Test ojetiny Škoda Roomster Scout - podivná pojízdná rozhledna

Roomster je ve výrobě už sedmým rokem a jde o jedno z nejpodivnějších aut, jaké na silnici potkáte. Má co nabídnout jako ojetina?
Seznam kapitol
  1. Mladoboleslavský koktejl, Na první pohled, Zkoušený vůz
  2. Spíš pro práci než pro rodinu, Kouzlení se sedadly…, … a kufrem
  3. „Vůz bez záruky od Škoda Auto“, Nač si dávat u Roomsteru pozor, Dunící hrom
  4. A vystupujeme, Názor z branže, Technické údaje, Naměřené hodnoty

Mladoboleslavský koktejl

Kompaktní MPV Škoda Roomster se začalo prodávat v červnu roku 2006 (premiéra téhož roku v Ženevě) a ihned vzbudilo vlnu pozornosti. Škodovka toho tehdy moc nevyráběla, takže každá novinka budila zájem a nadšené reakce odborné i laické veřejnosti, až s jistým odstupem jsme si jaksi začali uvědomovat, že toto auto je jaksi divné. Ano, takové divné, ale naše. Snad i proto Roomster u nás okamžitě bodoval: už ve třetím kvartále roku 2006 si jej pořídilo 819 Čechů, což dosavadního tahouna v segmentu malých MPV v podobě Citroenu Berlingo s počtem 520 registrací odsunulo na druhou pozici.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda Roomster Scout v našem testu ojetiny, rok výroby 2010

Pod vzhled tohoto modelu se podepsal tým Thomase Ingenlatha, který záhy přešel ke značce Volkswagen, a vývoj probíhal převážně v Mladé Boleslavi. Roomster na první pohled vyniká výrazným předělem v oblasti sloupků B: skoro to vypadá, jako by někdo na přední část Fabie namontoval rozhlednu, s níž se chtěl prosadit ve Vatikánu. Souviselo to s radikálním rozdělením interiéru do přední zóny (Driving Room) a zadní, obytné zóny (Living Room).

Škoda Roomster: lepší, než jsme čekali (první test)

Škoda Roomster: lepší, než jsme čekali (první test)

Pokud vám přijde současný Rapid jako koktejl výběhových technických řešení koncernu VW Group, pro Roomster to platí dvojnásob. Celá přední část karoserie včetně principu nápravy a pohonné jednotky byla převzata z tehdejší Fabie, ovšem vzadu nalezla uplatnění jednoduchá náprava z Octavie I (pro možnost větší zatížení). V důsledku má Roomster poněkud nezvykle o plných 64 mm větší rozchod kol než vpředu, což má mimochodem docela příznivý vliv na jízdní stabilitu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Škoda Roomster navíc patří k vozům, jež jsou takřka stejně vysoké jako široké (1 607 vs. 1 684 mm). Ať už je váš názor na vzhled Roomsteru jakýkoli, nelze mu upřít značnou dávku originality: toto auto si s jiným asi nespletete.

Na první pohled

Ale nebuďme nespravedliví. Pokud se podíváte zvlášť na zadní a pak zvlášť na přední část karoserie Roomsteru, uvidíte když už ne vysloveně pěkná, tak alespoň celkem slušná auta. Pak vás ale napadne: koho mohlo napadnout spojit je do jednoho?!? Sériový Roomster až překvapivě věrně navazuje na stejnojmennou koncepční studii, jež slavila svoji premiéru přesně před deseti lety na autosalonu ve Frankfurtu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Čelní sklo je skrze černě obložené sloupky A opticky propojeno s bočním zasklením, jež je zvenčí zakončeno širokým obloukem ve spodní hraně. Zasklení v zadní části karoserie pak působí dojmem zcela samostatného prvku, což dále podtrhují dveřní kliky skryté ve sloupcích C.

Škoda Roomster 1,4 TDI: až na ten motor...

Škoda Roomster 1,4 TDI: až na ten motor...

Zadní část karoserie vyniká svisle orientovanými svítilnami (typické stylizované křivky obrysových světel ve tvaru písmene C samozřejmě nechybí), jež neomezují šířku otvoru pro přístup k prostoru pro zavazadla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

S povděkem jsme kvitovali rozměrnou prosklenou plochu karoserie, jež zajišťuje znamenitý výhled do všech stran nejen řidiči, ale také celé posádce. Zároveň mě nenapadá žádný jiný automobil, z jehož zadních sedadel by měly malé děti tak krásný výhled do okolí, což je dílem velmi nízké spodní hrany bočních oken v zadních dveřích.

Zkoušený vůz

K testu jsme převzali Roomster v provedení Scout v kombinaci s již nedodávaným a celkově celkem raritním vznětovým motorem 1,9 TDI PD/77 kW. Připomeňme, že výraz Scout v případě Roomsteru na rozdíl třeba od Octavie znamená spíše výbavový stupeň. Ambice pro jízdu v terénu nemá vůbec žádné, nápadné plastové obklady prahů, nárazníků a dveří se pak uplatní především v tradičních městských „soubojích“.

Vůz na snímcích nastoupil do provozu na samém počátku roku 2010 a po třech letech provozu měl na svém tachometru necelých 70 000 km. K vozu byla přiložena řádně vedená servisní knížka, podle níž tento Roomster prošel zatím poslední prohlídkou před rokem při stavu 60 tis. km (další prohlídka předepsána při 74 tis. km). Knížka sama o sobě zárukou deklarovaného nájezdu není, ale my jsme o stavu tachometru neměli vážnějších pochyb.

Škoda Roomster a Roomster Scout 1,9 TDI: s plasty, nebo bez?

Škoda Roomster a Roomster Scout 1,9 TDI: s plasty, nebo bez?

Co se opotřebení týče, tvrdé plasty prokázaly svoji zranitelnost, zvláště v oblasti vnitřních madel zadních dveří byly nehezké vrypy. Jinak byl ale interiér tohoto Roomsteru zachovalý, volant ani řadicí páka neohmatané a sedadla neprosezená. Otvory v levé části krytu sloupku volantu vypovídají o demontáži nějakého zařízení. V pravém plastovém obkladu zavazadlového prostoru byl nenávratně vylomen segment sloužící jako opora krycího plata.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na „skautských“ plastových obkladech karoserie se místy nehezky loupal šedý lak, počet oděrek na kovových dílech karoserie pak byl v mezích úměrných kilometrovému nájezdu. Zaznamenali jsme vůle na ramenech přední nápravy, na výměnu budou také kotouče i brzdové destičky na obou nápravách. Po technické stránce byl ale vůz v pořádku, motor startoval ochotně a bez pazvuků a spojka fungovala, jak měla.

Škoda Roomster Scout 1,9 TDI 
Rok výroby2010
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)249 999 Kč
Původ:ČR
Servisní kniha:Ano
Stav tachometru:69 000 km
Další záznamy: 
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy6x
El. řízení podvozkuABS, EBD, ASR
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 2x
El. ovládání zrcátekAno
Čalouněnílátka
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno
Stavitelná bederní opěraAno
Stavitelný volantAno, výškově i podélně
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatNe
KlimatizaceAno, aut.
AutorádioCD, AUX
BluetoothNe
NavigaceNe
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaAno, orig.
Xenonové světlometyNe
Denní svíceníAno
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuNe
Vyhřívaná sedadlaAno
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentAno, vzadu
Start/stop systémNe
MetalízaAno
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Mladoboleslavský koktejl, Na první pohled, Zkoušený vůz
  2. Spíš pro práci než pro rodinu, Kouzlení se sedadly…, … a kufrem
  3. „Vůz bez záruky od Škoda Auto“, Nač si dávat u Roomsteru pozor, Dunící hrom
  4. A vystupujeme, Názor z branže, Technické údaje, Naměřené hodnoty

bazar

VW Transporter 2
Rok výroby: 2011
Stav: 175 197 km
Cena: 350 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 600 km
Cena: 161 000 Kč
VW Caddy 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 138 044 km
Cena: 320 000 Kč
VW Golf Plus 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 74 189 km
Cena: 203 000 Kč
VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků