62
Fotogalerie

Test ojetiny: Toyota Auris Hybrid není krásná, i diesely však závidí náklady

Japonská automobilka pomalu vypouští z nabídky vznětové motory. Nahradit je mají hybridy. Jak fungují jako ojetiny, jsme zjišťovali za volantem Toyoty Auris Hybrid.

Kapitoly článku:


Letos uplyne dvacet let od chvíle, kdy japonská Toyota představila svůj hybrid. Už první prius z roku 1997, oficiálně prodávaný pouze v Japonsku, využíval systém, dnes známý jako Hybrid Synergy Drive. Ten chytře kombinuje atmosférický motor využívající Atkinsonův cyklus s elektromotorem propojeným přes planetovou převodovku.

Modelová řada prius, která časem dorazila i do Evropy, byla vždy dosti ultimativní. A také drahá.

Hybridní technologii, která byla do té doby výsadou ekologických nadšenců, učinil dostupnou pro širší publikum až příchod Toyoty Auris Hybrid v roce 2009. Ta nabídla shodné pohonné ústrojí jako prius, ale praktičtější karoserii a výrazně nižší cenu.

Druhá generace aurisu, která dorazila v roce 2012, pak už cenou i spotřebou hybridní verze dokázala směle konkurovat dieselům s automatem - však také tvoří asi polovinu evropských prodejů modelu. A právě na toto auto se dnes zaměříme.

Popularitu modelu dále umocnilo, že byl poprvé k dispozici i v provedení kombi. Přesto, že rozvor zůstal shodný, auto nabídlo výrazně praktičtější a rozměrnější kufr. Na rozdíl od předchůdce navíc užitné vlastnosti neomezoval akumulátor, který je zde uložen pod zadními sedadly.

Dalším lákadlem hybridů, které už se ve větší míře dostávají do bazarů, je také bohatá výbava. Většinou nechybí navigace, nebo alespoň dotykové rádio, vyhřívané sedačky, ale ani systém automatického parkování.

DSCF6224.jpgDSCF6199.jpgDSCF6229.jpg
Design vozu před modernizací je lehce kontroverzní. Netypická je především zadní část.

Modernizace v roce 2015, která trochu uhladila zevnějšek, ale především nabídla kvalitnější interiér, přinesla i další prvky výbavy z nové generace priusu. Na mysli máme například radar nouzového brzdění, systém sledování jízdy v pruzích, sledování dopravních značek, nebo automatická dálková světla. Už i taková auta dnes můžete najít v bazarech.

Na českém trhu tvoří hybridy asi čtvrtinu nabízených aurisů druhé generace. Ceny se pohybují od tří set tisíc korun.

Co je klíčové?

  • Zaměřte se na auta prodaná v ČR
  • Nechte si v autorizovaném servisu překontrolovat hybridní systém
  • Prohlédněte si na internetu servisní historii vozidla
  • Vyhněte se neodborně udržovaným kusům

Název Auris japonská automobilka odvodila od latinského označení pro zlato - aurum. A po stránce spolehlivosti je skutečně auris „zlaté“ auto. Tedy alespoň pokud se budeme bavit o dnes testovaném hybridu. Podvozek i periferie jsou však shodné i s ostatními motorizacemi.

Bytelný základ

Obě nápravy jsou obdivuhodně bytelné a obvykle zvládají i vysoké nájezdy bez vůlí a pazvuků. V případě opotřebení však potěší možnost zakoupit samostatný čep spodního ramene. Díly navíc seženete i u nezávislých prodejců.

DSCF6280.jpgDSCF6282.jpgDSCF6276.jpg
Podvozek je odolný. Častěji odchází spíše horní uložení tlumičů.

Častějším problémem je snížená životnost horního uložení předních tlumičů. Také brzdy, které se díky brzdění rekuperací zapojují zřídka, mají logickou tendenci k zatuhávání i korozi.

Z ostatních potíží servisy jen výjimečně upozorňují na horší příjem signálu u rádia a poruchy směrových světlometů. Na obojí však znají značkové servisy odpověď. U aut vyrobených po roce 2014 je také nutné počítat s vyššími náklady na přezouvání - vozy jsou standardně vybaveny senzorem tlaku v pneumatikách TPMS. To je však obecný problém většiny mladších ojetin.

Zatím bez problémů

Jak jsme napsali v úvodu, hybridní systém značky Toyota má za sebou dvacet let na trhu. Za tu dobu prokázal, že umí nejen spořit palivo, ale především je velmi spolehlivý.

A to by mělo být pro zájemce o ojetinu klíčové. Baterie totiž stále stojí přes čtyřicet tisíc, drahé jsou i další komponenty.

Jenže aurisy zatím jezdí a jezdí. V taxikářských priusech systém prokazuje odolnost i po statisících kilometrů a není důvod, aby tomu bylo u aurisu jinak.

Doporučujeme však navštěvovat autorizovaný servis, který dokáže pravidelně systém zkontrolovat a přeměřit jednotlivé články akumulátoru. Velkou výhodou servisů Toyota je také garantovaná cena pravidelných prohlídek. Konkrétně Auris HSD musí na servis každých 15 000 km, přičemž prohlídka vyjde mezi čtyřmi a šesti tisíci - podle toho, jestli jde o první, nebo druhý servis.

DSCF6270.jpgDSCF6272.jpgDSCF6273.jpg
Hybridní ústrojí je vzorně spolehlivé. Na udávanou čtyřlitrovou spotřebou ale zapomeňte. Běžný průměr je asi o litr vyšší.

Výjimečně přesto může systém zazlobit - většinou je na vině software. Automobilka dokonce svého času aurisy svolávala, aby jim nahrála novou verzi řídicího programu.

Z hodně ojetých priusů známe případy, kdy odešla i planetová převodovka. Například v Americe, kde je rozšíření hybridů větší, už dokonce existuje společnost, která se zaměřuje na repase. V evropských podmínkách však bude jednodušší sehnat nový díl například na vrakovišti - stojí kolem dvaceti tisíc. V drtivé většině případů však auta zvládají půlmilionové nájezdy zcela bez investic.

Jak jezdí ojetá Toyota Auris Hybrid se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Odolné pohonné ústrojí
Nízká reální spotřeba
Kvalitní zpracování
Dobré odhlučnění
Starosti
Tuhý podvozek
Dražší díly
Vyšší ceny
Kontroverzní design
9  /10

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud