Auta z počátku výroby už jsou více než dvacet let stará. A řada už je výrazně zrezivělá. Rozhodně auto prohlédněte na zvedáku. Kritické je místo, kde se stýká blatník s prahem i samotný práh. Koroze se nevyhýbá ani okolí kliky pátých dveří.

Auta z počátku výroby už jsou více než dvacet let stará. A řada už je výrazně zrezivělá. Rozhodně auto prohlédněte na zvedáku. Kritické je místo, kde se stýká blatník s prahem i samotný práh. Koroze se nevyhýbá ani okolí kliky pátých dveří.

Zadní náprava je jednoduchá a její uložení vydrží obdivuhodné porce kilometrů. O přední to ale neplatí bezvýhradně. Nejčastěji logicky odcházejí tyčky stabilizátorů. Vůle mohou vzniknout i v uložení ramen. Pokud auto vibruje při brzdění, zdaleka nemusí jít jen o zkřivené kotouče. I když je pravda, že často jsou skutečně za problémem brzdy. Závažnější možnosti jsou dvě - špatně nalisované náboje předního kola, či souhra vůlí v přední nápravě a podmotorovém rámu. Případné řešení se pak může vyšplhat až k dvaceti tisícům korun.

Zadní náprava je jednoduchá a její uložení vydrží obdivuhodné porce kilometrů. O přední to ale neplatí bezvýhradně. Nejčastěji logicky odcházejí tyčky stabilizátorů. Vůle mohou vzniknout i v uložení ramen. Pokud auto vibruje při brzdění, zdaleka nemusí jít jen o zkřivené kotouče. I když je pravda, že často jsou skutečně za problémem brzdy. Závažnější možnosti jsou dvě - špatně nalisované náboje předního kola, či souhra vůlí v přední nápravě a podmotorovém rámu. Případné řešení se pak může vyšplhat až k dvaceti tisícům korun.

Drtivá většina vozidel na trhu je vybavena manuální převodovkou. U aut s většími nájezdy počítejte s možností opotřebovaných synchronů, ale i zadrhávajícím řazením. Repase převodovky vyjde asi na deset tisíc korun. Provoz dieselů také prodraží instalace dvouhmotového setrvačníku, který už po letech asi bude mít dost. Ceny však šly v posledních letech dolů a i díl od renomovaného výrobce (třeba Valeo, nebo Sachs) dnes při troše hledání pořídíte kolem osmi tisíc. I tak se výměna spojky snadno vyšplhá na patnáct tisíc Kč. Z pohledu údržby jsou specifické vozy vybavené pohonem všech kol 4Motion. Systém využívá řešení společnosti Haldex, ve kterém je nutné pravidelně po 60 tisících kilometrů měnit přesně specifikovaný olej.

Drtivá většina vozidel na trhu je vybavena manuální převodovkou. U aut s většími nájezdy počítejte s možností opotřebovaných synchronů, ale i zadrhávajícím řazením. Repase převodovky vyjde asi na deset tisíc korun. Provoz dieselů také prodraží instalace dvouhmotového setrvačníku, který už po letech asi bude mít dost. Ceny však šly v posledních letech dolů a i díl od renomovaného výrobce (třeba Valeo, nebo Sachs) dnes při troše hledání pořídíte kolem osmi tisíc. I tak se výměna spojky snadno vyšplhá na patnáct tisíc Kč. Z pohledu údržby jsou specifické vozy vybavené pohonem všech kol 4Motion. Systém využívá řešení společnosti Haldex, ve kterém je nutné pravidelně po 60 tisících kilometrů měnit přesně specifikovaný olej.

Čtyřkové golfy už dnes s ohledem na průměrné stáří mohou vyžadovat také repasi brzdičů, které už mohou být volné, nebo zadrhávat. Problémy bývají především se zadními třmeny. Průmyslově repasovaný díl seženete asi za tři tisíce.

Čtyřkové golfy už dnes s ohledem na průměrné stáří mohou vyžadovat také repasi brzdičů, které už mohou být volné, nebo zadrhávat. Problémy bývají především se zadními třmeny. Průmyslově repasovaný díl seženete asi za tři tisíce.

Typickou bolestí starých golfů je také zatuhávající mechanizmus stíračů.

Typickou bolestí starých golfů je také zatuhávající mechanizmus stíračů.

Pokud se objevuje voda u nohou spolujezdce, vyčistěte odtokové kanálky pod předním sklem. Voda se tam hromadí a časem začne do interiéru přetékat přes pylový filtr. Typickým problémem jsou také mikrospínače v zámcích předních dveří. Výměna celého dílu vyjde asi na 1500 Kč, problémem je, že při neodborné výměně pak může do vozu začít zatékat.

Pokud se objevuje voda u nohou spolujezdce, vyčistěte odtokové kanálky pod předním sklem. Voda se tam hromadí a časem začne do interiéru přetékat přes pylový filtr. Typickým problémem jsou také mikrospínače v zámcích předních dveří. Výměna celého dílu vyjde asi na 1500 Kč, problémem je, že při neodborné výměně pak může do vozu začít zatékat.

Nabídka motorů začínala u benzinového motoru 1.4 16V. Jeho 59 kilowattů si s autem poradí překvapivě snadno. Z pohledu spolehlivosti jde přitom o dobrou volbu s minimem potenciálních problémů. Nepatrně dražší je výměna rozvodů a také sem tam zazlobí zapalovací cívky. Ty trápí i rozšířenější benzinové šestnáctistovky. Obecně však nevynikají přílišnou pružností a ani spotřebou. Více ojeté kusy navíc mají sklony ke spotřebě oleje a i u nich často selhávají cívky. Solidní volbou může být benzinový dvoulitr s výkonem 85 kW. Mechanicky je to motor odolný, pokud jej trápí problémy se startem, zaměřte se nejprve na zapalovací svíčky. Za problematickými starty může stát i vadný mikrospínač dveří, který spouští palivovou pumpu. Nejvýkonnější běžně dostupnou jednotkou je legendární přeplňovaná osmnáctistovka 1.8 T s pětiventilovou technikou, původem od Audi. Obecně je motor nadprůměrně spolehlivý i odolný.

Nabídka motorů začínala u benzinového motoru 1.4 16V. Jeho 59 kilowattů si s autem poradí překvapivě snadno. Z pohledu spolehlivosti jde přitom o dobrou volbu s minimem potenciálních problémů. Nepatrně dražší je výměna rozvodů a také sem tam zazlobí zapalovací cívky. Ty trápí i rozšířenější benzinové šestnáctistovky. Obecně však nevynikají přílišnou pružností a ani spotřebou. Více ojeté kusy navíc mají sklony ke spotřebě oleje a i u nich často selhávají cívky. Solidní volbou může být benzinový dvoulitr s výkonem 85 kW. Mechanicky je to motor odolný, pokud jej trápí problémy se startem, zaměřte se nejprve na zapalovací svíčky. Za problematickými starty může stát i vadný mikrospínač dveří, který spouští palivovou pumpu. Nejvýkonnější běžně dostupnou jednotkou je legendární přeplňovaná osmnáctistovka 1.8 T s pětiventilovou technikou, původem od Audi. Obecně je motor nadprůměrně spolehlivý i odolný.

Diesely zastupuje dnes již kultovní jednotka 1.9 TDI. Slabší varianta o výkonu 66 kilowattů (AGH) až do roku 2003 vystačila s odolnějším rotačním čerpadlem, stejně jako ta o 81 kW. Ostatní verze jsou vždy typu čerpadlo-tryska. Obvykle vydržely fungovat statisíce kilometrů bez větších investic, dnes už bychom se jich trochu báli. Kvůli opotřebovaným vstřikovačům už dnes nemusí projít na kontrole emisí, prodřená hydraulická zdvihátka dovedou vyhodit ventil do válce, a ani turbodmychadla a ventily EGR nejsou věčné. Nutno ale podotknout, že dílů na tyto motory jsou mraky a stojí většinou méně, než u modernějších common-railů.

Diesely zastupuje dnes již kultovní jednotka 1.9 TDI. Slabší varianta o výkonu 66 kilowattů (AGH) až do roku 2003 vystačila s odolnějším rotačním čerpadlem, stejně jako ta o 81 kW. Ostatní verze jsou vždy typu čerpadlo-tryska. Obvykle vydržely fungovat statisíce kilometrů bez větších investic, dnes už bychom se jich trochu báli. Kvůli opotřebovaným vstřikovačům už dnes nemusí projít na kontrole emisí, prodřená hydraulická zdvihátka dovedou vyhodit ventil do válce, a ani turbodmychadla a ventily EGR nejsou věčné. Nutno ale podotknout, že dílů na tyto motory jsou mraky a stojí většinou méně, než u modernějších common-railů.

Zadní náprava je jednoduchá a její uložení vydrží obdivuhodné porce kilometrů. O přední to ale neplatí bezvýhradně. Nejčastěji logicky odcházejí tyčky stabilizátorů. Vůle mohou vzniknout i v uložení ramen. Pokud auto vibruje při brzdění, zdaleka nemusí jít jen o zkřivené kotouče. I když je pravda, že často jsou skutečně za problémem brzdy. Závažnější možnosti jsou dvě - špatně nalisované náboje předního kola, či souhra vůlí v přední nápravě a podmotorovém rámu. Případné řešení se pak může vyšplhat až k dvaceti tisícům korun.
Drtivá většina vozidel na trhu je vybavena manuální převodovkou. U aut s většími nájezdy počítejte s možností opotřebovaných synchronů, ale i zadrhávajícím řazením. Repase převodovky vyjde asi na deset tisíc korun. Provoz dieselů také prodraží instalace dvouhmotového setrvačníku, který už po letech asi bude mít dost. Ceny však šly v posledních letech dolů a i díl od renomovaného výrobce (třeba Valeo, nebo Sachs) dnes při troše hledání pořídíte kolem osmi tisíc. I tak se výměna spojky snadno vyšplhá na patnáct tisíc Kč. Z pohledu údržby jsou specifické vozy vybavené pohonem všech kol 4Motion. Systém využívá řešení společnosti Haldex, ve kterém je nutné pravidelně po 60 tisících kilometrů měnit přesně specifikovaný olej.
Čtyřkové golfy už dnes s ohledem na průměrné stáří mohou vyžadovat také repasi brzdičů, které už mohou být volné, nebo zadrhávat. Problémy bývají především se zadními třmeny. Průmyslově repasovaný díl seženete asi za tři tisíce.
Typickou bolestí starých golfů je také zatuhávající mechanizmus stíračů.
83
Fotogalerie

Test ojetiny VW Golf IV: Poslední vzpomínka na zlatá devadesátá

Kapitoly článku:


Nákup ojetého Volkswagenu Golf je vždy tak trochu procházkou minovým polem. Auta mají nejen v našich končinách kultovní postavení nezničitelného držáku, díky kterému byla poptávka vždy vysoká.

Ponechme teď stranou do jaké míry je glorifikace technicky jednoduchého a spolehlivostí průměrného vozu oprávněná. Faktem zůstává, že Volkswageny jsou magnetem na zloděje, podvodníky a "stáčeče". Najít pěkný kus je tak dnes prakticky nemožné.

O to více nás zarazila informace, že v AAA Auto by měl stát jeden extrémně zachovalý kus. Informaci o tom, že vůz je z tuzemska, po prvním majiteli ročník 1939, přijímáme s úšklebkem. S otevřenými ústy pak vstřebáváme fakt, že za auto s 61 tisíci chce bazar 96 tisíc korun – na ojetinu z roku 2002 docela masakr.

To už držíme v ruce jednoduchý klíček s dálkovým centrálem na přívěsku a blížíme se k červenému klenotu. Při zmáčknutí tlačítka auto pípne, a zámky nahlas cvaknou. Devadesátkové retro, par excelence!

Golfa obcházíme a musíme uznat, že vypadá perfektně. Toto auto měl evidentně někdo rád. Lak není zhoblovaný z myčky, ani jeden ráfek škrábnutý a majitel, který evidentně příliš nejezdil, před nedávnem nasadil kvalitní univerzály Michelin.

A ten interiér! Sice jde jen o základní provedení, zachoval se ale v dokonalém stavu. Původní majitel sice ušetřil na elektrickém stahování oken, jinak ale měl při výběru racionální ruku. Zvolil silnější šestnáctistovku a autu nechyběla ani klimatizace.

Jak to vše jezdí? Ani dobové testy nehodnotily čtyřkový golf právě vysoko. Při jízdě se trochu pohupuje, řízení je odtažité a řazení trochu zadrhává. Šestnáctistovka ale jede hezky a golf beze zbytku naplňuje pověst příjemného, ale trochu nudného auta, které ničím nezklame.

Přesto je nám jasné, že dlouho tento vůz na ploše autobazaru nepobude. Moderní komplikované vozy lidi děsí a určitě se najde zájemce o zachovalý vůz v perfektním stavu, který půjde i do budoucna levně servisovat.

Verdikt

Volkswagen Golf IV je němým svědectvím změn, které se za poslední dvě desetiletí odehrály v automobilovém průmyslu. I v dnešní době má ale tento vůz co nabídnout. Pokud seženete zachovalý kus, bude lákat především kvalitním zpracováním interiéru, ale také dobře probádanými závadami. Vlastně toho není mnoho, co by golf golf zastavilo, nebo učinilo opravu zcela nerentabilní. Vystřídejte se ale vozidel z nejnižších cenových pater, kde číhají několikrát stočené, kradené a nabourané trosky.

Kompletní galerii naleznete zde:

DSCF0864.jpgDSCF0866.jpgDSCF0868.jpg

 

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud