Kapitoly článku:
„Vůz bez záruky od Škoda Auto“
Na snímku jednoho z listů servisní knížky v kapitole Zkoušený vůz jste si možná v záhlaví všimli formulace „Vůz bez záruky od Škoda Auto“. Co to znamená? Škodovka má testovací auta ve dvou režimech. V tom prvním jsou to ony známé maskované „muly“, v nichž se testují buď auta samotná, nebo nové motory a další zásadní komponenty, přičemž tyto vozy nikdy nedostanou technický průkaz a v běžném provozu se neobjeví.
Druhou kategorií jsou auta, na nichž se na obyčejných silnicích zpravidla zkouší detaily od střešních nosičů po jiný materiál brzdových destiček. Tato auta mají v servisní knížce zmíněné razítko, a námi testovaný vůz patří právě mezi ně. Na přímý dotaz nám ale ze Škody Auto přišlo ujištění, že na voze na snímcích, jenž dosud sloužil v mladoboleslavském Zákaznickém centru, se nic netestovalo.
Auta z tohoto režimu se přidělují dealerům „za odměnu“. Postrádají sice tovární záruku, ale třeba po roce provozu stojí řekněme polovinu ceníkové ceny. V případě námi zkoušeného vozu to ale budoucímu majiteli vadit nemusí: zaprvé standardní dvouletá lhůta již uplynula, za druhé u AAA Auto beztak dostáváte záruku od třetí strany.
Nač si dávat u Roomsteru pozor
Pokud uvažujete o koupi ojetého Roomsteru, pak lze předpokládat, že vám uhranuly především jeho přepravní schopnosti a variabilita interiéru. Dobrou zprávou na úvod je, že model Škoda Roomster podle zkušeností servisních míst žádnými vyslovenými chronickými závadami netrpí. Zajímavostí jsou snad jen vrzavé pazvuky ze zadní nápravy vozů s bubnovými brzdami.
Projevují se hlavně při couvání a způsobuje je prach vznikající opotřebení obložení, stačí bubny sejmout a vyčistit je. Zvláštní je, že u Octavií se s touto nepříjemností prakticky nesetkáte. S korozí Roomstery problémy nemají, a pokud její známky na vyhlédnuté ojetině zpozorujete, můžete si být prakticky jisti tím, že vůz byl opravován po havárii.
U prvních vozů tohoto typu se rychle vymačkávaly příliš měkké silentbloky na přední nápravě, tento konstrukční nedostatek byl ale již po několika měsících odstraněn již ve výrobě. Beztak ale platí, a námi zkoušený vůz je toho příkladem, že těžké naftové motory přední nápravy Roomsterů přetěžují a urychlují opotřebení jejich komponent.
S elektroinstalací u Roomsterů problémy nebývají, případné potíže pak plynou z vrozených neduhů konkrétních motorů, jež jsou ale již všeobecně známy a mnohokrát popsány. Sporadicky se objevují vrzající sedadla nebo praskající lak, což se ale zpravidla projeví již v prvních měsících provozu, takže ojeté Roomstery již zřejmě mají tyto neduhy „vyléčeny“.
Dunící hrom
Nikdo mě nevyvede z přesvědčení, že PD bylo jako poslední vývojový stupeň motorů VW TDI jen křečovitým a zbytečným intermezzem v plošném přechodu koncernu VW Group na common-rail. A testem tohoto Roomsteru se mi to znovu potvrdilo. Úroveň hlučnosti a vibrací tohoto motoru dělají z Roomsteru úplně jiné auto, než jakým je v kombinaci se zážehovými motory či diesely 1,6 TDI CR.
Za jeho volantem si tak připadáte jako traktorista, a je až neuvěřitelné, jak motor umí pozměnit identitu celého automobilu. Roomster 1,9 TDI PD je těžkopádný stroj, který se umí plazit v kolem 2 000 ot./min., nebo razantně akcelerovat s řazením okolo 3 800 ot./min., nic mezi tam prostě není. Pokud vám to ale vadit nebude, jistě oceníte, že tímto motorem osazený Roomster umí být skutečně překvapivě rychlým autem.
S ohledem na vysokou stavbu vozu, včetně výše umístěných sedadel, jsou jízdní vlastnosti velmi dobré. Svůj podíl na tom má i široká zadní náprava z Octavie I, také díky ní (a celkovému odladění podvozku) se Roomster v ostřeji ježděných zatáčkách naklání jen minimálně, nedotáčivost je u něj pouze nepatrná a velmi mile vás překvapí schopnost držet stopu za všech okolností.
Podvozek je naladěn dosti tvrdě, řízení pracuje na poměry VW standardně (jde tedy lehce, ale zachovává přijatelný kontakt s vozovkou). Řazení je přesné a rychlé (limitem je tak jen těžkopádnost samotného motoru), brzdy odvádějí bezchybnou službu, i když u námi zkoušeného vozu byly kotouče zkroucené a při intenzivním zpomalování házely celým autem.