Test Opel Zafira 1,7 CDTI: velkorysost sama

Na zoubek jsme se podívali aktualizovanému provedení účelně koncipovaného Opelu Zafira s úsporným dieselem pod kapotou.
Test Opel Zafira 1,7 CDTI: velkorysost sama
Seznam kapitol
  1. Účelná modernizace, Nabídka verzí, Zkoušené provedení
  2. Na první pohled, Kompaktní, ale prostorný, Svérázné ovladače
  3. Vše ve snadném dosahu, Skutečně variabilní interiér
  4. Na silnici, Závěrem, Stručné technické údaje
  5. Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Na silnici

Jízda se Zafirou je v podstatě velmi podobná jako s jakýmkoli jiným moderním vozem nižší střední třídy s naftovým motorem. Počítat je však třeba s výše uloženým těžištěm, které je však částečně kompenzováno tužším podvozkem. Díky němu se sice do interiéru přenáší rázy od vozovky, nicméně stabilita je ve většině situací optimální. Zkoušená Zafira jevila přiměřené známky nedotáčivosti, ale její chování jsme hodnotili jako snadno předvídatelné. Díky dobrému výhledu z vozu je s ním snadná manipulace i v omezených prostorech, i když jistým hendikepem zůstává omezená činná plocha vnějších zpětných zrcátek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Motor vyžaduje za studena krátké žhavení, během dne pak již nikoliv. Jeho akustický projev je dosti tvrdý, ale přijatelný a ve vyšších rychlostech zanedbatelný. Převodovka řadí velmi přesně, šestý rychlostnní převod je ale až příliš dlouhý a i prázdný vůz s ním má ve stoupání na dálnici chvílemi potíže. Jak můžete posoudit z přiložených tabulek, ve 130 km/h motor na šestku točí jen necelých 2 500 ot./min., což je při maximu točivého momentu 260 N.m celkem „těžká“ hodnota. Spektrum využitelných otáček je přitom poměrně omezené, neboť vrchol točivého momentu nastupuje až při 2 300 ot./min., zatímco výkon vrcholí již při 3 800 ot./min., ale vzhledem k celkem těsnému odstupňování ostatních převodů je s vozem příjemné svezení. Brzdy jsme hodnotili jako účinné a nevadnoucí, řízení pak jako přesné, byť s poněkud omezeným kontaktem s vozovkou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Závěrem

Opel Zafira je opravdu velmi praktickým vozem kompaktních vnějších rozměrů a v testované kombinaci výbavy a motoru se jedná o slušnou porci užitné hodnoty. S vozem jsme absolvovali něco přes 1 000 km v podmínkách začínajících zimních plískanic, takže přijměte naši omluvu, že vám tentokrát nenabízíme snímky zkoušeného vozu v jízdní akci. Během našeho týdenního soužití se nám tato Zafira ukázala jako variabilní, svižný vůz vyvážených vlastností, pouze spotřeba paliva byla pro nás mírným zklamáním, ale na vině bude zřejmě také skutečnost, že vůz měl na začátku testu na svém tachometru necelých 1 800 km. Ve městě jsme jezdili zhruba za 8,7 l/100 km, na dálnici to bylo o půl litru méně a v čistě ekonomicky ježděném venkově jsme se nedostali pod hranici 7 l/100 km. Stávající motory 1,9 JTD přitom při vyšším výkonu jezdí alespoň o jeden litr méně, ale co naplat, emisní limity jsou dnes tím, co hýbe světem... 

 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Vůz k testu zapůjčilo brněnské dealerství Renocar a.s. 

 

Stručné technické údaje

 
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Zdvihový objem motoru, typ
1 686 cm3, vznětový
Nejvyšší výkon
81 kW/3 800 ot./min.
Nejvyšší krouticí moment
260 N.m/2 300 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,4 s
Nejvyšší rychlost
179 km/h
Převodovka – způsob řazení, počet stupňů
Man., 6 st.
Max. objem zavazadlového prostoru
1 820 l
Spotřeba paliva – měst./mimo měst./kombinace
7,0/4,8/5,6 l/100 km             
Hmotnost pohotovostní/celková (od/až)
1 503/2 250 kg
Rozvor náprav
2 703 mm
Délka/šířka/výška
4 467/1 801/1 670 mm

 

 


 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Účelná modernizace, Nabídka verzí, Zkoušené provedení
  2. Na první pohled, Kompaktní, ale prostorný, Svérázné ovladače
  3. Vše ve snadném dosahu, Skutečně variabilní interiér
  4. Na silnici, Závěrem, Stručné technické údaje
  5. Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

15.  2.  2020 | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz V300d: Šestiválec vám už chybět nebude

Mercedes-Benz V300d

Skoro 240 koní v dodávce. Kdo to potřebuje? Když se nad tím zamyslíte, tak možná právě vy...

13.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků
TEST Toyota GR Supra: Nekonečné čekaní se vyplatilo. Tohle je extraliga!

Toyota GR Supra

Nová Toyota Supra je technicky příbuzná s BMW Z4. Je to až takový problém, jak se některým zdá?

11.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 22 příspěvků