Test ojetiny: Volvo S60 - severský svéráz

Tento vůz si s žádným jiným jistě nespletete. Je to propracovaný originál, který seženete docela levně. Má ale opravdu co nabídnout?
Seznam kapitol
  1. Součást revoluce, Solidní stavba, Výhradně pětiválce
  2. Zkoušený vůz, Spolehlivost a provozní náklady
  3. Zvenčí originál, Uvnitř s otazníky, „Sportovní“ zavazadelník
  4. Za volantem, Pozoruhodný motor, A vystupujeme
  5. Názor z branže, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Součást revoluce

Rok 2000 byl pro (tehdy ještě) švédskou divizi koncernu Ford Motor Company skutečně převratným. Výrobními počty poměrně malá automobilka Volvo tehdy představila hned čtyři nové modely: S/V40, V70, XC70 a S60. Posledně tři zmíněné typy stanuly na podlahové plošině P2, na které prvně vyjel již o dva roky dříve velký sedan Volvo S80.

Test Volvo S80 D5: s ledovým klidem

Test Volvo S80 D5: s ledovým klidem

Stavba této pokrokové platformy s modifikovanými vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovými závěsy vzadu byla důmyslná a umožňovala její aplikaci na modely různých vlastností, konkrétně V70, XC70, S60 a S80, vždy však jen s jedním typem karoserie. A i se zaměřením každého z nich to měli pánové z Volva dobře promyšleno. Sedan S60 zaměřili na mladší řidiče bez rodin (Pre Family), kombíky V/XC70 na rodiny (Family) a velký sedan S80 na starší řidiče (Post Family).

Solidní stavba

Ještě v devadesátých letech překračovala výroba jedné řady Volvo i 20 let, ale na prahu 21. století bylo jasné, že bude třeba přikročit k častějším modelovým obměnám. Vývoj typu Volvo S60 započal pod interním označením P24 v roce 1997. Pod vzhled vozu se podepsal stylistický tým Petera Horburyhu, který mu vtiskl moderní, elegantní a nezaměnitelné linie odrážející severské tradice. Nárazové testy probíhaly v bezpečnostním centru Volva v Torslandě.

Test Volvo S60 D5: méně sportu, více tradice

Test Volvo S60 D5: méně sportu, více tradice

Vysoký důraz byl v duchu těchto tradic kladen na bezpečnost. Za zmínku stojí především standardní instalace šesti airbagů, boční výztuhy SIPS nebo přední sedadla s ochranou proti podklouznutí a poranění krční páteře (WHIPS). Konstruktéři věnovali pozornost také izolaci prostoru pro posádku od vnějších hluků, vysoké kvalitě audiosoustavy a informačním a komunikačním soustavám nabízeným v základu, nebo za příplatek. 

Výhradně pětiválce

Všechny vozy Volvo S60 byly dodávány pouze s pětiválcovými řadovými motory instalovanými napříč před přední nápravou (u Volvo S80 „na štorc“ vměstnali i šestiválec), jejichž počet v posledních letech výroby dosahoval úctyhodné devítky. Zprvu byl typ S60 k mání pouze s pěti výhradně zážehovými jednotkami, ty vznětové začaly nastupovat až od roku 2001.

Základem byly atmosféricky plněné jednotky 2,4 l s výkonem 103, nebo 125 kW, náročnější zákazníci mohli volit z přeplňovaných verzí 2,4T/147 kW s nízkotlakým (LPT) a T5 (2,3 l)/184 kW s vysokotlakým (HPT) přeplňováním. Pro vybrané trhy byl k mání i dvoulitr HPT o výkonu 132 kW. Všechny motory byly kombinovány s pětistupňovými manuálními, nebo pětistupňovými automatickými převodovkami s měniči, pro obě nejvýkonnější jednotky s možností pseudomanuálního řazení Geartronic.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Šestistupňové rychlostní skříně pak přišly spolu se vznětovými motory D5 vlastní konstrukce Volvo. Na jaře roku 2004 prošlo Volvo S60 decentním faceliftem (změnila se prakticky jen přední světla), roku 2006 pak byly výrazně modernizovány vznětové motory tak, aby odpovídaly požadavkům emisní normy Euro IV. Zároveň nabyly na výkonu a ztratily na hlučnosti a spotřebě paliva. Dostaly ale bohužel čističové filtry DPF, jejichž životnost ale na rozdíl od modelu S40/V50 (motory Ford/PSA) činí „až“ 250 tis. km.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Součást revoluce, Solidní stavba, Výhradně pětiválce
  2. Zkoušený vůz, Spolehlivost a provozní náklady
  3. Zvenčí originál, Uvnitř s otazníky, „Sportovní“ zavazadelník
  4. Za volantem, Pozoruhodný motor, A vystupujeme
  5. Názor z branže, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků