Test Opel Astra 2010: turbo dvakrát jinak

Vyzkoušeli jsme nový Opel Astra modelového roku 2010 s nafťákem 1,7 CDTI a krátce jej srovnali s verzí 1,6i Turbo. Jak si stojí?
Seznam kapitol
  1. Astra pošesté, Sázka na dmychadla, Opravdu rozsáhlá výbava,
  2. Zkoušené vozy, Na první pohled, Uvnitř
  3. Za volantem, Kouzla se světly, Na silnici
  4. Závěr, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Astra pošesté

Když Opel v roce 2004 představil svoji Astru řady H, vždy zdůrazňoval její návaznost nejen na předchozí generace Aster, ale také na Kadetty. Proto také značení řad pomocí písmen u Astry nezačínalo od začátku abecedy, ale tam, kde Kadett skončil - první Astra z roku 1991 nesla doplňkové označení F. Do nástupu dosavadní, stále doprodávané řady H bylo vyrobeno více než osm milionů Aster, ovšem spolu s Kadetty jich bylo bezmála 18 milionů.

Jistou analogii mezi Kadettem A a Astrou H můžeme přitom sledovat třeba v místě jejich výroby. Kadetty se totiž začaly vyrábět v roce 1962 (vůbec první generace Kadettů přitom vznikala v letech 1937 až 1940, po válce jejich výroba pokračovala v SSSR pod značkou Moskvič) v tehdy novém německém závodě v Bochumi a Astry jsou zde produkovány dodnes. Méně známá je skutečnost, že již Kadett D, tedy první Kadett s pohonem předních kol, byl od roku 1979 ve Velké Británii prodáván pod označením Vauxhall Astra. Pro Astru H byly nákladem přes miliardu euro modernizovány závody nejen v Bochumi, ale také v britském Ellesmere Port a belgických Antverpách.

Příchod zcela nového Opelu Astra pro modelový rok 2010 byl ostře sledován, neboť vozy předchozích generací patřily k neochvějným lídrům řady evropských trhů v nižší střední třídě. My jsme o něm psali třeba na tomto místě. Měl by se stát hrází strádajícího Opelu předevšímu vůči Fordově etablovanému Focusu, nyní navíc ve zcela nové generaci, ale také zase o něco dospělejší Fiestě, které lámou prodejní rekordy. Zda bude nová Astra podobně obchodně úspěšná jako Insignia, to je zatím ve hvězdách, stejně jako předpoklad, jestli podpoří i prodeje koncernu General Motors v USA, nejspíš tradičně pod značkou Saturn.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sázka na dmychadla

Budoucnost motorů s vnitřním spalováním jednoznačně spočívá v přeplňování, jež zvláště v kombinaci s přímým vstřikováním paliva umožňuje zásadním způsobem zvyšovat účinnost spalovacího procesu. Tento trend se u vznětových motorů projevuje již dvě dekády a dnes bychom si snad jejich atmosférické provedení nedokázali ani představit.

Bez dmychadla se však pomalu neobejde ani moderní zážehová jendotka, zvláště pokud má při malém objemu dávat přijatelný výkon a dosashovat nízkého obsahu škodlivých emisí. To si uvědomuje i Opel, takže polovina z jeho zážehových motorů pro novou Astru disponuje přeplňováním.

Atmosférické verze jsou k dostání v podobě čtyřválců 1,4i s výkonem 100 koní (74 kW) při 6 000 ot./min. a točivým momentem 130 Nm při 4 000 ot./min. a 1,6i o výkonu 115 koní (85 kW) a točivém momentu 155 Nm při shodných otáčkách. „Turba“ jsou dodávána ve verzích 1,4 Turbo 140 koní (103 kW)/200 Nm a 1,6 turbo 180 koní (132 kW)/230 Nm.

Diesely jsou v nabídce rovněž čtyři, ale přeplňování je pro všechny samozřejmostí. Základem je třináctistovka o výkonu 95 koní (70 kW) a točivém momentu 190 Nm, jež má vynikat především kombinovanou spotřebou 4,2 l/100 km. Největší zájem bude zřejmě o motory 1,7 CDTI dodávané ve verzích 110 koní (81 kW)/260 Nm a 125 koní (92 kW)/280 Nm, na vrcholu stojí dvoulitr s výkonem 160 koní (118 kW) a točivým momentem až 350 Nm.

Klepněte pro větší obrázek

Opravdu rozsáhlá výbava

Astra šesté generace je dodávána ve čtyřech stupních výbavy. Již základní stupeň Essentia majiteli nabízí prakticky vše potřebné a disponuje například klimatizací (!), rádiem, elektricky ovládanými předními okny a stavitelnými a vyhřívanými zrcátky, tónovanými okny, čtveřicí airbagů nebo stabilizační soustavou ESP.

Provedení Enjoy přidává třeba ovládání vylepšeného rádia na volantu, automatické stěrače, tempomat, hlavové airbagy nebo aktivní opěrky hlav pro ochranu krční páteře, Cosmo je bohatější o různé chromované rámečky, kůží potažený volant, automatickou klimatizaci, palubní počítač mlhovky či litá kola a Sport se vyznačuje jinými doplňky interiéru se specifickým volantem nebo sedmnáctipalcovými ráfky.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Astra pošesté, Sázka na dmychadla, Opravdu rozsáhlá výbava,
  2. Zkoušené vozy, Na první pohled, Uvnitř
  3. Za volantem, Kouzla se světly, Na silnici
  4. Závěr, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků