Test ojetiny: Volvo S40 2,0D - severská alternativa

Tříprostorový čtyřdveřový sedan Volvo S40 je zajímavou alternativou pro zájemce o ojetý vůz nižší střední třídy. Ačkoli stojí na základě vozů Ford Focus či Mazda 3, nabízí zcela jedinečný severský ráz.
Seznam kapitol
  1. Rozpačitý pokus, Reparát z nižší střední, Nabídka verzí
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Vzhůru na palubu
  3. Omezený přístup do kufru, Za volantem, Na silnici
  4. A vystupujeme, Očima odborníka, technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

Rozpačitý pokus

První generace sedanu a kombi Volvo S40/V40 se vyráběla v letech 1995 až 2004 v nizozemské továrně NedCar (Born), přičemž v rámci někdejší aliance Volva s Mitsubishi Motors šlo o vozy úzce spřízněné s modelem Mitsubishi Carisma. Záměrem značky Volvo bylo nabídnout méně movitým příznivcům moderní vůz, ale řada S40/V40 obdivovatele tradičních hodnot klasických vozů Volvo nenadchla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo S40 druhé generace se představilo v roce 2003 ve Frankfurtu

Významná modernizace v roce 2000 z modelů S40/V40 udělala citelně kvalitnější, spolehlivější a lépe jezdící auta, ale bylo již pozdě. Nová kapitola se začala psát v roce 2003, kdy značka Volvo na svém stánku na frankfurtském autosalonu představila zcela nové Volvo S40 druhé generace (kombiverze se nově jmenovala Volvo V50).

Test ojetiny: Volvo S60 - severský svéráz

Test ojetiny: Volvo S60 - severský svéráz

Volvo S40 druhé generace s kódovým označením P1 se stalo prvním automobilem značky Volvo, který ve značné míře využil mechanických celků koncernu Ford Motor Company, pod jehož křídla tehdy již Volvo spadalo. Po typech Volvo S80 (1998) a Volvo S60 (2000) šlo o třetí modelovou řadu této značky, jež po stylistické stránce vycházela z hybridní koncepční studie Volvo ECC z roku 1992.

Reparát z nižší střední

Díky tomu sedan Volvo S40 svým vzhledem snadno zapadl mezi ostatní modely značky, navíc se mu podařilo zachovat dojem jisté robustnosti s masivními boky a výrazným prolisem klenoucím se po celé délce karoserie v úrovni spodní hrany bočního zasklení, jímž vozy Volvo tehdy vynikaly. Postaven byl na stejné podlahové plošině jako tehdejší vozy Ford C-MAX a Mazda 3 a Ford Focus druhé generace, který se však představil až po typu S40.

Nové Volvo S40: švédská kometa (podrobné informace)

Nové Volvo S40: švédská kometa (podrobné informace)

Šéfkonstruktér projektu P1 Peter Ewerstrand v době premiéry modelu S40 uváděl, že jejich záměrem bylo především zaujmout mladší zákazníky a nabídnout jim komfort, bezpečnost a jízdní vlastnosti typické pro vozy vyšších tříd. Oproti první generaci nové Volvo S40 změnilo své proporce. Na jedné straně rozvor narostl o 78 mm, rozchod kol v průměru o 60 mm, šířka se zvětšila o 54 mm a výška nabyla o 44 mm, na straně druhé se délka karoserie zkrátila o 48 mm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Oproti první generaci nový sedan S40 narostl do všech směrů, pouze se zkrátil

V porovnání s prvními vozy Volvo S40 z devadesátých let byla novinka výrazně lepší ve všech pohledech. Prostor pro cestující narostl do všech stran, tuhost karoserie v krutu se zvýšila díky rozsáhlé aplikaci dílů z vysokopevnostní oceli o 68 % a citelný byl také pokrok v bezpečnosti, na níž si u Volva vždy zakládali. Výroba byla svěřena linkám belgického závodu Volvo v Ghentu.

Nabídka verzí

V otázce bezpečnosti je třeba zmínit především patentovanou strukturu přídě s přesně odstupňovanými deformačními zónami, ochranu při bočním nárazu SIPS, ochranu krční páteře při nárazu zezadu WHIPS nebo stabilizační systém STC, resp. „šikovnější“ DSTC. V nabídce pohonných jednotek se objevily znamenité zážehové řadové pětiválce Volvo s objemem 2,4i a výkonem 140 a 170 koní (103 kW resp. 125 kW) či 2,5T (T5) s výkonem 220 koní (162 kW), jež u Volva průběžně vylepšovali již od premiéry v modelu 850 v roce 1992.

Volvo S40 a V50: kompletní ceny a výbavy v Česku

Volvo S40 a V50: kompletní ceny a výbavy v Česku

Skromnější zákazníci mohli volit zážehový čtyřválec Ford 1,6i s výkonem 99 koní (73 kW) nebo vznětové agregáty ze společného vývoje koncernů FMC a PSA. Zprvu byl k mání pouze „dvoulitr“ s výkonem 136 koní (100 kW), jenž byl záhy doplněn menším motorem 1,6D o výkonu 110 koní (81 kW). Převodovky byly pětistupňové manuální i samočinné (ty dodával Aisin), verze T5 a 2,0D byly standardně osazeny šestistupňovými rychlostními skříněmi a k mání byl alternativně také pohon všech kol.

Volvo S40 2.4i: švédský mercedes (test)

Volvo S40 2.4i: švédský mercedes (test)

Nabídka pohonných jednotek se postupně měnila (zvláště s faceliftem v roce 2008) a roku 2005 se na autosalonu ve Frankfurtu objevil kabriolet Volvo C70 s pevnou trojdílnou skládací střechou. Ten se vyráběl ve švédské Uddevalle v továrně společnosti Pininfarina Sverige AB, jež byla společným podnikem firem Pininfarina (60 %) a Volvo (40 %).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Rozpačitý pokus, Reparát z nižší střední, Nabídka verzí
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Vzhůru na palubu
  3. Omezený přístup do kufru, Za volantem, Na silnici
  4. A vystupujeme, Očima odborníka, technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie
Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

dnes | Miro Mihálik
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků