Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.
Design bez kontroverzí
Uživatelské rozhraní Opelu je v některých ohledech příjemnější… a má příjemný volant
Nízká spotřeba dieselu, akceptovatelná benzinového tříválce
I slabší diesel a pětistupňová převodovka v užitkové verzi bohatě stačí
Panoramatická střecha s úložnými boxy vypadá prakticky, ale je nedomyšlená
Tříválec není pro vysoký vůz ideální motorizací
Hluk při jízdě s užitkovou verzí
Interiér Opelu je oproti sourozencům pocitově chudší, speciálně v užitkovém provedení
7 /10
Již v podrobném testu prodloužené osobní verze Peugeotu Rifter jsme psali, že nová zcivilizovaná malá dodávka PSA je jednou z nejlepších nabídek na trhu, pokud chcete racionální a všestranně užitečné auto pro rodinu i nějakou tu práci. Zda zvolit Peugeot Rifter, Citroën Berlingo, Opel Combo či snad (budoucí) Toyotu Proace City je pak spíš otázkou designu, dostupnosti servisu konkrétní značky a případně cenové nabídky prodejce. Nebo není?
Konzervativnější nota
Jakkoli celkový layout i většina výbavy je u všech vozů téměř shodná, Opel jednoznačně cílí na nejvíce konzervativní zákazníky. Oproti nekonvenčnímu pojetí přídě Berlinga a specifickému interiéru iCockpit v Peugeotu nabídne Combo nekonfliktní design a přehledný konvenční interiér s volantem, který je kulatý (nikoli náznakem čtvercový jako u Citroënu) a normálně velký (nikoli v kapesním vydání jako u Peugeotu). Opel má také vlastní logiku ovládání menu páčkou pod volantem a úplně jednoduchou a přehlednou grafiku palubních přístrojů.
Největší „odvaz“ v kabině jsou barevné proužky na čalounění sedaček. Jinak o interiéru platí totéž, co u sourozenců. Je praktický, disponuje množstvím odkládacích prostor, se skládacími sedačkami se dají provádět nejrůznější úkony a relativně kompaktní vůz tak umí pojmout mnoho lidí a/nebo mnoho nákladu. Jeden na první pohled patrný rozdíl se ale najde. Zatímco Peugeot i Citroën umí ve vyšších výbavách oživit interiér povrchy v metalicky matných barvách, Opel si i ve vrcholné výbavě Innovation vystačí s černým plastem všude vůkol a několika matovanými detaily.
Je to sice úplná marginálie, nicméně kabina Opelu vypadá více strohá, „lacinější“ a spíš si všimnete drobných mezer v dílenském zpracování. Na druhou stranu je fakt, že umí nabídkou vyhřívaný volant (s ovladačem přímo na něm), a že tradiční kulatý a dostatečně rozměrný věnec padne do ruky zdaleka nejlépe. I že budíky s jednoduchou grafikou bez efektních vymyšleností jsou ze sourozenců nejpřehlednější.
Cihla naplocho
O rozměrnějších autech a dodávkách se s oblibou říká, že mají „aerodynamiku cihly vržené naplocho“. To bychom PSA křivdili, nicméně velkou čelní plochu mohou snahy konstruktérů a ladění v aerodynamickém tunelu „očůrat“ jen do jisté míry. Nutně tak vyvstává otázka, zda je úplně dobrý nápad bojovat s aerodynamickým odporem pomocí benzinového tříválce vyhoněného turbem na 110 koní. Navíc v autě, u něhož lze z principu předpokládat častější využívání užitečného zatížení.
Že to až tak špatný nápad není, jsme se přesvědčili již při prvních jízdách. Ostatně tříválcová dvanáctistovka PSA patří rozhodně mezi to lepší, co downsizovaná koncepce dnes nabízí. Motor je velmi tichý, má dostatečně razantní zátah a manuální šestistupňová převodovka je pro něj rozumně odstupňována. Není ale všechno jen růžovoučké.
Dokud jezdíte bez zátěže po městě a v jeho nejbližším okolí, zaznamenáte snad jen nekonzistentní reakce na povely plynového pedálu a pomalé klesání otáček (obojí je taková ta tříválcová klasika). Jakmile ale nasednou čtyři dospělí a vezmou si s sebou zavazadla na víkend, začne přituhovat. Speciálně pokud vyjedete na dálnici. Zde je již citelné, že motoru začíná pomalu jít z tlustých do tenkých a pokud budete trvat na 130 km/h, vyroste spotřeba k osmi litrům. Diesel si ve stejné konfigurace řekne o dva méně a své úlohy se zhostí s grácií.
Ani o tříválci se nedá říci, že by měl nějaký extrémní problém, je ale zkrátka cítit, že se blíží svým limitům. Lehký motor v naloženém autě navíc za mokra bojuje s trakcí (nic nebezpečného, elektronika to za vás vyřeší), čemuž nahrává jak nižší zatížení hnané nápravy, tak charakteristika a skokové podání výkonu přeplňovaného maloobjemového tříválce.
Má-li ale Combo posloužit jako školní minibus, větší nákupní taška, o víkendu dopravit rodinu pár desítek kilometrů na chalupu a jednou za rok se otočit naložené po střechu k moři, klidně to zvládne i s benzinovým tříválcem. Ty náročnější části programu si sice zrovna dvakrát neužije, ale zvládne je. A vezmete-li v potaz, že jen příplatek za prostřední diesel tvoří oproti benzinu ve stejné výbavě celých 10 % ceny celého auta, může dávat smysl.
Když méně je více
Když už jsme u cen, měli bychom tip, kde lze bezbolestně ušetřit. Panoramatická střecha s podvěsenými poličkami na drobnosti a boxem pod střechou zavazadlového prostoru vypadá jako skvělá věc, za kterou se vyplatí si připlatit (v prostřední výbavě Enjoy činí příplatek 25.000 Kč, ve vrcholné Innovation je standardně). Není tomu tak.
Praktická využitelnost poliček je diskutabilní, box je praktičtější. Nicméně snižuje využitelnou výšku kufru, což může být problém, pokud budete převážet třeba jízdní kola, stěhovat nábytek a tak dále. Box je přístupný z kabiny i zavazadelníku a jeho objem vypadá slibně. Přímo si říká o uložení hraček a tabletů, nebo oblečení či svačinky pro zadní dětské pasažéry. Což je evidentně i jeho účel. Pak by ale jeho dvířka neměla být z lisovaného kompozitu, čalouněná bez dalších úprav netkanou textilií.
Děti jsou totiž nejen radostí, budoucností národa, ale také nenechavé a obecně jsou to stvoření nečistá. Chatrná dvířka s laciným čalouněním budou pod náporem zamatlaných prstíků během chvíle vypadat značně nevábně. Prosklená střecha sice poskytne módní prosvětlení interiéru (a zvyšuje těžiště vozu), ale má v tomto konkrétním případě ještě jednu citelnou nevýhodu. Již od zhruba 60 km/h o ní budete vědět. Jinak výborně odhlučněným interiérem totiž začne citelně prostupovat aerodynamický svist. Vyrovnat na nižší spotřebě paliva 50.000 Kč příplatku za diesel bude trvat dlouho, ale pokud ušetříte 25.000 Kč za prosklenou střechu, návratnost se značně zrychlí. Nám to nezní jako špatný plán.
Řidič, ten tvrdej chleba má
V rámci dvojtestu Opelu Combo jsme důkladně projeli i užitkovou variantu. Mezi osobním Combem Life a pracovním Combem Van je snad více rozdílů, než mezi osobní Opelem a Peugeotem. Mezi užitkáči se zkrátka na některé věci nehraje. Interiér je tak vyveden výhradně z tvrdých plastů a působí o řád laciněji než v osobní verzi. Na čemž není nic špatného, speciálně pokud vezmeme v úvahu, že spolujezdec při vystupování omylem třískl bednou s nářadím do palubní desky… a nestalo se vůbec nic. Kabina prostě nevypadá nijak extra šik, ale je bytelná a ergonomicky v naprostém pořádku.
Pracovní verze také léčí jeden ze stesků, která trojčata provázejí všemi testy. Zmizel široký středový panel, který omezuje prostor pro kolena (a s ním i praktická bezedná přihrádka). Místo něj najdete na podlaze klasickou páku mechanické ruční brzdy a menší přihrádky. Na přepážce oddělující nákladový prostor jsou dva masivní ocelové háky na montérky, které by jistě udržely i brašnu s vercajkem. Sedačky jsou také výrazně jednodušší a úsporněji čalouněné než v osobní verzi. Opel si ale tradičně na kvalitě sedadel zakládá, takže i tyto jsou plněné solidní pěnou a ani po několika hodinách jízdy z nich nebolí záda. Tak to má v užitkovém pracantovi být.
Celá kabina je uzpůsobena svému účelu, až na jeden dokonale nepromyšlený detail. Vratká dvířka nad palubním štítem. Což o to, prostor je to praktický, ale pracovník rozvážkové služby bude vývojáře Opelu proklínat pokaždé, když si tam bude chtít odložit zakázkový blok nebo bezdrátový platební terminál. Dvířka totiž nemají vzpěru a pokaždé vám spadnou na ruku.
Zato v nákladovém prostoru nebude mít důvod ke kritice. Zadní dveře mají silné dvoupolohové vzpěry, jeho boky jsou chráněny solidním plastem a podlaha vyložena kvalitní voděodolnou překližkou. Šestice masivních ok v podlaze pojme i velkou kurtu s ráčnou a nákladové hrany chrání fortelné kovové profily. Jen boční šoupací dveře asi neuspokojí každého řemeslníka – do profilu jejich otvoru poměrně výrazně vstupuje dělící přepážka, prakticky využitelný nákladový otvor pro objemnější předměty tak není moc široký.
Úplně jiné auto
Nejen interiér se od osobní verze značně liší. Jízdně je užitkové Combo také výrazně jiné. Na vysokoprofilových pneumatikách si zachovává část plavnosti civilních sourozenců, ale již z principu je bez nákladu trochu „uskákanější“. Stopu drží a v zatáčkách si poradí i s hrubými nerovnostmi, ale vychvalovaný komfort osobní verze se nekoná. Všechny stesky ale zmizí po prvních třech stovkách kil v nákladovém prostoru. Navíc je fakt, že mezi malými dodávkami patří rozhodně k těm komfortnějším. To i díky sedačkám a dobré ergonomii posazu za volantem.
Další dobrou zprávou je, že i s prostřední 102koňovou výkonovou variantou povedené dieselové patnáctistovky jede i naložené Combo velmi uspokojivě a citlivě reaguje na povely plynového pedálu. S přesným pětikvaltem je radost spolupracovat a šestka vám chybět nebude. V dálničních 130 km/h točí motor na pětku snesitelných 2600 otáček. S prázdným autem se dá jezdit kolem pěti litrů, i s naloženým budete muset hodně spěchat, abyste se dostali výrazně přes šest. Kde je tedy ten hlavní rozdíl a proč působí dodávková verze tak výrazně jiným dojmem, než osobní?
Částečně je to v součtu detailů, rudimentárnějších materiálech a tvrdším podvozku, ale především je dodávka výrazně hlučnější. Užitečnému zatížení evidentně ustoupila hluková izolace od motoru i v podbězích, čehož si sice všimnete, ale není to nic neočekávaného. Problém je v karoserii. Combo je totiž z nejnovější generace vozů (dodávky mají výrazně delší výrobní cykly… zdravíme VW Caddy) a používá v konstrukci vysokopevnostní oceli. Ty na nerovnostech zkrátka rezonují, čímž trpěla několik let i například trojková Octavia, než se vývojářům povedlo rezonance utlumit.
