Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT | Foto: Michal Kollert

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert
Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert
Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert
Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Foto: Michal Kollert
36
Fotogalerie

TEST Opel Crossland HIT 1.2 Turbo (81 kW): Auto do začátku za 400 tisíc. Nebo na konec života

V tomhle autě není nic navíc a využijete všechny jeho funkce. Přitom nestojí moc a vejde se toho do něj docela dost.

Radosti
Dobrá cena
Šikovně vymyšlený vnitřek
Komfortní podvozek
Starosti
Horší odhlučnění kabiny
Výbava je opravdu osekaná
Aerodynamický svist
7  /10

Opel Crossland X byl prvním autem této německé automobilky, který sdílel platformu s koncernem PSA, dnes skupinou Stellantis. Po faceliftu z roku 2020 zmizelo z názvu písmeno X a vůz se designem připodobnil dalším aktualizovaným modelům značky. Získal tedy pro Opely dnes typickou masku Vizor, ale v zásadě zůstal stejným vozem. Co je vlastně zač? Není to ani SUV, ani malé MPV. Je to takový vyvýšený hatchback, což jasně definuje jeho cílovou skupinu.

Kam ho zařadit?

Opel Crossland je autem spíše pro starší občany, případně může nalákat mladé rodiny. Je to tedy dobré auto, pokud s řízením teprve začínáte, nebo naopak končíte. Nemá žádné potentní motory, ničím vás neohromí. Na druhou stranu za to nabídne solidní prostor, velmi jednoduché ovládání a nenáročný provoz. Taková ostatně mají auta být. Zároveň musejí být levná, což byl poslední dobou pro Opel Crossland trohu problém.

Pamatujete na Richardův test z ledna minulého roku? Měli jsme tu Crossland s motorem 1.2 Turbo, akční sadou Ultimate, automatem a cenou, teď se podržte, 728.990 Kč. Po odečtení příplatků to dělalo 589.990 Kč. Jenže už tehdy to bylo šest let staré auto, Škoda Kamiq byla čtyřletá a za 638.900 Kč nabídla větší kufr, patnáctistovku, automat a výbavu Monte Carlo. A Opel Astra kombi stál 679.990 Kč se stejným motorem jako Crossland. Jaká je situace dnes?

Výbavu Ultimate v aktuálním ceníku nenajdete, Crossland jako by stáhl ocas a čeká na novou generaci. Základní cena je 469.990 Kč po aktuální slevě 50.000 Kč. Jenže i to se může zdát jako moc. Opel tak začal kouzlit a vytvořil novou výbavu HIT. S očekáváním, že výbava dostojí svému jménu i po stránce prodejů, stáhl ceníkovou cenu auta o 120.000 Kč, takže tu teď máme vůz s cenou 399.900 Kč, což je skvělé. Pod čtyři sta tisíc už auto této kategorie natlačíte jen těžko.

Samozřejmě, že se to někde odrazilo. HIT není po stránce výbavy žádná hitparáda. Ano, je tu manuální klimatizace, LED světlomety, tempomat, dešťový senzor nebo zrcadlení Apple CarPlay a Android Auto, i když jen po kabelu. Výbava této verze je ale prostá parkovací kamery i senzorů, postrádá navigaci nebo loketní opěrku řidiče. Ani nevím, kdy jsem v této profesi naposledy viděl auto bez parkovacích senzorů alespoň vzadu.

Vše výše zmíněné si můžete připlatit, navigace je společně se senzory a kamerou v balíčku lepšího infotainmentu za 40.000 Kč, případně lze připlatit za 15.000 Kč jen ty senzory a zadní kameru, a za 20.000 Kč samostatnou navigaci. Za 12.000 Kč můžete mít ještě vyhřívání předních sedadel, volantu a onu zmíněnou loketní opěrku pro řidiče. Tento příplatek jsme měli. Pak si ještě můžete vybrat barvu a celoroční pneumatiky či mlhovky.

Pokračování 2 / 3

Jak se s tím žije?

Opel Crossland vám vezme o deset let zpět, ale v dobrém slova smyslu. Infotainment už je sice dost starý, nemá už moc hezkou grafiku a rozlišení, ale mě osobně to bylo vlastně úplně jedno, protože, když auto nemá navigaci ani žádné zajímavé funkce, měl jsem celou dobu na obrazovce jen Apple CarPlay, což byl vlastně můj infotainment. Klimatizace je stále řešena tlačítky a otočnými voliči. Nikdo nevymyslel nic lepšího.

Sedadla prakticky nemají žádné boční vedení a látkové potahy jsou jako na levné pohovce montované někde v zemi třetího světa. Na rozdíl od těch pohovek, jsou ale tato sedadla pohodlná. Měřím na výšku 187 centimetrů a i když je posaz poměrně vysoko, mohl bych v autě mít klidně nasazený klobouk. Interiér díky tomu působí velmi vzdušně, ale vlastně si říkám, že by auto klidně mohlo být o něco nižší.

Na zadní sedadla je poměrně úzký vstup, ale není to nic hrozného. Pro vnoučata super. Místa před koleny je dost a na hlavu také. Zavazadelník už takovou hitparádou není, nabídne 410 litrů. Bohužel posuvná zadní lavice není pro výbavu HIT k dispozici. Po sklopení zadních sedadel se dostanete na 1255 litrů, takže se sem vejde třeba složená sekačka na trávu. Tažné zařízení je na 840 kg maximálně.

Pod kapotou této verze můžete mít jediný motor, kterým je benzin 1.2 Turbo o výkonu 81 kW (110 koní) vybavený systémem start/stop a šestistupňovou manuální převodovkou. Je sympatické. Nic slabšího tam Opel nemá a tento motor je na jízdu celkem povedený, má solidní pružnost i zpřevodování a na dálnici ho nemusíte ždímat, i stotřicítka je pro něj akceptovatelná.

Bohužel to není moc dobře odhlučněný motor, na tomhle je stáří modelu znát asi nejvíc. Nové Opely jsou už přeci jen kultivovanější. Spotřebu si můžete pohlídat někde okolo šesti litrů, případně sedmi, pokud budete hodně pospíchat. Na hodnoty, jaké lze dosáhnout s naftovým motorem 1.5 ale zapomeňte. Ten se ale bohužel pro tuto výbavu nenabízí. Pokud jde o dynamiku, vůz s ním zrychlí na stovku za 10,9 sekundy a umí až 187 km/h.

Na Crossland můžete dát i sedmnáctky, nicméně výbava HIT má striktně šestnáctky. Pneumatiky o rozměrech 195/50 výrazně přispívají komfortu jízdy, přičemž na stejnou notu je naladěné i odpružení. Stabilizace zasahuje velmi brzy a v zatáčkách budete cítit náklony karoserie. Tomu se nevyhnete. Řízení vám nic neřekne a brzdy… tam jsou. Auto ale nedělá nic vyloženě špatně, ani nic, co by vás otravovalo - řízení není přeposilované a solidní je odezva na všechny tři pedály.

Systém start/stop vypnete tlačítkem u řadicí páky a pak už vás vlastně nic neotravuje, před vybočením z jízdního pruhu je tady jen varování. Za volantem Crosslandu HIT si připomenete, že nenáročný cestovatel potřebuje jen auto doplněné pár funkcemi, které mu cestu zpříjemní a není složité jej ovládat. HIT má již zmíněný dešťový senzor, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, automatické přepínání dálkových světel, klimatizaci, tempomat a volant čalouněný jemnou koženkou, která je příjemná na dotek. Nic tu nesmrdí a není tu žádný do očí bijící vylevněný prvek.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Opel Crossland s cenou pod čtyři sta tisíc je dobrou koupí a i když do něj dáte pár příplatků, stále se vyplatí. Nečekejte ale žádné výkřiky moderní techniky a smiřte se s horším odhlučněním kabiny od motoru i větru. Je to docela nudné auto, které vás bude skutečně vozit jen z místa A do místa B. Nicméně spotřeba je slušná, podvozek komfortní a prostor na palubě dostatečný pro dva dospělé i děti, případně vnoučata.

Na závěr bych možná jen zmínil, že je tu za 377.900 Kč sice o trochu menší, ale životaplný Fiat Panda. Má podobnou výbavu jako HIT, patnáctky kola a hybridní motor o objemu 1,0 litru, který disponuje výkonem 51 kW.

Opel Crossland 1.2 Turbo: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 399.990 Kč (1.2 Turbo 81 kW/HIT)
Cena s testovaným motorem a výbavou 399.990 Kč (1.2 Turbo 81 kW/HIT)
Cena testovaného vozidla         411.990 Kč (1.2 Turbo 81 kW/HIT)

Technické údaje: Opel Crossland

Rok • stupeň výbavy
2023 • HIT
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
Nejvyšší výkon
81 kW (110 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
205 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,9 s
Nejvyšší rychlost
187 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
410 l • 520 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní • celková
1 254 kg • 1 795 kg
Rozvor náprav
2 604 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 518 mm • 1 491 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 217 × 1 765 × 1 605 mm

Sériová výbava: asistenst pro rozjezd do kopce, tempomat, manuální klimatizace, dešťový senzor, automatické přepínání dálkových světlometů, zrcadlení Apple Carplay a Android Auto, 6 reproduktorů, volant potažený kůží, 16palcové ocelové ráfky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, USB konektor, LED Eco světlomety, výškově a podélně nastavitelný volant, palubní počítač, multifunkční volant, Bluetooth

Volitelná výbava: Sada Komfort HIT - vyhřívání předních sedadel a volantu, loketní opěrka u řidiče (15.000 Kč)

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud