Kapitoly článku:
Vše ve snadném dosahu
Ergonomii rozmístění ovládacích a kontrolních prvků však nelze v podstatě nic vytknout. Výjimkou jsou některá tlačítka v okolí rádia, jež jsou poněkud nepřehledně promíchána, ale na tuto záležitost není problémem zvyknout si. A když jsme u kritiky, zmiňme poslední skutečnost, která nás na testovaném voze zamrzela: vyjma přihrádky před spolujezdcem nenajdete na palubní desce jediný odkládací prostor. Je proto třeba vystačit si s kapsami ve dveřích, po stranách předních sedadel a v prohlubních ve středové konzoli.
Veškeré ovladače vnějšího osvětlení jsou spolu s reostatem podsvícení palubní desky umístěny ve zvláštním panýlku vlevo od volantu. Přístrojovému štítu dominují velké, v chromovaných rámečcích uložené stupnice tachometru a otáčkoměru, zahrnující kontrolky a doplněné nahoře palivoměrem a dole displejem počítadel ujeté vzdálenosti. Ano, teploměr chladicí kapaliny v duchu současného trendu chybí. V horní části středové konzoly se nachází rozměrný monochromatický displej, kde se koncentrují všemožné údaje od data a času přes palubní počítač až po rádio a přehrávač. Lze v něm listovat kombinací pokynů z tlačítek na volantu a již zmíněných tlačítek v okolí panelu rádia. Pod ním se nachází panel s ovladači ventilace, topení a jednozónové klimatizace. Ta může fungovat jako plně automatická, ale velmi snadno ji lze používat i v manuálním režimu a upravovat vlastnosti vstupujícího vzduchu přesně podle aktuálních požadavků. Řadicí páka je příjemně krátká a vystupuje přímo ze středové konzole v pohodlném dosahu od volantu.
Skutečně variabilní interiér
Řada automobilů je v propagačních materiálech charakterizována jako „variabilní“, ale většina z nich na Zafiru v tomto ohledu nemá. Klíčovou záležitostí je v tomto ohledu lavice druhé řady sedadel. Její jednodílný sedák je v širokém rozmezí podélně stavitelný, opěradlo je pak souměrně rozděleno na dva větší, krajní díly a samostatný, úzký středový díl. U všech z nich lze v několika stupních regulovat sklon, středový díl se pak může změnit v loketní opěrku s odkládacími prostory.
Posunete-li tuto lavici zcela vpřed a vyklidíte-li veškeré haraburdí ze zavazadlového prostoru, objevíte v podlaze složená sedadla pro třetí řadu. Pro jejich vztyčení není třeba žádných dalších ukonů, stačí jen zatáhnout za madlo a dané sedadlo je připraveno k použití. Jak nejlépe posoudíte z přiložených snímků, zavazadlový prostor není v sedmimístném uspořádání pochopitelně nijak rozměrný, ale určitý počet zavazadel zde přesto uložíte. Toto kongeniální řešení však nevyžaduje cokoli z vozu demontovat, vše si vozíte s sebou a kdykoli to můžete použít. Jako v limuzíně se na zadních sedadlech cítit nebudete, ale v kombinaci s posuvnou lavicí v druhé řadě lze interiér skutečně nastavit tak, že bez potíží pojme sedm dospělých cestujících průměrného vzrůstu. Při sklopených sedadlech obou zadních řad dosahuje objem prostoru pro náklad 1 820, v pětimístném uspořádání stále velmi slušných 645 a v sedmimístném pak stále solidních 140 litrů. Je však třeba brát v potaz, že Zafira má užitečnou hmotnost od 450 do 577 kg.