Test: Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 – když i kompaktní je moc velký

Kategorie SUV se za relativně krátkou dobu své existence neuvěřitelně rozrostla. Kromě velkých SUV máme také kompaktní SUV, a pokud i to je pořád moc, je zde ne příliš obsazený segment malých SUV. A právě tam zamířil nový Opel Mokka.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Opravdu malé
  2. Malý luxus, Prozatímní vrchol
  3. Na silnici mnohem lepší, Kamera a jiné, Technické údaje
  4. Fotogalerie

Finanční krize se nás drží (alespoň to různá média tvrdí) stejně urputně, jako se cosi drží košile. Další zdroje pak předpovídají rok 2013 jako ten vůbec nejkrizovější, k čemuž němečtí experti přidali ještě trochu toho pomyslného oleje do ohně tvrzením, že některé automobilky letošní rok vůbec nepřežijí. Značka Opel rozhodně na růžích ustláno nemá, ale všichni věří, že se situace zlepší. Vylepšit ji má novinka s názvem Mokka.

Naděje nejsou zcela neoprávněné, protože Mokka dostala dvě ne zcela nevýznamné výhody. Zaprvé zamířila do segmentu těch vůbec nejmenších SUV, kde konkurence není zdaleka tak tvrdá, jako mezi kompaktními SUV a oproti těm několika málo konkurentům nabídne minimálně podstatně lepší výbavu. Druhým plusem může být pro Opel Mokka právě ona finanční krize. Stačí se trochu ohlédnout do minulosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Mokka vypadá na první pohled mnohem větší, než ve skutečnosti je. Na délku měří pouze 4,28 m.

Než poprvé finanční krize nastoupila, v módě byla velká SUV, která se těšila neskutečnému zájmu. Stačilo pár let, velká SUV se stala pro spoustu zákazníku moc drahá, a tak zamířili o úroveň níže. Automobilky na tento trend zareagovaly a hojně začaly nabízet kompaktní SUV se stejnou výbavou, jakou nabízí větší a dražší SUV. Pokud se naplní všechny dohady o krizi, mohla by se ta samá situace zopakovat pouze s tím rozdílem, že zákazníci půjdou z kompaktních SUV k těm ještě menším. Můžeme dlouho debatovat o tom, k čemu vlastně takový automobil je, ale dá se s klidným svědomím předpokládat, že si své zákazníky zaručeně najde a že jich rozhodně nebude málo. 

SUV | Opel | První svezení

Opel Mokka: první jízdní dojmy

Na otázku, pro koho tohle auto je, odpovídá Opel v oficiální tiskové zprávě. Typickým zákazníkem mají být lidé středního věku s aktivním životním stylem. Osobně bych odpověděl na stejný dotaz tak, že Mokka míří na milovníky SUV, kteří se nechtějí za žádnou cenu vzdát pocitu určitého nadhledu, který jim dává vyšší posaz, ale pro které už jsou (třeba kvůli finanční krizi) klasická kompaktní SUV moc drahá. Opel vidí jako hlavní konkurenty Škodu Yeti, Mitsubishi ASX a Nissan Juke. Zapomínat bychom ale neměli ani na Suzuki SX4.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Vrcholné testované provedení postavené na osmnáctipalcových kolech nevypadá vůbec špatně. Design kombinuje známé a pro Opel typické prvky.

Opravdu malé

Opel Mokka na fotkách vypadá podstatně větší, než jakým ve skutečnosti je. Základ darovala Corsa, takže nemůžeme očekávat žádné extra velké rozměry. Mokka je dlouhá 4278 mm, široká 1777 mm a vysoká 1658 mm. Každopádně vůz dostal poměrně sebevědomý a robustní design. Podle automobilky jde o sochařské dílo kombinované s německou přesností. Na kolik je toto tvrzení pravdivé, to nechám na každém z vás. Mě se docela líbí. Testovaný exemplář navíc dostal osmnáctipalcová kola, která udělají po stránce vzhledu své.

Než se posuneme do interiéru, musím zmínit jednu věc, která mě zaujala hned na první pohled. Opel Mokka má na kategorii SUV extrémně nízký přední nárazník. Ten sice asi vylepšuje aerodynamiku, ale když s autem parkujete ve městě kolmo k chodníku a nedáte si pozor, budete s ním dřít o obrubník, což mi u daného segmentu přijde přinejmenším hodně zvláštní. Mimochodem stejně na tom je také větší Antara

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Opravdu malé
  2. Malý luxus, Prozatímní vrchol
  3. Na silnici mnohem lepší, Kamera a jiné, Technické údaje
  4. Fotogalerie
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků