TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.
Radosti
Design bez kontroverzí
Uživatelské rozhraní Opelu je v některých ohledech příjemnější… a má příjemný volant
Nízká spotřeba dieselu, akceptovatelná benzinového tříválce
I slabší diesel a pětistupňová převodovka v užitkové verzi bohatě stačí
Starosti
Panoramatická střecha s úložnými boxy vypadá prakticky, ale je nedomyšlená
Tříválec není pro vysoký vůz ideální motorizací
Hluk při jízdě s užitkovou verzí
Interiér Opelu je oproti sourozencům pocitově chudší, speciálně v užitkovém provedení
7  /10

Již v podrobném testu prodloužené osobní verze Peugeotu Rifter jsme psali, že nová zcivilizovaná malá dodávka PSA je jednou z nejlepších nabídek na trhu, pokud chcete racionální a všestranně užitečné auto pro rodinu i nějakou tu práci. Zda zvolit Peugeot Rifter, Citroën Berlingo, Opel Combo či snad (budoucí) Toyotu Proace City je pak spíš otázkou designu, dostupnosti servisu konkrétní značky a případně cenové nabídky prodejce. Nebo není?

Konzervativnější nota

Jakkoli celkový layout i většina výbavy je u všech vozů téměř shodná, Opel jednoznačně cílí na nejvíce konzervativní zákazníky. Oproti nekonvenčnímu pojetí přídě Berlinga a specifickému interiéru iCockpit v Peugeotu nabídne Combo nekonfliktní design a přehledný konvenční interiér s volantem, který je kulatý (nikoli náznakem čtvercový jako u Citroënu) a normálně velký (nikoli v kapesním vydání jako u Peugeotu). Opel má také vlastní logiku ovládání menu páčkou pod volantem a úplně jednoduchou a přehlednou grafiku palubních přístrojů.

Největší „odvaz“ v kabině jsou barevné proužky na čalounění sedaček. Jinak o interiéru platí totéž, co u sourozenců. Je praktický, disponuje množstvím odkládacích prostor, se skládacími sedačkami se dají provádět nejrůznější úkony a relativně kompaktní vůz tak umí pojmout mnoho lidí a/nebo mnoho nákladu. Jeden na první pohled patrný rozdíl se ale najde. Zatímco Peugeot i Citroën umí ve vyšších výbavách oživit interiér povrchy v metalicky matných barvách, Opel si i ve vrcholné výbavě Innovation vystačí s černým plastem všude vůkol a několika matovanými detaily.

Je to sice úplná marginálie, nicméně kabina Opelu vypadá více strohá, „lacinější“ a spíš si všimnete drobných mezer v dílenském zpracování. Na druhou stranu je fakt, že umí nabídkou vyhřívaný volant (s ovladačem přímo na něm), a že tradiční kulatý a dostatečně rozměrný věnec padne do ruky zdaleka nejlépe. I že budíky s jednoduchou grafikou bez efektních vymyšleností jsou ze sourozenců nejpřehlednější.

Cihla naplocho

O rozměrnějších autech a dodávkách se s oblibou říká, že mají „aerodynamiku cihly vržené naplocho“. To bychom PSA křivdili, nicméně velkou čelní plochu mohou snahy konstruktérů a ladění v aerodynamickém tunelu „očůrat“ jen do jisté míry. Nutně tak vyvstává otázka, zda je úplně dobrý nápad bojovat s aerodynamickým odporem pomocí benzinového tříválce vyhoněného turbem na 110 koní. Navíc v autě, u něhož lze z principu předpokládat častější využívání užitečného zatížení.

Že to až tak špatný nápad není, jsme se přesvědčili již při prvních jízdách. Ostatně tříválcová dvanáctistovka PSA patří rozhodně mezi to lepší, co downsizovaná koncepce dnes nabízí. Motor je velmi tichý, má dostatečně razantní zátah a manuální šestistupňová převodovka je pro něj rozumně odstupňována. Není ale všechno jen růžovoučké.

Dokud jezdíte bez zátěže po městě a v jeho nejbližším okolí, zaznamenáte snad jen nekonzistentní reakce na povely plynového pedálu a pomalé klesání otáček (obojí je taková ta tříválcová klasika). Jakmile ale nasednou čtyři dospělí a vezmou si s sebou zavazadla na víkend, začne přituhovat. Speciálně pokud vyjedete na dálnici. Zde je již citelné, že motoru začíná pomalu jít z tlustých do tenkých a pokud budete trvat na 130 km/h, vyroste spotřeba k osmi litrům. Diesel si ve stejné konfigurace řekne o dva méně a své úlohy se zhostí s grácií.

Ani o tříválci se nedá říci, že by měl nějaký extrémní problém, je ale zkrátka cítit, že se blíží svým limitům. Lehký motor v naloženém autě navíc za mokra bojuje s trakcí (nic nebezpečného, elektronika to za vás vyřeší), čemuž nahrává jak nižší zatížení hnané nápravy, tak charakteristika a skokové podání výkonu přeplňovaného maloobjemového tříválce.

Má-li ale Combo posloužit jako školní minibus, větší nákupní taška, o víkendu dopravit rodinu pár desítek kilometrů na chalupu a jednou za rok se otočit naložené po střechu k moři, klidně to zvládne i s benzinovým tříválcem. Ty náročnější části programu si sice zrovna dvakrát neužije, ale zvládne je. A vezmete-li v potaz, že jen příplatek za prostřední diesel tvoří oproti benzinu ve stejné výbavě celých 10 % ceny celého auta, může dávat smysl.

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Diskuze (13) Další článek: Mazda 2 prošla modernizací. Kosmetické změny doplňuje zvýšený komfort uvnitř

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Škoda Octavia na Heureka.cz