Kapitoly článku:
Zkoušený vůz
K dispozici jsme měli Merivu v provedení Enjoy osazenou výkonnější ze zážehových jednotek. Její standardní výbava byla doplněna o sadu Family Plus (základní cena 306 900 Kč zahrnuje mlhovky, rádio s MP3, vyhřívaná zrcátka a kůží potažený volant), metalízu (+ 13 000 Kč), palubní počítač (+ 500 Kč) a strukturované ráfky. Jedná se přitom o lisovaná ocelová kola se stylizovanou pětipaprskovou konstrukcí, která umožňuje naklapnutí speciálních poklic, takže za příplatek jen 3 000 Kč dostanete odolná kola se vzhledem „liťáků“. A to je dobrý nápad!
Námi zkoušený vůz měl na svém tachometru v době začátku testu bezmála 7 000 km, takže jsme jej považovali za přiměřeně zajetý.
Testovaný vůz: | Opel Meriva 1,6i Enjoy Family Plus |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH): | 323 400 Kč (v rámci akční série Family Plus) |
Cena základního provedení (vč. DPH): | 259 900 Kč |
| |
Výbava | |
| |
Posilovač řízení: | Ano |
Airbagy: | 2x |
El. řízení podvozku: | ABS, EBD |
Centrální zamykání: | Ano, na dálkové ovládání |
El. ovládání oken: | Ano, 2x aut. |
El. ovládání zrcátek: | Ano, včetně el. vyhřívání |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče: | Ano |
Stavitelný volant: | Ano, výškově |
Zadní opěradla | Dělená, sklopná, systém Flex Organizer |
Tempomat: | Ne |
Klimatizace: | Ano, man. |
Autorádio: | Ano, na CD, 6x repro |
Přední mlhová světla: | Ano |
Nárazníky v barvě vozu: | Ano |
Litá kola: | Ne |
Palubní počítač: | Ano |
Na první pohled
I přes jasně „krabicoidní“ proporce nelze Merivě upřít jistou dávku elegance. Facelift přinesl přiblížení Merivy ostatním dobovým Opelům (například v otázce do špičky zaostřeného předního nárazníku) a ani po šesti letech svému majiteli ostudu neudělá. Přídi dominují sdružené světlomety s nad sebou umístěnými oddělenými parabolami pro potkávací a dálková světla (účinnost obou soustav jsme hodnotili jako přiměřenou) a plastovou maskou osazenou výraznou chromovanou lištou, jež přídi dodává na dojmu hodnotnosti.
I při bočním pohledu nás Meriva nenechá na pochybách o účelu, pro který ji její tvůrci stvořili. Na druhou stranu by bylo nespravedlivé nevšimnout si třeba trojúhelníkových okének odlehčujících přední sloupky karosérie, krátké přídě s navazujícím velkým čelním sklem a protiběžnými stěrači, zaoblené zádě nebo jakoby hravých, oválných klik dveří.
Plochu boků karosérie narušují rozšířné blatníky, u vozu této kategorie s přihlédnutím k předpokládanému častému provozu ve městě bychom ale ocenili plastové otěrové lišty. Zadní sdružená světla jsou uložena až v horních okrajích posledních sloupků karosérie, což prospívá velikosti „pátých dveří“ i viditelnosti světelných signálů v komplikovanějších dopravních situacích.
Uvnitř
Hned po otevření bočních dveří vám bude jasné, že hlavním tématem při konstrukci Merivy byla účelnost. Dveře jsou rozměrné, otevírají se ve značném úhlu a výše položená sedadla maximálně usnadňují nastupování. Použité materiály svým vzhledem zapadají do mezí obvyklých v této cenové hladině, přesto lze jejich kvalitu i zpracování hodnotit jako přijatelné. Boční dveře jsou částečně čalouněny látkou a všudypřítomnou unylou šeď alespoň částečně tříští plastové (možná jakoby kevlarové?) dekorační lišty a chromované vnitřní kliky.
Všechna sedadla svými rozměry odpovídají dané třídě a alespoň ta přední vyhoví základním požadavkům na boční vedení. O době vzniku vozu napovídá menší počet odkládacích prostorů (schránka před spolujezdcem je osvětlená, i když svým objemem zrovna nepřekypuje), cestující ale mají k dispozici čtecí lampičky nad všemi krajními sedadly. Vyšší stavba karosérie zajišťujě ve všech případech až extrémní prostor nad hlavami cestujících.