TEST Opel Grandland X 1.6 CDTi AT - Když dva dělají totéž...

Grandland X je druhým modelem Opelu, který vzniknul po jeho spojení s PSA. Technicky vzato jde o Peugeot 3008, velmi zdárně to však maskuje.
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, prostor
  2. Motor, jízda
  3. Závěr, ceny, technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Přestup automobilky Opel pod křídla gigantu PSA Group byla velká věc, která neunikla pozornosti snad jediného motoristicky zaměřeného média. Jedním z důvodů jsou peníze, respektive šetření nákladů na výzkum, nákup a vývoj nových automobilů. Podle některých zdrojů prý PSA po akvizici Opelu ušetří až 1,7 miliardy eur ročně, předně díky sdílení platforem a pohonů mezi jednotlivými modely.

Opel by se okolo roku 2020 měl stát ziskovým, alespoň nyní to tedy vypadá na obecný prospěch. Jenom pro představu: příští Opel Corsa má vyrůst na stejném základu, jako Peugeot 208 a Citroën C3, Opel Crossland X je vlastně Citroën C3 Aircross, Peugeot 508 má být v podstatě současný Opel Insignia a podobně.

Původně jsem se docela bál, že bude PSA automobilku Opel popichovat k tomu, se odklonila od své německé serióznosti a vydala se cestou francouzského stylu, že se tak ale zatím nestalo, jasně dokazuje crossover Grandland X. Že se technicky jedná o Peugeot 3008, není na první pohled až tak patrné, několik indicií ale přesto existuje.

Fakt pěkný Opel!

Hned v úvodu je potřeba si ujasnit jednu věc. Grandland X, přestože na to svou stavbou vypadá, není určen pro jízdu v terénu o moc více než například Astra, ke které je alternativou. Platforma EMP2 koncernu PSA zatím neumožňuje pohon všech kol, byť se v současné době pracuje na plug-in hybridu (zadní kola budou hnaná elektromotorem), a jediným SUV se čtyřkolkou v nabídce Opelu tak i nadále zůstává prodejně velmi úspěšná Mokka.

Grandland X si pomáhá „berličkou“ v podobě systému IntelliGrip (obdoba Grip Control od PSA), ten ale pracuje pouze na bázi stabilizačního a protiprokluzového systému a čtyřkolku nenahrazuje. Na rozličných površích vám pouze pomůže se snáz rozjet, všemocný však není. Navíc stojí v závislosti na výbavě od sedmi a půl do deseti tisíc korun a zkoušený šedivý exemplář jím nedisponoval.

Že se v jádru jedná v podstatě o kompakt, dokládají například rozměry karoserie. Grandland X na délku měří 4477 milimetrů, je 1856 milimetrů široký a rozvor náprav činí 2675 milimetrů – ten je jenom tak „náhodou“ stejný jako u Peugeotu 3008. Po francouzském bratranci crossover zdědil trochu těžkopádnou příď s vysokou kapotou a spoustou „plechu“ nad úrovní blatníků, světlomety a maska chladiče si ale zachovávají tvář typickou pro současné Opely. Vůz působí seriózně, má nadhled, nechce na první pohled šokovat tak jako Peugeot 3008.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jenom máloco pojí Opel Grandland X s Peugeotem 3008. Nejvíce asi vysoká kapota a plovoucí zadní sloupek. Příď i záď jsou však zcela svébytné.

Dalším poznávacím znamením je relativně nízké boční prosklení a zejména plovoucí zadní sloupek. Ten sice skrývá malé čtyřúhelníkové okýnko, i tak je výhled šikmo vzad hodně mizerný, což poznáte hned při prvním couvání z šikmého parkovacího stání.

Samotná záď ve mně vzbuzuje radost i starost zároveň. Na jednu stranu tady máme velice čisté linie podobné astře, a to hlavně pokud se zadíváte na svítilny, na straně druhé je vysoko umístěná nákladová hrana (810 milimetrů je fakt dost) a spodní část nárazníku s legračně vypadajícími „koncovkami výfuku“. Že se jedná o atrapu, jste už asi poznali sami…

Klasika je zkrátka lepší

Nevykládejte si to špatně, základ v podobě Peugeot 3008 není pro Opel Grandland X ničím, za co by se měl stydět. Právě naopak. Jestli jsem si ale u francouzského šviháka s tygřími drápy na zádi na něco ani po několika tisících kilometrech za volantem nedokázal zvyknout, je to přístrojová deska.

On totiž i-Cockpit, jak Peugeot svůj futuristický koncept nazývá, sice vypadá fantasticky, narážíte v něm však na pár ergonomických nedokonalostí. Třeba když chcete upravit činnost klimatizace, musíte do menu infotainmentu, totéž platí také o ovládání systému stop/start. Odvádí to pozornost od řízení a v mrazech není citlivost displeje kdovíjaká, Opel ale naštěstí našel řešení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přístrojová deska se velmi podobá té z Opelu Astra, stejné jsou i převážně měkčené a velmi dobře zpracované plasty. Panel klimatizace je nízko, ale dostupnosti to nevadí.

Vykašlal se totiž na digitální rozhraní a téměř okopíroval z větší části měkčenou přístrojovku Astry. Kaplička před řidičem je analogová, palubní počítač si zachovává design Opelů, osmipalcová obrazovka infotainmentu IntelliLink 5.0 netrčí do prostoru a přímo pod sebou sdružuje ta nejdůležitější tlačítka. Přehledný panel dvouzónové klimatizace je hned pod ní a ještě o patro níž můžete rychle vypnout stop/start či omezit stabilizaci.

Pro řadu zákazníků bude klíčová i koncepce s konvečním volantem (3008 jej má nekruhový a budíky sledujete nad ním, nikoliv skrze něj), já osobně chválím subtilnější středový tunel, který neomezuje řidičův prostor v kolenou. Vezmu-li to do důsledku, Opel v podstatě vzal Peugeot 3008 a zjednodušil jej, což zejména konzervativní zákazníci, kteří se za volantem nechtějí cítit jako ve vesmírné lodi, jistě ocení.

Prostoru je dost, ale ne příliš

Hlavní výhoda kompaktních crossoverů ve srovnání s výchozími modely ale tkví někde jinde – ve vnitřním prostoru a pocitu bezpečí. Třeba do takového Opelu Astra, přestože má rozvor náprav kratší jenom o zanedbatelných 13 milimetrů, se kvůli nízkému ukotvení sedadel nikdy neposadíte stejně pohodlně jako do Grandlandu X. V crossoveru sedíte výš, máte více místa nad hlavou, přirozenější pozici nohou, a kdyby Opel z 3008 nepřevzal zmíněný masivní zadní sloupek karoserie, neviděl bych problém ani s výhledem ven.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Z hlediska běžného denního použití chválím ergonomická přední sedadla. Vzadu je místo i pro 190 cm vysoké cestující, subtilní prahy jsou kryté dvařmi a zůstávají čisté.

Grandland X je uvnitř z mého pohledu velký tak akorát. Do ničeho se netlučete, ale zároveň při jízdě s neobsazenou kabinou nemáte pocit, že vezete zbytečné „kubíky“ vzduchu jako u crossoverů říznutých vozy MPV.

Vpředu si hovíte v příplatkových sedadlech s certifikátem AGR (příplatek činí 17.500 Kč), vzadu vám stehna podepírají výše ukotvené sedáky a 190 centimetrů vysoký řidič se „za sebe“ pohodlně posadí s přibližně třícentimetrovou rezervou. Jenom na tu panoramatickou střechu bych se vykašlal – ušetříte dvacet tisíc a jedincům zmíněné výšky zůstane nad hlavou větší než dvoucentimetrový prostor.

Opel Grandland X - Naměřené rozměny interéru
Šířka interiéru vpředu 1510 mm
Šířka interiéru vzadu 1500 mm
Výška nad sedadlem vpředu 980 mm
Výška nad sedadlem vzadu 940 mm
Délka sedáku vpředu 480-530 mm
Délka sedáku vzadu 480 mm
Délka opěradla vpředu 620 mm
Délka opěradla vzadu 650 mm
Rezerva před koleny vzadu* 30 mm
Rezerva nad hlavou vzadu* 20 mm
Výška zadního sedáku nad podlahou** 370 mm
*190 cm vysoký jedinec, **nejvyšší bod

Zavazadelník se základním objemem 514 litrů patří k průměru třídy, avšak nebýt vyšší nákladové hrany, nelze mu v podstatě nic vytknout. Podlážka je polohovatelná ve dvou rovinách, a alespoň podle popisku unese rovný metrák. Ložná plocha je přehledná a v případě potřeby maximální přepravní kapacity lze zadní opěradla pohodlně odjistit přímo páčkami v kufru. Je-li podlážka ve vyšší pozici (rozdíl činí zhruba deset centimetrů), vytvoříte tak téměř rovnou ložnou plochu a získáte objem až 1652 litrů, což je o dvaadvacet litrů více než v případě Astry Sports Tourer.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Objemnému zavazadelníku vyčítám vysokou nákladovou hranu (810 mm). Naopak potěší možnost sklopení opěradel přímo z kufru a aretace podlážky ve zvednuté poloze.
Radosti
Prostorná kabina
Solidní odlučnění
Příznivá spotřeba paliva
Snadné ovládání
Starosti
Nijak oslnivá dynamika
Hůře dávkovatelné brzdy
Vysoká nákladová hrana kufru
Omezený výhled šikmo vzad
8  /10
Pokračování testu
Fotogalerie81 fotografií
DSC_0038.JPG DSC_0039.JPG DSC_0043.JPG
 
 
 
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, prostor
  2. Motor, jízda
  3. Závěr, ceny, technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků