Škoda Rapid (evropská verze)

Škoda Rapid (evropská verze)

Škoda Rapid (evropská verze)

Škoda Rapid (evropská verze)

80
Fotogalerie

Test ojetiny Škoda Rapid: Konečné řešení rozvodové otázky

Kapitoly článku:


O motorech TSI a jejich rozvodech se toho napsalo hodně. Nenapsalo se ale to, že od července 2011 vyrábí koncern silnější rozvodový řetěz včetně odolnějších periferií. Zdá se, že to je konečné řešení rozvodové otázky. Zatímco zájemci o Fabii, Octavii a Yeti z přelomu tohoto období musí tápat, jestli jejich auto už dostalo upravený motor, v případě Rapidu je to jednoduché. Ten má silnější a odolnější rozvodový řetěz vždy.

Rozvody u 1.2 TSI už nezlobí

Takže jeden zásadní problém tím byl vyřešen. Zatímco v jiných ojetých škodovkách bychom motor 1.2 TSI pro vysokou rizikovost nedoporučovali, v případě ojetého Rapidu ho naopak stavíme na první místo. Nedokážeme si vybavit jiný motor, který by dokázal poskytnout takovou kombinaci dynamiky, kultivovanosti a provozních nákladů.

skoda rapid (57).jpgskoda rapid (39).jpgskoda rapid (67).jpg
Motor 1.2 TSI už má vždycky širší a odolnější rozvodový řetěz. Zatím se to jeví jako konečné řešení známých problémů. Originální rádio jde vyměnit za lepší, ale pozor na jeho původ. Originální navigaci se vyhněte, krade se

Dvanáctistovka TSI ale nemá ráda podtáčení, takže neposlouchejte palubní počítač, který vám radí řadit pětku ve 40 km/h pod kopcem. Jen se nebojte ohřátý motor držet nad 1500 ot./min. a výš. Pamatujte také na pravidelný servis a olej meňte nejpozději po 15 000 km. Jediným rizikem může být katalyzátor, který trpí u aut provozovaných ostřejším tempem hlavně na dálnici.

Pokud tankujete palivo s aditivy, nemělo by hrozit nadměrné zanášení vršku motoru karbonovými usazeninami. Výhradně městský provoz s krátkými popojížďkami se studeným autem ale těmhle motorům moc nesvědčí. Zanáší se karbonem a ředí olej benzínem.

Silnější provedení motoru 1.2 TSI se může pyšnit i dobře poskládanou šestistupňovou převodovkou, k verzi 63 kW dostanete jen pětikvalt. Spotřeba paliva obou motorů je v reálném provozu totožná, s tím silnějším ale máte větší rezervu na předjíždění a při jízdě s naloženým autem.

Tříválec 1.2 MPI není vyloženě špatný motor, ale jinam než do města se nehodí. Takovou ojetinu nedoporučujeme, neboť bude velmi těžko hledat dalšího majitele. Navíc se často jedná o auta s nuzáckou výbavou. To si radši kupte na ježdění po městě tříválcovou Fabii třetí generace…

Rizikovým motorem je nadále jednotka 1.4 TSI, kterou Rapid dostával výhradně s automatem DSG se sedmi rychlostmi. Zaprvé je to motor starší řady, u kterého rozvody zlobily pořád (šance „potkání se“ je malá, ovšem výměna rozvodů stojí okolo deseti tisíc korun) a ještě ke všemu stojí sedmistupňové DSG za starou bačkoru. U nového auta se zárukou budiž, ale v ojetině blížící se 100 000 km představuje systém suchých spojek obrovské riziko desetitisícových oprav.

Automat 7DSG je docela rizikový

Kdo chce Rapid s automatem, nechť hledá modernizovanou verzi vyráběnou od dubna 2015. Zaprvé se pod kapotu dostaly motory TSI nové „řemenové“ řady EA211, zadruhé bude mít sedmistupňové DSG ještě málo najeto. Pokud má za sebou auto nějakých dvacet až třicet tisíc kilometrů, snad ještě dvakrát až třikrát tolik vydrží. Navíc už se DSG dávalo i k motorům 1.2 TSI, 1.4 TDI a 1.6 TDI, takže si můžete vybrat.

Suché DSG nemá rádo popojíždění bez plynu, kdy řidič jen pouští brzdu. Dochází k přehřívání spojek a jejich rychlému opotřebení. Mimo město je to prima, převodovka řadí bleskově, ale do městských kolon je toto řešení nevhodné. Nějaký ten rozjezd na světlech samozřejmě 7DSG zvládne bez problémů, ale každodenní stání v hodinové zácpě mu dobře nedělá.

Pokud jde o diesely, většina nabízených Rapidů má ještě motor 1.6 TDI o výkonu 66 kW. Ten měl vždy pětistupňový manuál s trochu nešťastným poskládáním rychlostí, ale na delší cesty je to dobré a úsporné řešení. Kdo chce najezdit přes 25 000 km ročně, mohl by mu již naftový Rapid dávat smysl. Navíc ho vždycky dobře prodáte.

skoda rapid (29).jpgskoda rapid (47).jpgskoda rapid (49).jpg
Minimální výbava rovná se minimum potenciálních problémů. Pozor na stav těsnění kolem dveří a hledejte stopy po velké nehodě. Vzadu je místa dost, ale zkontrolujte stav čalounění (Rapid často slouží ve firmách jako záložní dodávka)

Rizikem motoru 1.6 TDI je vstřikování, které potřebuje kvalitní aditivovanou naftu. Zapomeňte na dojení traktoru nebo autobusu, koledujete si o problém. S filtry pevných částic obvykle problémy nebývají, ale výměna není zrovna levná záležitost. Pokud vaše nájezdy nejsou obrovské, není úplně dobrý nápad podstupovat riziko tak velkých investic.

Navíc při klidné jízdě se reálná spotřeba motoru 1.6 TDI a 1.2 TSI liší maximálně o litr a půl, spíše jen o litr. Nový tříválcový motor 1.4 TDI je ještě moc nový, než aby o něm byly známé dlouhodobé zkušenosti. Bude pro něj ale platit to, co pro jakýkoli diesel – nutnost opatrného zacházení zastudena, pravidelné a včasné výměny oleje a trochu zdrženlivý přístup k jeho dynamice v levém dálničním pruhu.

Je toho jinak málo, čím by mohla ojetá Škoda Rapid pozlobit. Unavenější exempláře se projevují pazvuky od manuální převodovky, která pak vyžaduje větší pozornost zkušeného mechanika a klidně i výměnu silentbloku. Pozor si dejte na spojku a dvouhmotový setrvačník, některá více jetá auta mohou potřebovat nové podvozkové díly. Investice se ale rozhodně vyplatí, ať vám Rapid po silnici neplave. Známým problémem je ještě šplouchání od zadních dveří, kde se kvůli ucpaným odtokovým dírkám drží voda. V zimě to tam pak zamrzá a hlavně je to první místo, kde by mohla začínat koroze, jinak u Rapidu ještě vzácná.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud