Roomster je ve výrobě už sedmým rokem a jde o jedno z nejpodivnějších aut, jaké na silnici potkáte. Má co nabídnout jako ojetina?
Kapitoly článku:
Mladoboleslavský koktejl
Kompaktní MPV Škoda Roomster se začalo prodávat v červnu roku 2006 (premiéra téhož roku v Ženevě) a ihned vzbudilo vlnu pozornosti. Škodovka toho tehdy moc nevyráběla, takže každá novinka budila zájem a nadšené reakce odborné i laické veřejnosti, až s jistým odstupem jsme si jaksi začali uvědomovat, že toto auto je jaksi divné. Ano, takové divné, ale naše. Snad i proto Roomster u nás okamžitě bodoval: už ve třetím kvartále roku 2006 si jej pořídilo 819 Čechů, což dosavadního tahouna v segmentu malých MPV v podobě Citroenu Berlingo s počtem 520 registrací odsunulo na druhou pozici.
Škoda Roomster Scout v našem testu ojetiny, rok výroby 2010
Pod vzhled tohoto modelu se podepsal tým Thomase Ingenlatha, který záhy přešel ke značce Volkswagen, a vývoj probíhal převážně v Mladé Boleslavi. Roomster na první pohled vyniká výrazným předělem v oblasti sloupků B: skoro to vypadá, jako by někdo na přední část Fabie namontoval rozhlednu, s níž se chtěl prosadit ve Vatikánu. Souviselo to s radikálním rozdělením interiéru do přední zóny (Driving Room) a zadní, obytné zóny (Living Room).
Pokud vám přijde současný Rapid jako koktejl výběhových technických řešení koncernu VW Group, pro Roomster to platí dvojnásob. Celá přední část karoserie včetně principu nápravy a pohonné jednotky byla převzata z tehdejší Fabie, ovšem vzadu nalezla uplatnění jednoduchá náprava z Octavie I (pro možnost větší zatížení). V důsledku má Roomster poněkud nezvykle o plných 64 mm větší rozchod kol než vpředu, což má mimochodem docela příznivý vliv na jízdní stabilitu.
Škoda Roomster navíc patří k vozům, jež jsou takřka stejně vysoké jako široké (1 607 vs. 1 684 mm). Ať už je váš názor na vzhled Roomsteru jakýkoli, nelze mu upřít značnou dávku originality: toto auto si s jiným asi nespletete.
Na první pohled
Ale nebuďme nespravedliví. Pokud se podíváte zvlášť na zadní a pak zvlášť na přední část karoserie Roomsteru, uvidíte když už ne vysloveně pěkná, tak alespoň celkem slušná auta. Pak vás ale napadne: koho mohlo napadnout spojit je do jednoho?!? Sériový Roomster až překvapivě věrně navazuje na stejnojmennou koncepční studii, jež slavila svoji premiéru přesně před deseti lety na autosalonu ve Frankfurtu.
Čelní sklo je skrze černě obložené sloupky A opticky propojeno s bočním zasklením, jež je zvenčí zakončeno širokým obloukem ve spodní hraně. Zasklení v zadní části karoserie pak působí dojmem zcela samostatného prvku, což dále podtrhují dveřní kliky skryté ve sloupcích C.
Zadní část karoserie vyniká svisle orientovanými svítilnami (typické stylizované křivky obrysových světel ve tvaru písmene C samozřejmě nechybí), jež neomezují šířku otvoru pro přístup k prostoru pro zavazadla.
S povděkem jsme kvitovali rozměrnou prosklenou plochu karoserie, jež zajišťuje znamenitý výhled do všech stran nejen řidiči, ale také celé posádce. Zároveň mě nenapadá žádný jiný automobil, z jehož zadních sedadel by měly malé děti tak krásný výhled do okolí, což je dílem velmi nízké spodní hrany bočních oken v zadních dveřích.
Zkoušený vůz
K testu jsme převzali Roomster v provedení Scout v kombinaci s již nedodávaným a celkově celkem raritním vznětovým motorem 1,9 TDI PD/77 kW. Připomeňme, že výraz Scout v případě Roomsteru na rozdíl třeba od Octavie znamená spíše výbavový stupeň. Ambice pro jízdu v terénu nemá vůbec žádné, nápadné plastové obklady prahů, nárazníků a dveří se pak uplatní především v tradičních městských „soubojích“.
Vůz na snímcích nastoupil do provozu na samém počátku roku 2010 a po třech letech provozu měl na svém tachometru necelých 70 000 km. K vozu byla přiložena řádně vedená servisní knížka, podle níž tento Roomster prošel zatím poslední prohlídkou před rokem při stavu 60 tis. km (další prohlídka předepsána při 74 tis. km). Knížka sama o sobě zárukou deklarovaného nájezdu není, ale my jsme o stavu tachometru neměli vážnějších pochyb.
Co se opotřebení týče, tvrdé plasty prokázaly svoji zranitelnost, zvláště v oblasti vnitřních madel zadních dveří byly nehezké vrypy. Jinak byl ale interiér tohoto Roomsteru zachovalý, volant ani řadicí páka neohmatané a sedadla neprosezená. Otvory v levé části krytu sloupku volantu vypovídají o demontáži nějakého zařízení. V pravém plastovém obkladu zavazadlového prostoru byl nenávratně vylomen segment sloužící jako opora krycího plata.
Na „skautských“ plastových obkladech karoserie se místy nehezky loupal šedý lak, počet oděrek na kovových dílech karoserie pak byl v mezích úměrných kilometrovému nájezdu. Zaznamenali jsme vůle na ramenech přední nápravy, na výměnu budou také kotouče i brzdové destičky na obou nápravách. Po technické stránce byl ale vůz v pořádku, motor startoval ochotně a bez pazvuků a spojka fungovala, jak měla.
Škoda Roomster Scout 1,9 TDI | |
Rok výroby | 2010 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 249 999 Kč |
Původ: | ČR |
Servisní kniha: | Ano |
Stav tachometru: | 69 000 km |
Další záznamy: | |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 6x |
El. řízení podvozku | ABS, EBD, ASR |
Centrální zamykání | Ano, na DO |
El. ovládání oken | Ano, 2x |
El. ovládání zrcátek | Ano |
Čalounění | látka |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano |
Stavitelná bederní opěra | Ano |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ne |
Klimatizace | Ano, aut. |
Autorádio | CD, AUX |
Bluetooth | Ne |
Navigace | Ne |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ano, orig. |
Xenonové světlomety | Ne |
Denní svícení | Ano |
Palubní počítač | Ano |
Kožený potah volantu | Ne |
Vyhřívaná sedadla | Ano |
Vyhřívaný volant | Ne |
Parkovací asistent | Ano, vzadu |
Start/stop systém | Ne |
Metalíza | Ano |