světem...
Vůz k testu zapůjčilo brněnské dealerství Renocar a.s.
Stručné technické údaje | |
Počet válců/ventilů na válec | 4/4 |
Zdvihový objem motoru, typ | 1 686 cm3, vznětový |
Nejvyšší výkon | 81 kW/3 800 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 260 N.m/2 300 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 13,4 s |
Nejvyšší rychlost | 179 km/h |
Převodovka – způsob řazení, počet stupňů | Man., 6 st. |
Max. objem zavazadlového prostoru | 1 820 l |
Spotřeba paliva – měst./mimo měst./kombinace | 7,0/4,8/5,6 l/100 km |
Hmotnost pohotovostní/celková (od/až) | 1 503/2 250 kg |
Rozvor náprav | 2 703 mm |
Délka/šířka/výška | 4 467/1 801/1 670 mm |