Kabině Comba se z poza dělící přepážky rozléhají dunivé zvuky od kol a v užitkové verzi, kde je třeba zachovat co nejvíce prostoru pro náklad, s tím při nejlepší vůli nejde mnoho udělat. Příjemné to věru není. Na druhou stranu při zaplnění nákladového prostoru se situace zlepší a při provedení vestavby dost možná problém pomine. Každopádně za tu jistotu, že pokud po 12hodinové šichtě přiklimbnete a omylem zahodíte Combo do příkopu, tak odejdete po svých, ta míra diskomfortu stojí.
Závěr
Combo se vedle svých francouzských bratrů rozhodně neztratí. Tradičnější pojetí designu i kokpitu má potenciál oslovit ty zákazníky, kteří vyhledávají racionální řešení a vzhledové avantýry sourozenců jim nejsou po chuti. Ani tříválec není, i vzhledem k cenovému odstupu povedeného dieselu, vůbec špatná volba, budete-li se pohybovat převážně ve městě a na kratších trasách, což je, a to si férově přiznejme, modus operandi nemalé části řidičů.
Pokud ale hledáte univerzální povoz, který si poradí v roli prvního vozu v rodině se vším, co od něj můžete požadovat, bude diesel lepší volbou. A jak ukazuje užitková verze, může to klidně být jeho slabší inkarnace s pětistupňovým manuálem. Coby pracant pro firmu i živnost je Combo také dobrou volbou, umí zabrat a z nádrže jen decentně usrkává.
Opel Combo Life - souhrn cen |
Základní cena vozu |
339.000 Kč (1.2 PureTech/81 kW Selection) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
429.900 Kč (1.2 PureTech/81 kW Innovation) |
Opel Combo Van- souhrn cen bez DPH |
Základní cena vozu |
295.900 Kč (1.5 CDTI/55 KW Selection) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
345.500 Kč (1.5 CDTI/75 KW Enjoy XL) |
Základní výbava Opelu Combo Life Innovation: Asistent pro rozjezd do kopce, varování před vybočením z jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, senzor únavy řidiče, varování před čelní kolizí, čelní, boční a hlavové airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken, výklopná okna v 2. řadě, audiosystém 4.0, bluetooth, 4 reproduktory, USB, ovládání audiosystému a tempomatu na volantu, informační displej 3,5“ LCD, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka tempomat, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s loketní opěrkou, odkládací prostor nad čelním sklem, posuvné dveře na straně řidiče spolujezdce, sada na opravu pneumatik, 16“ ocelové ráfky s kryty a další.
Základní výbava Opelu Combo Van XL Enjoy: Airbag řidiče, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, centrální zamykání s dálkovým ovládaním, audiosystém 4.0, Bluetooth, 4 reproduktory, USB, elektrické ovládání předních oken, výškově a podélně nastavitelný volant, posuvné neprosklené dveře, na straně spolujezdce, 6 kotvících bodů v nákladovém prostoru, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka v barvě karoserie, sedadlo spolujezdce nastavitelné v 4 směrech, tempomat a další.
Technické údaje: Opel Combo Life
-
Rok • stupeň výbavy
2018 • Innovation
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
-
Nejvyšší výkon
81 kW (110 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
205 Nm při 1 750 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,8 s
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
-
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
597 l • 2 026 l
-
Objem palivové nádrže
60 l
-
Hmotnost: provozní • celková
1 506 kg • 2 040 kg
-
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,3 • 5,0 • 5,5 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 785 mm
-
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 553 mm • 1 567 mm
-
Rozměr pneumatik
205/60 R16
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 403 × 1 848 × 1 841 mm
Technické údaje: Opel Combo Van XL
-
Rok • stupeň výbavy
2019 • Enjoy
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 499 cm3
-
Nejvyšší výkon
75 kW (102 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 500 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 750 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
115 s
-
Nejvyšší rychlost
170 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
-
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
3 900 l • 4 400 l
-
Objem palivové nádrže
50 l
-
Hmotnost: provozní • celková
1 339 kg • 2 290 kg
-
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
4,6 • 4,1 • 4,3 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 975 mm
-
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 553 mm • 1 567 mm
-
Rozměr pneumatik
205/60 R16
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 753 × 1 848 × 1 860 mm