64
Fotogalerie

Test Opel Omega: prostor pro každého

Kapitoly článku:


Za volantem

Zatímco sedadlo je stavitelné ve všech směrech a v tom podélném v až extrémním rozsahu, volant lze regulovat jen výškově. Díky tomu při konfiguraci pro řidiče běžného vzrůstu dosahuje jeho sklon takřka úrovně řidiče náklaďáku, jeho aretace se navíc nachází ve značných odstupech. Nicméně všechny kontrolní a ovládací prvky jsou ve snadném dosahu, testovaný vůz byl navíc osazen barevným monitorem hned vedle palivoměru.

P1010074.jpg P1010061.jpg P1010062.jpgP1010073.jpg 
P1010064.jpg P1010066.jpg P1010068.jpg
P1010069.jpg P1010070.jpg P1010071.jpg

Prostřednictvím tohoto dsipleje a tlačítek na věnci volatnu lze po zácvyku ovládat řadu palubních funkcí od palubního počítače přes navigaci až po audiosoustavu. Na středové konzoli jsou pak v jednom nepříliš přesně lícujícím celku koncentrovány ovládací prvky klimatizace a rádia. Odkládací schránka před spolujezdcem je svým objemem dosti omezená a odkazuje k době, kdy airbag před spolujezdcem nebyl ještě běžnou praxí. Vnější osvětlení se ovládá otočným spínačem v panýlku vlevo od volantu, který bohužel stále spouží i k aktivaci osvětlení vnitřního.   

P1010072.jpg P1010084.jpg P1010089.jpg P1010077.jpg
P1010079.jpg P1010085.jpg P1010063.jpg
P1010104.jpg P1010111.jpg 

Na silnici

Omega zůstává pro řadu znalců Opelem s nejlepšími jízdními vlastnostmi v půli devadesátých let. A ti jistě nejsou daleko od pravdy. Optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy, dané samotnou koncepcí s motorem uloženým podél a pohonem zadních nápravy i nezávislým zavěšením zadních kol multi-link, zajišťuje neutrální chování při průjezdu zatáčkou, ačkoli se vůz vlivem dosti měkkého, byť údajně sportovního podvozku, dosti naklání. Brzdy se nám jevily jako účinné, ale vyžadovaly značnou sílu na pedálu. Řízení šlo snadno a docela přesně, ačkoli ve středové poloze vykazovalo vůle. Naopak k řazení a spojce jsme neměli výhrady.

Když u BMW vyvíjeli tento motor, vyjádřili konstruktéři svůj cíl tak, že chtějí postavit hospodárný vznětový motor s charakteristikou výkonné jednotky zážehové. Do značné míry se jim to podařilo. Velké dmychadlo dává motoru znamenitý tah, který plynule roste až za hranici 4 500 ot./min., což je u dnešních „nafťáků“ skutečnost nevídaná. Na druhou stranu si na tento tah počkáte až do nějakých 2 100 ot./min., což může být dosti nepříjemné zvláště ve městě. Při rychlosti 30 km/h tak například na dvojku motor točí zhruba 1 800 ot./min., když potřebujete náhle akcelerovat, na jedničku podřazovat nebudete. S plynem na podlaze pak budete hypnotyzovat rafičku otáčkoměru a doufat, že po dosažení zátahu nad 2 000 ot./min. nebude pozdě. Absence protiprokluzového systému v kombinaci se samosvorným diferenciálěm a s prudkým zátahem v okolí zmíněné hodnoty z Omegy dělají zábavné auto pro zkušené řidiče, zatímco ti méně zdatní s ním brzy poletí mimo vozovku...

P1010044.jpg P1010045.jpg P1010046.jpg 
P1010124.jpg P1010127.jpg P1010130.jpg
P1010132.jpg P1010134.jpg P1010136.jpg

Vystupujeme

Se zkoušeným vozem jsme nakonec najeli jen nějakých 400 km. Spotřeba ve městě se pohybovala okolo 10 l/100 km, což jsme však vzhledem k hmotnosti vozu považovali za slušnou hodnotu (pro zajímavost, verze 2,5 TD byla u Omegy paradoxně ze všech variant nejlehčí a srovnatelná s dobovým BMW 525 tds). Při klidné jídzě mimo město jsme se však bez potíží dostali až na 7,5 l/100 km.

Opel Omega je prostorným a mimořádně pohodlným vozem, jenž nabízí rozsáhlou výbavu konkurující i „vyšší společnosti“. Kvalita zpracování a další aspekty však naznačují, že nepůjde ani dnes o volbu pro ty, kteří „jsou příliš chudí na to, aby si kupovali levné věci“...  

P1010036.jpg


Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.

 

Partnerem sekce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu.

 

Stručné technické údaje
 
Počet válců/ventilů na válec
6/2
Zdvihový objem motoru, typ
2 498 cm3, vznětový
Nejvyšší výkon
96 kW/4 500 ot./min.
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm/2 200 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12 s
Nejvyšší rychlost
200 km/h
Převodovka – způsob řazení, stupně
Man., 5 st.
Základní objem zavazad. prostoru
530 l
Objem palivové nádrže
75 l
Hmotnost pohotovostní/užitečná
1 570/580 kg
Spotřeba paliva město/mimo/kombin.
10,9/6,1/7,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 730 mm
Délka/šířka/výška
4 898/2 033/1 456 mm

 


 
 


 

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud