Kapitoly článku:
Hravá jednaosma
Objem ničím nenahradíš. A tak se zatím Opel úspěšně brání downsizingu a nabízí v kompaktním sedanu poctivou jednaosmičku řady Ecotec. Zážehový čtyřválec disponuje zdvihovým objemem 1 796 ccm, ze kterého dokáže vydolovat vskutku poctivých 103 kW (140 k) při 6 300 ot./min. Maximální kroutící moment 175 Nm při 3 800 ot./min. rovněž hovoří ve prospěch benzinového draka, jak jsme ho pracovně překřtili.
Po nastartování zní sebevědomě a jeho chraplavý tón připomíná Opel Kadett GSI. Rozjezdy s ním připomínají tři polohy tohoto motoru. Do 2 000 ot./min se opravdu moc neděje a kdyby nám tvrdili, že máme pod kapotou jednačtyřku, nepoznali bychom to.
Po překročení magické hranice motor jakoby ožije a překonává psychologický objem dva litry. Jeho síla pocitově graduje okolo 4 000 ot./min a pak se drží svého jako švec kopyta až do otáčkového maxima.
Ve městě se německý motor chová ohleduplně a není problém s ním jezdit za osm, ale sotva mu šlápnete na krk, spotřeba stoupá k deseti. Naše výsledná spotřeba ve městě činila 8,2 l/100 km.
Mimo město se Opel rád předvádí a ještě raději akceleruje k radosti majitelů čerpacích stanic. Při každém roztočení stoupá okamžitá spotřeba do astronomických výšek, ale sotva se k motoru chováme ohleduplně, naše průměrná spotřeba klesá na 7,6 l/100 km.
Na dálnici je Opel důstojným hráčem a bez problému se nechá vytočit až k rychlostem, které jsme od něho opravdu nečekali. Kdo z vás by si tipnul rychlost 220 km/h s kopce a stabilních 200 km/h do kopce? To jsou opravdu pěkné hodnoty a výsledná spotřeba 11,9 l/100 km v tomto světle nevypadá nikterak hrůzostrašně.
Sotva se rozhodneme jet podle předpisů, naše spotřeba padá na přece jen přijatelnějších 8,6 l/100 km. Na závěr si necháváme hodnoty z našeho ekotestu. Ujeli jsme 100 km lehkou nohou - 40 km ve městě, 30 km po okreskách a 30 km po dálnici a naše spotřeba se zastavila na 6,7 l/100 km. To je opět hodnota, která by mohla naše motoristy potěšit. Celkově považujeme práci Rüsselsheimských motorářů za nesmírně povedenou. Kdo chce rychlý sedan a nehodlá ujet desetitisíce kilometrů ročně, ten žádný turbodiesel zkrátka nepotřebuje.
Naměřená dynamika
Zrychlení:
0-100 km/h: 10,7 s
0-120 km/h: 13,9 s
0-140 km/h: 18,3 s
0-160 km/h: 24,6 s
0-180 km/h: 32,6 s
0-200 km/h: 49,3 s
Nejvyšší dosažená rychlost: 220 km/h
Pružnost:
40 - 80 km/h: 2 st. 5,4 s; 3 st. 6,2 s; 4 st. 9,3 s; 5 st. 16,9 s
60-100 km/h: 3 st. 7,1 s; 4 st. 10,0 s; 5 st. 14,6 s
80-120 km/h: 3 st. 7,5 s; 4 st. 9,1 s; 5 st. 12,5 s
Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně
1 – 55 km/h při 6 600 ot./min
2 – 95 km/h při 6 600 ot./min
3 – 140 km/h při 6 500 ot./min
4 – 180 km/h při 6 600 ot./min
5 – 220 km/h při 6 300 ot./min
Převody:
40: 2 - 2700; 3 - 1800; 4 - 1300; 5 - 1100
60: 2 - 4100; 3 - 2750; 4 - 2200; 5 - 1700
80: 2 - 5500; 3 - 3700; 4 - 2900; 5 - 2250
100: 3 - 4500; 4 - 3700; 5 - 2800
120: 3 - 5500; 4 - 4400; 5 - 3500
140: 3 - 6500; 4 - 5100; 5 - 4000
160 4 - 5750; 5 - 4600
Torzní příčkou neurazíš
Takřka klasická koncepce zadní nápravy s torzní příčkou a závěsy MacPherson v přední nápravě neslibuje v dobách multilinků nějaké zázraky. I když i ty se dějí. Jedním ze zázraků je Honda Civic, tím druhým právě Opel Astra.
Nabízí měkké svezení a podrží i do zatáček. Ba co víc, s batohem na zádech se zadní náprava chová odvážněji než u krátkého hatchbacku, kde přes nerovnosti poskakuje. Jízda po městě snese srovnání s japonskými multilinky, mimo město podrží ve vlásenkách i v odlehčujících horizontech.
Opel Astra si nechá líbit odvážné zatáčky, ale její chování nelze označit za sportovní. Zatímco Jetta skutečně sedí, Astra Sedan je spíše předvídavě nedotáčivá. A tato předvídavost se nám líbila a tak jsme šli často do jízdy na hranici možností bez nejmenšího strachu.
Řízení má na starosti elektrický posilovač, který se snaží chovat sportovněji než jeho mechaničtí předchůdci. Odezva od kol je rychlá, ale komunikativnost strohá. Řazení tedy k silným stránkám Opelů v minulosti nepatřilo a poslední Astra se to snaží nahradit. O jejím úspěchu by spíš mohl vypovídat ojetý kousek po padesáti tisících kilometrech, v tuto chvíli můžeme jen konstatovat přesné dráhy řazení a rychlou práci měkké spojky. Opel v posledních letech dělá skutečně špičkové převodovky.
Brzdy patří k průměru na evropských trzích. Ne že by flekovaly jsou závodní supersporty, ale nezklamou ani nedostatečným účinkem.