Kapitoly článku:
A vystupujeme
Škoda Roomster je neharmonicky vyhlížejícím automobilem mířícím do třídy malých MPV, který osloví hlavně svými kompaktními rozměry v kombinaci s nečekaně variabilním interiérem. Vyrábí se už více než sedm let, a stávající trh s ojetými vozy je díky tomu slušně zásoben vozy různého stáří, stavu a motorizací.
Žádným běžcem na dlouhé tratě Roomster není, proto zájemci doporučíme některý z atmosféricky plněných zážehových čtyřválců, jež vynikají slušnou spolehlivostí a přiměřenými servisními náklady. Se zkoušeným autem jsme během standardního redakčního testu najezdili během týdně přibližně 600 km v rozmanitých podmínkách.
Při plném vytížení jsme vysoce hodnotili jen minimálně se měnící chování vozu, Octavie I a II jsou v tomto ohledu daleko záludnější. I přes zmíněné neduhy motoru je třeba ocenit jeho hospodárnost, která mile překvapí i v kontextu nejnovějších aut: dálnice 5,6 l/100 km, město do 7 l/100 km a mimo město pohodlně pod 5 l/100 km.
Autor děkuje Petru Panschabovi, jednateli brněnského dealerství Automedia, s.r.o., za spolupráci na přípravě praktických částí tohoto testu
Názor z branže
Podíl verze Scout se na českém trhu ojetin pohybuje v řádu jednotek procent, určitá míra exkluzivity je tedy zaručena. V autobazarech je k vidění zřídka, přitom často se jedná o individuálně dovezená auta. Vzhledem k vyšší pořizovací ceně to totiž Scout v ČR neměl úplně snadné a ani na bohatších západních trzích díru do světa neudělal.
V případě ojetin činí průměrný cenový rozdíl oproti standardní neoplastované verzi 30 až 40 tisíc, pod hranici 150 tisíc korun ceny zatím vůbec neklesají. Vyšší cenová hladina však odráží kromě atraktivnějšího vzhledu i výkonnější motorizace a lepší výbavu většiny ojetin. Terénní schopnosti samozřejmě zůstaly beze změn (světlá výška je stejná). Nepotěší ani to, že ochranné plasty mají po letech tendenci blednout.
Do Scoutu se vzhledem k jeho „luxusnějšímu“ určení vůbec nemontoval tříválec HTP. Benzínové motorizace mají na trhu rovnoměrné zastoupení, jednotky 1,4 16V a 1,6 sice bůhvíjak nejedou, jsou však považovány za bezproblémové. Zato o selhávajícím rozvodovém mechanismu u 1,2TSI, který se pod kapotu Roomsteru dostal při faceliftu v roce 2010, se toho už stihlo napsat mnoho. Jinak by přeplňovaná dvanáctistovka byla ideálním pohonem, po stránce jízdního projevu a pružnosti příjemně překvapí.
Diesely 1,4 a 1,9TDI jsou sice mechanicky odolné, zejména menší z nich ale potrápí posádku svou hlučností. Život může také zkomplikovat spojení s filtrem pevných částic, který si příliš nerozumí se vstřikováním PD. Moderní commonrailová jedna-šestka TDI se vzhledem ke svému dosavadnímu mládí v bazarech zatím vyskytne jen vzácně. Jako ideální volba se jeví 1,9TDI, o nějž je v bazarech největší zájem (což zdaleka neplatí jen pro Roomster), jeho přemrštěné ceny tomu ale bohužel odpovídají.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto
Technické údaje: Škoda Roomster
Rok • stupeň výbavy
2010 • Scout
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 896 cm3
Vrtání • zdvih
79,5 mm • 95,5 mm
Nejvyšší výkon
77 kW (105 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
240 Nm při 1 800 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,5 s
Nejvyšší rychlost
182 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
450 l • 1 780 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 255 kg • 1 770 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,7 • 4,6 • 5,4 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 420 mm • 1 484 mm
Rozměr pneumatik
205/45 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 205 × 1 684 × 1 607 mm
Naměřené hodnoty
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 2 800 ot./min. | – | – |
3 | 1 800 ot./min. | 3 400 ot./min. | – |
4 | 1 300 ot./min. | 2 300 ot./min. | 3 500 ot./min. |
5 | – | 1 900 ot./min. | 2 750 ot./min. |
Orientační měření hlučnosti |
Volnoběh | 48 db |
50 km/h (4. st.) | 63 db |
130 km/h (5. st.) | 72 db |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 11,87 s |
2 | 11,47 s |
3 | 11,65 s |
Průměr | 11,663 s |
60 – 100 km/h |
3. stupeň | 7,17 s |
4. stupeň | 9,50 s |
80 – 120 km/h |
4. stupeň | 9,79 s |
5. stupeň | 12,69 s |
Škoda Roomster bylo první české MPV a vzbudilo při svém příchodu rozruch nekonvenčním designem. Stejně jako ostatní škodovky se stal i Roomster nejprodávanějším modelem své třídy. V roce 2015 byla jeho výroba ukončena bez přímé náhrady.
Test • Historie Škody Roomster