| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 | Foto: Petr Homolka

| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka
| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka
| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka
| Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 Foto: Petr Homolka
37
Fotogalerie

TEST Opel Crossland 1.2 Turbo AT6: Stárne důstojně, ale co ta cena?

Levná auta už neexistují a i ta dostupná nám pěkně zdražují. Crossland po pěti letech na trhu nevyjímaje.

Radosti
S posuvnými sedadly až 520 litrů v kufru
Srozumitelné ovládání
Jízdní komfort
Starosti
Vysoké ceny vzhledem k stáří
Zastarale působící infotainment
Slabší odhlučnění
7  /10

Vydejme se nejprve do malou exkurzi do historie. Crossland je tu s námi již od roku 2017, byl prvním výsledkem spolupráce Opelu a francouzského PSA – nyní Stellantis. Stojí na platformě PF1, kterou v době svého vzniku sdílel třeba s prvními generacemi Peugeotů 208 a 2008, a jíž dodnes používá například Citroën C3 nebo jeho větší verze Aircross. Například současné Opely Corsa a Mokka využívají modernější základ EMP1, aktuální Astra plus Grandland stojí na EMP2.

Rozměrově má Crossland nejblíže právě k původní 2008, i když z hlediska všech parametrů – výšky, šířky, délky i rozvoru – nad ní má vždy o pár centimetrů navrch. Technika je však prakticky shodná s francouzským autem, které se představilo již v roce 2013, pokud si odmyslíme drobné změny stran skladby motorů.

Facelift z roku 2020 mu dodal větší šmrnc hlavně ve formě čelní masky Opel Vizor, která nahradila původně zaoblenou přední mřížku. Změnila se čelní světla i nárazník, přibyly stříbřité doplňky, došlo k drobnému odladění řízení i odpružení a samozřejmě se proměnila struktura výbav a úroveň cen. O tom ale až za chvíli.

Praktičnost a přehlednost nestárnou

Za volantem se zorientujete během dvou sekund. Opel stále odolává módě eliminace normálních ovládacích prvků a jejich nahrazování dotykovými ploškami nebo klepáním do obrazovky infotainmentu. Což u poněkud archivního modelu typu Crosslandu nepřekvapí a o to víc potěší například u modernější Corsy nebo zcela nové Astry. Zde je vše jako ve správném Opelu, čudlíků a voličů je tak akorát, abyste vše podstatné mohli ovládat po paměti a zcela přirozeně.

Nastavení teploty či hlasitosti probíhá přes otočné ovladače, detailnější nastavování směru foukání či výhřevu okna je také tlačítkové. Vlevo pod volantem nechybí regulace jasu přístrojového štítu, před voličem automatické převodovky pak můžete vypínat stop start, sledování jízdních pruhů i parkovací senzory. Se srozumitelností se setkáte i na volantu – levé rameno komanduje tempomat, pravé multimédia. Drobnou pihou na kráse je ovládání velmi jednoduchého palubního počítače na páčce blinkrů otočným kroužkem, k jehož obsluze je nutné sundat ruku z věnce kormidla.

Na infotainmentu je věk hodně znát. Jeho grafika je sice přehledná a startuje celkem rychle, ale displej má nízké rozlišení, které si dnes žádné aktuálnější auto nedovolí. Nekvalitní je i obraz parkovací kamery, zvlášť v horších světelných podmínkách. Na druhou stranu může řidiče potěšit přítomnost klasických tlačítek pod obrazovkou infozábavního systému pro vstup do jednotlivých sekcí.

Tento konkrétní exemplář je vybaven paketem Ultimate, jehož součástí jsou společně s navigací, LED světly, bezklíčovým startováním i odemykáním, tmavými 17“ koly a černou střechou také sedadla čalouněná Alcantarou. Působí velmi příjemně a kvalitně, ale trochu kontrastují s ostatními materiály, na nichž je znát fakt, že Crossland při svém uvedení na trh (ještě s písmenem X v názvu) startoval na 335.900 Kč.

Sedadla jsou v příjemné výšce nad asfaltem, proto se do nich bude dobře nastupovat a z nich vystupovat i osobám, které mají jistá omezení v pohybu – například penzistům. Sedačky jsou nastavitelné v dostatečném rozsahu a volant výškově a podélně také. Najít zde příjemnou pozici je hračka, i díky možnosti prodloužit sedák výsuvným segmentem a lépe si tak podepřít stehna. Dopředu a do stran je dobře vidět i díky vyšší stavbě karoserie a pozici řidiče.

Dozadu se dva průměrní dospělí také hezky vejdou, ale to není hlavním lákadlem druhé řady sedaček. Tím je takzvaná funkční sada, zde v rámci již zmíněného paketu Ultimate, jinak za příplatek 10.000 Kč ve vyšší ze dvou dostupných výbav Elegance. K ní patří o patnáct centimetrů posuvná sedadla, dělená v poměru 40:60. V úplně přední poloze tak ze zavazadelníku o standardním objemu 410 litrů vykouzlíte 520 litrů, což je vzhledem k půdorysu Crosslandu opravdu parádní hodnota.

Jistě, v druhé řadě pak nezbývá prakticky žádné místo pro nohy, ale vajíčko pro mimino nebo sedačku pro menší dítě sem dáte s přehledem. Kufr má s touto sadou dvojité dno, v jeho horní poloze vzniká po sklopení zadních opěradel téměř rovná plocha, ve spodní má zavazadelník solidní výšku od podlahy k roletce – na různé konfigurace se nezapomeňte podívat do galerie k tomuto testu. Dovnitř se celkem pohodlně nakládá navzdory vyšší hraně kufru (zhruba 73 centimetrů), vstupní otvor je opravdu velký, takže v Crosslandu odstěhujete i něco objemnějšího. Pod podlahou najdete sadu na opravu pneumatik v rámci takzvané „přípravy pro rezervní kolo“ – místo na náhradní disk zde je, ale musíte si ho sehnat sami.

Pokračování 2 / 3

Síly je dost, ale Opel to dnes umí lépe

Pod kapotou najdeme známý benzinový tříválec o objemu 1,2 litru s přeplňováním, který zde dává 96 kW a 230 N.m. Ten je nyní dostupný pouze s šestistupňovou automatickou převodovkou, zatím co dříve jste jej dostali i s manuálem. Pokud vám spojkový pedál chybí, musíte sáhnout po verzi naladěné na 81 kW (110 k) a 205 N.m. Ta je marginálně slabší ve zrychlení na 100 km/h i maximální rychlosti, což jsou disciplíny, které zřejmě pro typického zájemce o Crossland nejsou nejdůležitější.

Automat umí fungovat obstojně, při řazení nahoru se chová způsobně a s autem lehce houpne v určitých situacích když podřazuje. Osmistupňový automat, kterým disponuje například Mokka na novější platformě, je ale úplně jiná liga. Cestování s šestistupňovým řazením je vcelku pohodové, ale na manuální převodovce nic špatného není – navíc tak lze ušetřit celých 50.000 Kč.

Motor je při cestování trochu více slyšet, odhlučnění obecně je na trochu nižší úrovni, než jsme zvyklí z novějších Opelů. Síly má dost i pro jízdu s posádkou a nákladem po dálnici, na nějaké závodění to samozřejmě není, ale tempo s provozem drží, aniž byste ho ždímali na krev. Při jízdě normálním tempem si řekne o zhruba sedm litrů na sto kilometrů. Na těchto maximálních 17“ kolech v pneu o rozměru 215/50 není s jízdním komfortem problém, díry na okreskách a dlažební kostky ve městech zvládá aniž by se posádka příliš natřásala.

V zatáčkách se chová nezáludně a předvídatelně, náklony tu jsou, ale nijak přehnané. Jeho kompaktní půdorys a malý zadní převis se šiknou při parkování. Za čtrnáct tisíc korun si můžete dopřát volič IntelliGrip s pěti režimy který lehce mění množství povoleného prokluzu kol při jízdě po nezpevněném terénu nebo sněhu či ledu – jistý drobný efekt má, ale využijete ho jednou za uherský rok a peníze za tento příplatek lze utratit i účelněji.

Pokračování 3 / 3

Umí toho hodně - teď bohužel i hodně stojí

Stáří je na Crosslandu znát, i když z uživatelského hlediska vás jako řidiče nijak výrazněji neomezuje. Nemám s ním problém, pokud by ale tak výrazně nezdražil. Posuďte sami: Základní verze Edition s atmosférickým motorem 1.2 o výkonu 61 kW (která je nyní dostupná pouze do vyprodání zásob) začínala po představení faceliftu na 349.990 Kč – nyní je to 459.990 Kč. Pokud se bavíme o tomto provedení Elegance, se stejným motorem s 96 kW a automatem bylo k dispozici za 479.990 Kč, nyní stojí 589.990 Kč.

Pokud si k této ceně přihodíte paket Ultimate za 85.000 Kč (byť velmi obsáhlý) a pár dalších drobností, výsledná cenovka je 728.990 Kč, což je na auto tohoto stáří (i když s absolutně plnou výbavou) prostě moc. Pokud nepotřebujete ony kouzelné variabilní zadní sedačky a hledáte něco s podobně velkým kufrem, za 679.990 Kč dostanete třeba zcela novou Astru se stejným motorem a mnohem lepším osmistupňovým automatem ve stupni Elegance.

A pokud máme tnout do živého a vybírat mezi vozidly s vyšší pozicí za volantem, takový Kamiq s čtyřsetlitrovým kufrem stojí s motorem 1.5 TSI o 110 kW a s DSG maximálně 638.900 Kč, a to ve špičkové verzi Monte Carlo. A když chcete ušetřit? Větší, příjemně jezdící a solidně vybavené MG ZS o velikosti Karoqu bude těžký oříšek pro mnoho aut na trhu. Optikou peněz Crossland i přes svůj praktický vnitřek, pohodlný podvozek a snadnou obsluhu přestává dávat smysl, zvláště v takto „naložené“ specifikaci.

Opel Crossland: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 459.990 Kč (Edition1.2/61 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 589.990 Kč (Elegance 1.2 Turbo/96 kW)
Cena testovaného vozidla         728.990 Kč (Ultimate 1.2 Turbo/96 kW)

Technické údaje: Opel Crossland

Rok • stupeň výbavy
2023 • Elegance
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
230 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,2 s
Nejvyšší rychlost
198 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Max. objem zavazadlového prostoru
1 255 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní • celková
1 280 kg • 1 835 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 604 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 518 mm • 1 491 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 217 × 1 765 × 1 605 mm

Základní výbava: Asistent pro rozjezd do kopce, Varování před vybočením z jízdního pruhu, Automatické přepínání světel s detekcí tunelu, Dešťový senzor, LED ECO světlomety, LED denní svícení, Manuální klimatizace, 7“ audiosystém Multimedia, Integrace smartphonu Apple CarPlay a Android Auto, Bluetooth handsfree, Digitální tuner DAB, 6 reproduktorů, USB konektor, Tempomat, Volant potažený kůží, Ovládání audiosystému a tempomatu na volantu, Výškově a podélně nastavitelný volant, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Zadní čtecí lampičky, Elektrické ovládání předních a zadních oken, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Palubní počítač, Grafický informační displej, Elektrická zásuvka 12V v přední konzoli, Dálkové ovládání centrálního zamykání, Kliky dveří v barvě karoserie, Černé lišty okolo bočních oken, Zadní střešní spoiler, Sada na opravu pneumatik, 16“ litá kola

Příplatková výbava: Ultimate Pack - čalounění Alcantara, funkční sada, černá střecha Karbon Black, LED zadní světla, LED přední světlomety, bezklíčové otevírání a startování PEPS, sada Black Design 17", navigační systém Multimedia Navi Pro (85.000 Kč), Vyhřívání čelního skla, vyhřívání předních sedadel (14.000 Kč), Head Up displej (26.000 Kč), Volič jízdních režimů IntelliGrip (14.000 Kč)

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud