37
Fotogalerie

Test Opel Vectra 2,0 DTi: švédská spojka

Kapitoly článku:


Tak trochu DTM

Kdo zná trochu tuningovou scénu, ví, že v devadesátých letech letěla zrcátka ve stylu speciálů DTM. Největší rozšíření nastalo v Německu a jediným výrobcem, který je implantoval do sériového modelu byl Opel. Právě linie kapoty přecházející do zrcátek patří k nejpovedenějším rysům druhé generace modelu Vectra.

opel_vectra98/P1610116.JPG opel_vectra98/P1610119.JPG opel_vectra98/P1610121.JPG

Povedenou příď Vectry B tvoří chromovaná vlnovka pod plastovou maskou chladiče s logem uprostřed. Vlnovka lehce zasahuje do masivního předního nárazníku s výrazně sportovním tvarováním spoileru a čistě ohraničeným plastovým žebrováním s miniaturizovanými předními mlhovkami. Maska tvoří linii s rozměrnými předními světlomety s čirou optikou. Do boku protažené navazující ukazatele směru opticky začínají zakulacené přední blatníky totožné s pozdějšími modely Saab 9-3. Na buclaté tvary předních nárazníků navazují z jednoduché přední kapoty se zdvihající zmiňovaná vnější zpětná zrcátka. Ta se dají jen komplikovaně sklápět a tak při případných šrámech při parkování počítejte s jejich zničením.

V rozích karosérie jsou umístěna patnáctipalcová litá kola s designem podobným kolům u Saabu 9-3. Ta obouvají pneumatiky o rozměrech 195/65, které sice dvakrát nepomohou v ostře projížděných zatáčkách, zato přinášejí klidnou plavbu po pobitých českých vozovkách.

opel_vectra98/P1610199.JPG opel_vectra98/P1610203.JPG opel_vectra98/P1610205.JPG

Profil Caravanu nese naprosto čisté, vyvážené linie. Spodní linku oživují lišty v úrovni nárazníků a lišty blatníků, horní linii pak decentní chromovaná vlnovka ve spodní úrovni bočního prosklení. D sloupek je elegantně řešen čistými, i když ostřejšími hranami. S celkovým profilem korespondují ocelové střešní ližiny. Detailem budiž, že celkové proporce připomínají Saab 9-3 SportCombi, který je dvojčetem Vectry.

Zakulacená záď kopíruje zkosení u Volkswagenu Passat Variant, rozdílný je pouze masivní zadní nárazník s bohatým členěním, do kterého hluboko zasahují páté dveře. Sdružené koncové svítilny bez čiré optiky jsou umístěny v hraně zadního blatníku a vynutily si drobné vykrojení pátých dveří. Testovaný vůz je navíc vybaven tažným zařízením a v pravé části zadního nárazníku je viditelné poškození laku pátých dveří a plastu po malém ťukanci.

opel_vectra98/P1610138.JPG opel_vectra98/P1610142.JPG opel_vectra98/P1610192.JPG

Komfortní interiér

Příbuznost se švédským Saabem 9-3 je rozhodně kladem, protože Vectra druhé generace přináší mnohem pohodlnější cestování než vcelku konfekční předchůdce. Na předních sedadlech čeká cestující prostorný interiér, vcelku tvrdá přední sedadla odlišují Opel od Saabu. Ta mají decentní boční vedení, které vás stejně příliš nepodrží, zato lze podélně aretovat hlavovou opěrku a cestující mají k dispozici také středovou loketní opěrku s nepraktickým, totiž příliš hlubokým a úzkým úložným boxem.

opel_vectra98/P1610342.JPG opel_vectra98/P1610345.JPG opel_vectra98/P1610363.JPG

Volant lze nastavovat pouze výškově, ovládání předních oken je umístěno nešikovně na středovém tunelu vedle řadicí páky. Ergonomie palubní desky nese značnou inspiraci koncernem Volkswagen, na druhé straně v něm nalezneme řadu prvků z poslední generace velkého sedanu Omega.

Horní díl z měkčeného plastu koresponduje se spodním dílem, mezi tím je umístěn tvrdší plast s přístrojovým štítem a výdechy manuální klimatizace. Pracoviště řidiče zaujme pohodlím, hned pod pravou stranu přístrojového štítu navazuje středový panel s ovládáním manuální klimatizace, autorádia s CD přehrávačem a několika přihrádkami.

Přístrojový štít je až nezvykle jednoduchý a také navazuje na model Omega. Střed tvoří velký tachometr, vlevo je umístěn otáčkoměr, vpravo teploměr chladicí kapaliny a palivoměr. Podc nimi jsou umístěny malé žárovkové kontrolky s piktogramy, nalevo pak rozměrné digitální hodiny, které jsou v dražších modelech nahrazovány palubním počítačem. Přihrádka před spolujezdcem se kvůli airbagu posunula o něco níže než u předchozí generace, prostornost ji ale nechybí.

opel_vectra98/P1610314.JPG opel_vectra98/P1610329.JPG opel_vectra98/P1610333.JPG

Cestující vzadu mají k dispozici solidní prostor, i když dvoumetrový pasažér zrovna také nebude nadšen prostorem nad hlavou. Ve všech ostatních směrech Vectra bohatě vyhovuje, zvláště příjemný je potah zadních sedadel bez ergonomického tvarování,  malou chybou je absence elektrického stahování oken vzadu. Zaujme ještě úložný prostor v místech za vnitřním zpětným zrcátkem a obě sluneční clony s automatickým osvětlením hned vedle kosmetických zrcátek.

Zavazadlový prostor má solidní objem 460 litrů a po sklopení zadních sedadel dostanete dokonce 1 490 litrů objemu. Zavazadlový prostor je řešen i na dnešní poměry inteligentně, samozřejmostí jsou přihrádky na lékárnu, dvakrát kryté rezervní kolo, trochu nešikovná je pak roleta nad zavazadlovým prostorem, se kterou se dost špatně manipuluje. Na rozhraní středového panelu a středového tunelu nemůže chybět popelník a zapalovač, který u testovaného vozu nefunguje, chyba bude zřejmě v pojistce, kterou se nám nepodařilo během testu najít.

opel_vectra98/P1610284.JPG opel_vectra98/P1610293.JPG opel_vectra98/P1610311.JPG

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud