TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Kompaktní Opel se při aktuálním faceliftu velmi výrazně změnil, jakkoli to tak na první pohled nevypadá. Všechny motory jsou nyní výhradně tříválcové a ten nejsilnější se pojí s převodovkou CVT. Zní to vám to jako zaručený recept na mizérii na kolech?
Radosti
Kombinace přeplňovaného tříválce a CVT zkrátka funguje
Naprosto uspokojivá dynamika při rozumné spotřebě
Perfektně fungující moderní asistenty i LED světla
Vynikající sedačky a ergonomie obecně
Starosti
Omezená prostornost na zadních sedačkách
Občasné pocukávání CVT
Lehký svist pohonného ústrojí
Nepříliš kultivovaný stop-start
9  /10

Automobilky v marketingových brožurkách s oblibou označují faceliftované modely za „Nové“. A automobiloví cynici toto počínání s gustem glosují ve smyslu „No jasně, má to jiný mlhovky, masku, kola a potahy, prostě úplně nový auto!“. Faceliftovaná – ehm, pardon – Nová Astra je od pohledu jasným kandidátem na takový zasvěcený komentář, zvenku se změnila jen v obligátních intencích. Ve skutečnosti jí ale označení „nová“ náleží minimálně částečně.

Pod kapotou se totiž změnilo opravdu hodně, přičemž z té nejvýznamnější změny patrně tradicionalistům vstanou vlasy na hlavě. Můžete si totiž vybrat jakýkoli motor, pokud to bude tříválec. Zkušenost s litrovým tříválcem Opelu, na který automobilka hodně sázela a který po krátké výrobní epizodce z portfolia Astry vypustila, by jim částečně mohla dávat zapravdu. Není to špatný motor, ale své mušky rozhodně má. Zpět ale k současnosti a „nové“ Astře.

Opel Astra má po faceliftu. Na motory PSA kašle, šel vlastní cestou a má i CVT

Opel Astra má po faceliftu. Na motory PSA kašle, šel vlastní cestou a má i CVT

Na výběr jsou přeplňované benzínové dvanáctistovky o výkonech 110 a 130 koní, turbodieselové patnáctistovky se 105 a 122 koni, vše s manuálním šestikvaltem, silnější diesel lze kombinovat i s 9stupňovým automatem. Tříválcovou koncepci vyznává i vrcholná motorizace, totiž zážehový agregát 1.4 Turbo o výkonu 145 koní, který se navíc dodává výhradně s bezestupňovou převodovkou CVT.  Na ten se dnes podíváme.

Pokud máte pocit, že zaručený recept na automobilovou katastrofu začíná, nelze vám to mít za zlé. Vyhlídka na týden za volantem této kombinace ve mně také nebudila zrovna euforii. Již první metry jízdy ale naznačily, že jsem se v předsudcích nejspíš mýlil. První kilometry mimo město ukázaly, že jsem se mýlil docela dost. Ale stále ještě zbývala „naděje“, že na dálnici se vyjeví celá „pravda“, že Astra, přesně jak by se dalo cynicky očekávat, nepojede, zato bude řvát a žrát. Aj, karamba, zase omyl.

Neviditelný facelift

Kombinace tříválce a CVT z dílny General Motors funguje, a funguje vesměs skvěle. Pár drobných pih na kráse by se našlo, o nich ale později. Začněme tím, že tentokrát se nemýlím, když píšu „z dílny GM“. Jakkoli Opel samozřejmě je součástí koncernu PSA, Astra využívá techniku z vývoje GM – navraždit francouzské komponenty na existující platformu modelu v druhé polovině výrobního cyklu by bylo dražší než nakupovat u bývalého vlastníka.

A to je moc dobře, protože díky tomuto drobnému paradoxu v Astře výtečně fungují i systémy, které v modelech PSA dosahují úrovně řekněme přinejlepším průměrné. V nedávném testu Peugeotu 508 SW nepadala úplně vlídná slova na adresu například systému udržování v pruhu, adaptivních LED světlometů, dešťového senzoru či přehlednosti infotainmentu a kvalitu zobrazení parkovací kamery. Astra? Úplně jiný příběh!

Opel Astra po modernizaci má české ceny. Nabízí pouze tříválce, i jako diesely

Opel Astra po modernizaci má české ceny. Nabízí pouze tříválce, i jako diesely

Opel si totiž evidentně vzal k srdci kritiku a na klíčových oblastech zapracoval. A to se týká třeba i interiéru, který nyní působí neochvějně bytelně (žádné kývání středové konzole při zatlačení kolenem, jak se stávalo dříve) a použité materiály i zpracování evokují na pohled i omak klišé o německé kvalitě. Pokud se v kabině někde šetřilo, tak s rozmyslem a dobře skrytě. Poroučela se dokonce i komická záslepka pojistkové skřínky na středové konzole, která v předfaceliftové verzi sice vypadala jako schránka, ale otevřít nešla. Na jejím místě je mělká polička podivného rozměru, do níž se nic nevejde, ale díky šikovné drážce v ní lze opřít mobilní telefon, pokud chcete využívat třeba Waze.

Z těch podstatnějších věcí si skoro až nadšenou pochvalu zaslouží ergonomie ovládání. Opel míval ještě nedávno v interiérech „přetlačítkováno“, zatímco někteří ostatní nacpali ke škodě věci maximum funkcí do infotainmentu. Faceliftová Astra v praxi předvádí, jak vypadá ideál. Hardwarových ovladačů je přesně tak akorát (včetně samostatného kolečka pro tlumení jasu přístrojů, ovladačů vyhřívaných sedaček i volantu) a menu infotainmentu je zcela přehledné. Grafika si nehraje si na žádný velký efekt, vzhled je vesměs technicistní. Zkrátka v infotainmentu „jen“ vše rychle najdete, softwarová tlačítka jsou velká, logicky rozmístěná, rozlišení a odezva displeje bez nejmenších připomínek. Navíc i mapové podklady jsou zároveň přehledné i koukatelné.

Nová generace Opelu Astra bude vyráběna v Německu. Velká Británie stále nemá jasno

Nová generace Opelu Astra bude vyráběna v Německu. Velká Británie stále nemá jasno

Totéž platí o displej v kapličce, integrovaný mezi analogové ukazatele otáček, teploty motoru a stavu paliva – mimochodem velký displej v palubním štítu je pro Opel premiéra. Ani ten vám nepouští animace, nemá předdefinovaná „náladová“ grafická schémata (v nichž vždy něco podstatného chybí, pokud rovnou nejsou inherentně nepřehledná), ale prostě „jen“ funguje. V jednotlivých částech displeje si můžete zcela přehledně nechat zobrazit údaje, které jsou pro vás relevantní. Nějaká kritika? Ano, hlasové ovládání není k dispozici, pokud je systém nastaven do češtiny. To se ale stává i v lepších rodinách (upřímné pozdravení do Mercedesu).

I již zmiňované asistenční systémy hrají na podobnou notu – zkrátka fungují. Asistent udržení v pruhu se s řidičem nepere o (kulatý – heuréka) volant a nevtíravě si odslouží to své. Couvací kamera má softwarovou kompenzaci efektu rybího oka, takže poskytuje nezkreslený přehledný obraz, který je navíc čistý i v noci. LED světlomety jsou dnes již běžnou součástí i neprémiových menších aut, ale matrix LED s vykrýváním je v nižší střední docela unikum. Sice stojí 34 000 Kč navíc (v sadě Matrix s parkovací kamerou), ale jsou rychlé, účinné a nepopiratelně zvyšují aktivní bezpečnost. Osobně bych ocenil maličko teplejší chromatičnost, ale každý máme trochu jiné vnímání a IntelliLux rozhodně stojí za příplatek.

Minitest Opel Astra 1.6 Turbo: Talentovaný tichošlápek

Minitest Opel Astra 1.6 Turbo: Talentovaný tichošlápek

Naopak ušetřit lze třeba 12.000 Kč na 18palcových kolech (Astra může mít 17-, 16- a v nižší výbavě i 15palcová kola), pokud si tedy více než pseudosportovního feelingu ceníte drobným „zakopáváním“ o příčné spáry nekompromitovaného jízdního komfortu. Mimochodem, Wattův přímovod, tužší pružiny a utaženější tlumiče pro lepší stabilizaci zadní nápravy jsou také volitelný prvek, dostupný pro vyšší výbavu Elegance za 10.000 Kč, kde doplňují nově naladěný podvozek s přímějším řízením a přepracovanými pouzdry uložení.

Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

včera | Vladimír Kadera | 11 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 41 příspěvků