Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou se skutečně sportovním nádechem. Jak funguje dnes?
Seznam kapitol
  1. Ojetá Škoda Octavia RS I 1.8 T: Na co si dát pozor
  2. Ojetá Škoda Octavia RS I 1.8 T: Jak jezdí
  3. Ojetá Škoda Octavia RS I 1.8 T: Fotogalerie

Jedněmi milovaná, druhými vysmívaná - Škodu Octavia první generace nemusíme dlouze představovat. Je bez diskuze, že auto z roku 1996 znamenalo pro automobilku mnoho. Vždyť se jednalo o první vůz od základu vyvinutý pod křídly koncernu Volkswagen.

Tentokrát se ale nebudeme věnovat motorům TDI, ani velikosti kufru. Náš hledáček zamířil rovnou na vrchol celé řady, který tvořil model RS s dvacetiventilovou osmnáctistovkou o výkonu 132 kilowattů. „Ereso“ bylo úkaz, který v roce 2000 po dlouhých letech zavanul sportovního ducha do řady produkčních modelů boleslavské automobilky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Stačilo pár detailů, aby se z obyčejné jedničkové octavie vyloupl designově svébytný model RS.

„Je tohle nejlepší Škoda všech dob?“ tázal se téhož roku u prvního testu sportovního modelu na titulní straně britský Autocar. Boleslavská automobilka na to u modelu RS odpovídala podvozkem sníženým o 19 mm, který navíc dostal jiné uchycení stabilizátorů. Vyztužena byla také karoserie. Auto se navíc mohlo chlubit podstatně většími předními brzdami s ventilovanými kotouči vpředu i typicky zelenými třmeny.

Ano, model RS byl i stylovou záležitostí - kromě jiného předního nárazníku s integrovaným spojlerem měl ve standardu krásné šestnáctipalcové ráfky Spider i decentní křídlo na víku zavazadlového prostoru. Interiér pak nabídl specifické černo-bílé provedení s anatomickými polokoženými sedačkami.

Test ojetiny: Škoda Octavia RS je fajn, když nemá motor TDI-PD 16V

Test ojetiny: Škoda Octavia RS je fajn, když nemá motor TDI-PD 16V

V roce 2002 se pak na trhu objevilo provedení kombi, a zároveň ceněná limitovaná edice 100 WRC, oslavující stoleté působení automobilky v motorsportu. Kariéra modelu skončila v roce 2004. Celkem vzniklo jen necelých osmnáct tisíc Octavií RS první generace.

To se projevuje i na trhu ojetin - málokdo by čekal, že jednou bude v bazarech jen kolem třicítky kusů. Ceny se aktuálně pohybují asi mezi 80 a 150 tisíci korun.

Co je klíčové?

  • Hledejte nebourané auto bez úprav - jen takové má potenciál růstu ceny
  • Vůz nechte důkladně prověřit, o náklonnosti podvodníků ke Škodovkám jste asi slyšeli
  • Hledání auta s čistým interiérem je nekonečným příběhem
  • Vyhněte se utahaným kusům se zanedbaným servisem

Základní mechanikou se „ereso“ výrazněji neliší od běžné produkce. I většinu dobře známých bolestí tedy sdílí s rozšířenějšími slabšími verzemi.

Typickým problémem starších octavií jsou například rychleji odcházející ložiska. Výměnu svěřte kvalifikovanému servisu, jejich špatné nalisování totiž může vyústit ve vibrace při brzdění. Stejným způsobem se však mohou projevovat i vůle v silentblocích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Octavia RS má jinak řešené uchycení tyčky stabilizátoru. Testovaný vůz měl vyměněná táhla. Vůle v silentblocích může za problémy s vibracemi.

Řešením často není nic menšího, než kompletní generálka přední nápravy, jejíž cena se snadno přiblíží dvaceti tisícům korun. Vzhledem k průměrnému stáří a nájezdům už bude řada vozů též vyžadovat generálku brzdičů. Na technické mohou zradit především zadní třmeny.

Voda je problém

Drobností, i když nepříjemnou, je časté zatékání do vozu těsněním vnitřku bočních dveří. Prapůvodcem problému může být nejen únava materiálu, ale i snaha o posílení výkonu audiosoustavy. Octavie častěji trápily i selhávající stahovačky oken a mikrospínače v zámcích dveří, kvůli kterým se musely dveře rozebírat.

Voda umí udělat neplechu také v motorovém prostoru pod čelním sklem. Nejen, že se zde hromadí listí, ale přes kabinový filtr dokonce může zatékat do kabiny.

Test ojetiny Škoda Superb II: Aura výjimečnosti s technikou kompaktu

Test ojetiny Škoda Superb II: Aura výjimečnosti s technikou kompaktu

Z pravidelně se opakujících potíží je ještě notoricky známý problém se zatuhávajícími stěrači, které mohou jednoho dne zcela přestat fungovat. U lépe vybavených vozů také po letech narazíte na dosluhující xenony. Naštěstí není problém sehnat repasované.

Ten nejlepší?

Motor 1.8 20V zahájil kariéru ve vozech Audi a VW. V octavii byl od počátku výroby k dispozici v provedení AGN bez turbodmychadla. Přeplňovaná verze s výkonem 110 kW pak tvořila vrchol nabídky od roku 1998. Verze RS však dostala jednotku s označením AUQ o výkonu 132 kW. Mechanici se shodují, že se jedná o jeden z nejodolnějších motorů, které kdy koncern VW vyrobil. S ohledem na stáří vozu je však i zde na místě obezřetnost.

VW: Filtr pevných částic pro benzinové motory nasadí časem i Škoda

VW: Filtr pevných částic pro benzinové motory nasadí časem i Škoda

Jelikož octavie RS měly vždy v určitých skupinách kultovní postavení, počítejte spíše s tím, že je předchozí majitelé příliš nešetřili. Velká část aut také byla podrobena nejrůznějším úpravám - doporučujeme též prověřit, jestli auto není načipované. Je pravdou, že koncernoví sourozenci nabízeli motor i ve výkonnějších verzích - třeba Seat Leon Cupra měl až 165 kW. My bychom ale nechtěli riskovat, co s jednotkou udělaly roky jízdy se softwarem neznámého původu. Nehledě na nejistotu při zpřísněných kontrolách emisí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor je při neošizeném servisu velmi odolný. Většina problematických součástí není drahá.

Nejen s ohledem na sportovní naturel pohonné jednotky se doporučujeme zaměřit na kvalitně servisované kusy. Motor je sice odolný, v oleji však dochází k hromadění karbonu, který dokonce umí zacpat olejové čerpadlo. Obecným doporučení u motorů, které ve zvýšené míře tento problém, je preventivní vyčištění olejové vany i sítka čerpadla.

Test ojetiny Audi A8: Královský luxus dnes získáte za cenu fabie

Test ojetiny Audi A8: Královský luxus dnes získáte za cenu fabie

Jestli ale na něco ojetá RS skutečně trpí, pak jsou to hadice. Zlobí odvětrání klikové hřídele, ale i díly u turbodmychadla. Diagnostika pak vykazuje rozličné závady, motor škube, nechce do otáček a často hlásí i chyby senzorů. Řešení je přitom většinou tisícikorunovou záležitostí, stejně jako odcházející blow-off ventil u turbodmychadla.

Častěji selhávají také zapalovací cívky za zhruba 1000 Kč za kus. Na vině je přetahování intervalu výměny svíček, zničit je však lze i neobratným mytím motoru.

Jak jezdí Škoda Octavia RS z roku 2004, se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Odolná mechanika
Výkon motoru
Dostupnost dílů
Praktičnost shodná se základním modelem
Starosti
Většina vozů s poškozením
Vysoké ceny
Malý výběr vozů
I po vyztužení nižší tuhost karoserie
8  /10
Pokračování testu
Fotogalerie67 fotografií
DSCF5892.jpg DSCF5893.jpg DSCF5896.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetá Škoda Octavia RS I 1.8 T: Na co si dát pozor
  2. Ojetá Škoda Octavia RS I 1.8 T: Jak jezdí
  3. Ojetá Škoda Octavia RS I 1.8 T: Fotogalerie
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 13 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky