Test Opel Vectra 1,6 16V LPG: komfortní klasik

Vectru druhé generace jsme již testovali jako turbodieselové kombi. Těd je čas vyzkoušet sedan s benzinovým motorem a LPG.
Seznam kapitol
  1. Švédská spojka, Motorizace pod kapotou Vectry Sedan (1995 – 1999)
  2. Přednosti a nedostatky Vectry, Nadčasový design, Pohodlí na palubě
  3. Šestnáctiventil se umí rozjet i na plyn, Komfortní podvozek, Brzdy, řízení a řazení, Naměřená dynamika
  4. Vyplatí se?, Technické údaje, Stručná historie modelu
  5. Kompletní fotogalerie

Opel Vectra patřil na českém trhu vždy mezi oblíbené vozy. Druhá generace se vyznačuje zejméma nadčasovou elegancí kombinovanou s nízkými pořizovacími cenami. Umí nabíbnout i více? To jsme se pokusili zjistit v testu sedanu z roku 1996 s benzinovým motorem pod kapotou a „plynovou” alternativou k tomu.

Testovaný Opel Vectra nám zapůjčil Autobazar Prachárna z Hradce Králové.

Tip: Test ojeté Vectry Caravan DTi naleznete zde.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Švédská spojka

Sedmdesátým létům ve střední třídě dominoval Opel Ascona, tradiční sedan s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Druhá generace Ascony představená v roce 1981 již měla pohon předních kol. V roce 1984 se dočkala faceliftu a v roce 1988 zbrusu nového nástupce, Vectry první generace. Ta se moc dobrou kvalitou do automobilových dějin nezapsala, i když po stránce designu představuje dodnes moderní vůz. V roce 1992 se dočkala faceliftu a nových motorizací.

V roce 1995 přišla na svět druhá generace, která představovala technologický skok do devadesátých let. V nabídce byly karosářské varianty lifttback a sedan, v roce 1996 k nim přibylo kombi Caravan. Opel se v počátku výroby potýkal s kvalitou a až v následujícím roce zareagoval na výtky zákazníků a kvalitu výroby zlepšil. Proto bychom měli vybírat především vůz vyrobený po roce 1996.

V roce 1999 prošla béčková Vectra kompletním faceliftem a v roce 2002 se představila již třetí generace, která opustila líbivý evropský design a  přiblížila se americkým vzorům. Béčková Vectra představuje dobrou volbu, pokud hledáte opravdu pohodlný vůz střední třídy. Dáte-li si pozor na typicky slabá místa v technice Opelu, nemůže vás Vectra nepříjemně překvapit. Nepřidávám se tak k těm, kteří láteří nad její kvalitou. Ale nepředbíhejme.

Motorizace pod kapotou Vectry Sedan (1995 – 1999)

Základem nabídky byl archaický čtyřválec o objemu 1 598 ccm, ze kterého poskytoval výkon 55 kW(75 k) při 5 200 ot./min. Největší točivý moment činil 128  Nm při 2 600 ot./min. Osmiventilový čtyřválec vychází z padesátikilowatové šestnáctistovky z konce šedesátých let. Na druhé straně měl vcelku nízko položené maximum točivého momentu, což přispívalo k úsporné důchodcovské jízdě. Jenže jezdit pomalu se spotřebou těsně pod osm není žádná sláva a proto tento jinak spolehlivý motor nedoporučujeme. Přidá-li se k tomuto motoru čtyřventilová technika, výkon stoupne na 74 kW (100 k) při 6 200 ot./min. Největší točivý moment činil 150 Nm při 3 200 ot./min. Spotřeba se decentně snížila, dynamika lehce zlepšila, přesto i tento motor působí poněkud těžkopádně.

Dalším v nabídce byl čtyřválec se čtyřventilovou technikou o objemu 1 799 ccm s výkonem 85 kW (115 k) při 5 400 ot./min, největší točivý moment činil 170 Nm při 3 600 ot./min. Ten už slibuje daleko lepší dynamiku, ale počítejte se spotřebou kolem devíti litrů na sto kilometrů. Jako první v řadě však nabízí dynamické svezení.

V nabídce Opelu nechybí ani dvoulitr o objemu 1998 ccm. Největší výkon činí 100 kW (136 k) při 5 600 ot./min. Největší točivý moment činí 188 Nm při 3 200 ot./min. Maximální rychlost má hodnotu 207 km/h a spotřebu lze stlačit pod 10 l/100 km. Dvoulitr patří ke svižným motorům a dá se s ním jezdit skutečně dynamicky, ostudu nedělal ani větší Omeze. Patří k nejlepším v nabídce, i když k jeho problémům patří častější praskání těsnění pod hlavou válců.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Také Opel nezapomněl na v devadesátých letech oblíbený dvoapůllitrový šestiválec. Ten měl zdvihový objem 2 498 ccm a největší výkon 125 kW (170 k) při 5 800 ot./min. Největší točivý moment 230 Nm je posazen k 3 200 ot./min. Vcelku průměrné hodnoty jsou vyváženy plynulým zátahem od nejnižších zatáček a spotřebou kolem 12 l/100 km.

Základem naftové nabídky byl přeplňovaný předkomůrkový čtyřválec o objemu 1 686 ccm. Ten poskytoval maximální výkon 60 kW (82 k) při 4 400 ot./min. a největší točivý moment 168 Nm při 2 400 ot./min. Po čertech zastaralá technologie včetně osmiventilového rozvodu pochází od japonského Isuzu a představuje lepší volbu než vlastní opelovská sedmnáctistovka s objemem 1 699 ccm. Dynamika je na dnešní poměry podprůměrná a spotřeba se blíží spíše 7 l/100 km.

Hned od listopadu 1996 byl nabízen nový dvoulitrový turbodiesel s přímým vstřikováním bez mezichladiče stlačeného vzduchu. Ten poskytoval z objemu 1 994 ccm největší výkon podprůměrných 60 kW (82 k) při 4 300 ot./min. Točivý moment činil 185 Nm již při 1 800 ot./min. Spíše podprůměrná dynamika a maximální rychlost 170 km byly vyváženy nízkou spotřebou a ochotou motoru k podtáčení. Nemálo taxikářů si chválilo své drožky, které byly schopny jezdit po Praze šedesátkou na pětku při něco málo přes 1 000 ot./min. odměnou byla spotřeba kolem šesti litrů ve městě.

Od října 1997 byl tento motor nabízen v modifikované verzi s mezichladičem stlačeného vzduchu a lépe vyladěnou řídící jednotkou. Díky tomu poskytoval největší výkon 74 kW (100 k) při 4 300 ot./min a maximální točivý moment 205 Nm při 1 650 ot./min. Nejvyšší rychlost se posunula na 187 km/h, zrychlení z 0 na 100 km za 14 s vypadalo povzbudivě a odměnou za vyšší cenu byla kombinovaná spotřeba 6,3 l/100 km při daleko lepší dynamice. Tento motor již tolik oblíbený nebyl vzhledem k vyšší pořizovací ceně, na druhé straně doháněl technickou zaostalost za agregáty TDI od Volkswagenu.

Po facelitu v roce 1999 se v nabídce objevil zbrusu nový zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 2 198 ccm s největším výkonem 108 kW (147 k) při 5 800 ot./min. Maximální točivý moment činí 203 Nm při 4 000 ot./min. Dvadvojka byla alternativou posazenou mezi dvoulitr a šestiválec, který nabízel dynamiku srovnatelnou se šestiválcem při kombinované spotřebě kolem 9 l/100 km. Tento motor je ale v českých autobazarech vzácností.

Od dubna 2001 byl v nabídce také modifikovaný šestiválec o objemu 2 597 ccm. Největší výkon 125 kW (170 k) při 5 800 ot./min. zůstal zachován, zvýšil se pouze maximální točivý moment na 250 Nm při 3 600 ot/min. Pravým důvodem modifikace nebyly ani tak funkční vlastnosti jako vyhovění přísnějším emisním normám.

Skutečným naftovým vrcholem se v září 2000 stala vznětová dvadvojka 2,2 DTi 16V. Přeplňovaný čtyřválec o objemu 2 171 ccm poskytoval největší výkon 92 kW (125 k) při 4 000 ot./min. Maximální kroutící moment činí 270 Nm při 1 500 ot./min. Naftový opus s přímým vstřikováním byl odpovědí na konkurencí čtyřválce TDi a HDi. Dosahoval sice obstojné dynamiky a nízké spotřeby, ale na své konkurenty se nikdy nedotáhl. Neproslavil se ani pod kapotou Saabu 9-3, kde ho nahradila devatenáctistovka ze stáje Alfa Romeo.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Švédská spojka, Motorizace pod kapotou Vectry Sedan (1995 – 1999)
  2. Přednosti a nedostatky Vectry, Nadčasový design, Pohodlí na palubě
  3. Šestnáctiventil se umí rozjet i na plyn, Komfortní podvozek, Brzdy, řízení a řazení, Naměřená dynamika
  4. Vyplatí se?, Technické údaje, Stručná historie modelu
  5. Kompletní fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků