Kapitoly článku:
Tak diesel, nebo benzin?
Za volantem nové Astry 1,7 CDTI sport jsme během prodlouženého víkendu strávili zhruba 700 km, které prokázaly, že šestá generace Astry není sice dokonalým vozem, ale do nižší střední třídy přináší mimořádný technický pokrok a právem jí náleží místo na špici segmentu. Přiměřeně prostorný interiér v kombinaci s rozsáhlou výbavou, zaváděcími cenami a šestiletou zárukou dělají z Astry šesté generace dobrou volbu pro firmy i rodiny. V kombinovaném režimu jsme s vozem s motorem 1,7 CDTI dosáhli průměrné spotřeby 6,7 l/100 km, ve městě se pohybovala okolo 7,0 l/100 km a mimo něj ji bylo možno stlačit až k hranici 5,0 l/100 km.
Náš test ale ukázal více než to. Nová Astra totiž dává nevědomky takřka dokonalou odpověď na často kladenou otázku: jak by dopadlo srovnání vozů, pokud by byl k dispozici stejně objemný naftový a benzinový motor, oba s přeplňováním a nejlépe za stejnou cenu? Astra totiž skutečně nabízí naftový 1,7 a benzinový 1,6, oba s turby a s cenou lišící se o pouhých 10 000 Kč. Takové srovnání znamená pro diesel drtivou porážku - podobná je pouze cena, dynamika verze 1,6 Turbo je o třídu výše, stejně jako její pružnost, uživatelská přívětivost, akustický komfort a kultivovanost. To vše posouvá kvalitu jízdy do docela jiných sfér a přímé srovnání obou vozů dává i přes odlišnost pouze pod kapotou dojem jak ze dvou aut různých tříd. Dieselová varianta pochopitelně boduje spotřebou paliva, ale ta je i v reálném světě nižší sotva o dva litry na sto kilometrů. A to je za nesrovatelně lepší jízdu docela malá daň...
Vůz k testu zapůjčilo brněnské dealerství Opelu (www.renocar.com)
Stručné technické údaje | | |
Počet válců/ventilů na válec | 4/4 | 4/4 |
Zdvihový objem motoru, typ | 1 686 cm3, vznětový, Ecotec | 1 598 cm3, zážehový, Ecotec |
Nejvyšší výkon | 92 kW (125 k) při 4 000 ot./min. | 132 kW (180 k) při 5 500 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 280 N.m při 2 300 ot./min. | 230 N.m při 2 200 – 5 400 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,5 s | 8,5 s |
Nejvyšší rychlost | 195 km/h | 221 km/h |
Převodovka – způsob řazení, počet stupňů | Man., 6 st. | Man., 6 st. |
Pohotovostní hmotnost | od 1 353 Kg | od 1 353 Kg |
Nejvyšší přípustná hmotnost | až 2 065 Kg | až 2 065 Kg |
Objem zavazadlového prostoru min/max | 370/1 235 l | 370/1 235 l |
Průměrná spotřeba (město/mimo město/kombinace) | 5,7/4,1/4,7 l/100 km | 8,8/5,6/6,8 l/100 km |
Rozvor náprav | 2 685 mm | 2 685 mm |
Délka/šířka/výška | 4 419/2 013/1 510 mm | 4 419/2 013/1 510 mm |
Naměřené hodnoty
Otáčky motoru na jednotlivé rychlostní stupně při silničních limitech |
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | - | - | - |
2 | 2 800 ot./min. | - | - |
3 | 1 750 ot./min. | 3 400 ot./min. | - |
4 | 1 300 ot./min. | 2 350 ot./min. | 3 500 ot./min. |
5 | 1 100 ot./min. | 1 800 ot./min. | 2 700 ot./min. |
6 | - | 1 500 ot./min. | 2 200 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
Číslo měření | Čas v s. |
1 | 12,11 |
2 | 12,01 |
3 | 11,86 |
Průměr | 11,993 |
Pružnost | |
60 – 100 km/h | |
3. st. | 6,36 s |
4. st. | 9,19 s |
| |
80 – 120 km/h | |
4. st. | 9,48 s |
5. st. | 11,87 s |