78
Fotogalerie

Test ojetiny: Škoda Fabia Combi I. generace má pořád co nabídnout

Kapitoly článku:


Který motor vybrat

Pod kapotou se toho vystřídala spousta, tak to vezmeme hezky popořadě. Čekáme také na vaše praktické zkušenosti v komentářích pod článkem.

Čtyřválec 1.0 MPI s rozvodem OHV je sice konstrukčně jednoduchý motor, ale vy ho nechcete z několika důvodů. Zaprvé na poměrně robustní a tedy těžkou Fabii nestačí. A zadruhé jsou vozy s tímto motorem, nechvalně proslulé modely Junior, velmi chudě vybavené. Pokud tedy nechcete auto jen na pětikilometrové přejíždění z vesnice A do vesnice B po vedlejší silnici bez kopců a provozu, kupte si jiný motor.

fabia (36).JPGfabia (37).JPGfabia (54).JPG
Motor 1.4 16V o výkonu 59 kW se dával jen do kombi a sedanu. V hatchbacku bohužel chybí, přitom je to zřejmě nejlepší jednotka, co se týče poměru mezi dynamikou, spotřebou a spolehlivostí. V testu jsme jezdili bez problémů za 6 litrů na 100 km

Tříválec 1.2 HTP, který nahradil starší čtyřválcové jednotky MPI s rozvodem OHV, nemá zrovna dobrou pověst, ale abychom byli upřímní, za plno problémů mohli sami řidiči. Tenhle motor nebyl konstruován na dálniční závody v omezovači otáček. Výsledkem tak bylo přehřívání oleje, brzké praskání rozvodového řetězu, opotřebovaný katalyzátor a podpálené ventily; tedy důsledky nadměrného opotřebení vlivem extrémního přetěžování. Motor nekupujte, pravděpodobně bude udřený a těsně před smrtí.

Čtyřválec 1.4 MPI s rozvodem OHV, který byl tříválci vytlačen, je naproti tomu velmi spolehlivý a doporučeníhodný. Sice má vrozené problémy, ale jeho obrovskou výhodou je mechanická nezničitelnost a velmi levný servis. Záležitosti jako problémy s termostatem nebo selhávání těsnění pod hlavou už zřejmě bývalý majitel řešil. Vy si jen dejte pozor na vytahaný rozvodový řetěz (výměna ale stojí pár stovek) a správnou funkci lambda sondy, kterou může ovlivňovat vadné těsnění u výfukových svodů.

Modernější jednotka 1.4 16V se zpočátku potýkala s vyšší spotřebou oleje, především v silnější verzi o výkonu 74 kW, která měla kratší převody a tím pádem vysoké provozní otáčky. Slabší model, který jste také jako jediný mohli koupit s čtyřstupňovým automatem, na tom byl trochu lépe. Nejlepší je až od roku 2006 montovaná upravená verze (výrobní kód motoru BUD) o výkonu 59 kW, kterou měla i testovaná Fabia Combi. Bohužel ji najdete jen v kombi a sedanu. Má lepší průběh točivého momentu a s autem hýbe slušně. Navíc je spolehlivá a spotřeba oleje je jí cizí. I reálná spotřeba paliva je rozumná a vejde se do sedmi litrů při normálním zacházení. V testu nebyl problém dosáhnout mimo město a dálnice na pohodlnou spotřebu 5,5 litru na 100 km. Pořád chcete diesel?

fabia (35).JPGfabia (52).JPGfabia (53).JPG
Čtrnáctistovka nemá potíže udržovat nastavenou rychlost ani v táhlých stoupáních na dálnici. Je kultivovaná, příjemně pružná a nebojí se otáček a těžké práce. Pohlídejte si jen výměnu rozvodů, ideálně spolu s vodní pumpou. Sadu koupíte od zhruba 3500 korun

Čtyřválec 2.0 MPI o výkonu 85 kW byl sice, pokud nepočítáme verzi RS, nejsilnější motor v běžné nabídce, ale paradoxně působí líným a neochotným dojmem. Určitá výrobní série tohoto motoru měla vysokou spotřebu oleje a samotná spotřeba paliva je poměrně vysoká. Lepší je hledat jednotku 1.4 16V i kvůli nižším nákladům na pojištění. Nicméně názory na motor 2.0 MPI jsou podobně polarizované jako u 1.2 HTP.

Diesel 1.9 SDI s atmosférickým sáním je oblíbená volba. Není to žádný sportovec, ale je prakticky nezničitelný a má lineární průběh výkonu. Pozor jenom na pravidelné výměny rozvodů ve 120 000 km, které zvládne dobře pouze zkušený mechanik. Motor má vyšší kouřivost a je hlučný, ale nesmí se z něj valit bílý nebo šedivý dým, od takového auta ruce pryč.

Naftový tříválec 1.4 TDI trpí na stejné problémy jako jednotka 1.2 HTP, tedy na přílišné ambice majitelů a řidičů služebních aut. Pokud je to vůz po soukromníkovi, který od něj nečekal zázraky, mohlo by se jednat o ekonomickou volbu. Nicméně reálná spotřeba je jen o trošku nižší než u jednotky 1.9 TDI a to jen v případě, že je motor správně používán. Patří na dlouhé trasy mimo město ustálenou rychlostí. Má ale nepříjemný schodovitý nástup výkonu, je velmi hlučný a nekultivovaný a rychle opotřebovává spojku.

Turbodiesel 1.9 TDI-PD je sice dynamicky zajímavý, ale dnes už asi nenajdete jednotku, která by byla v dobrém stavu. Vyhněte se autům po čiptuningu, taková jsou cesta do pekel přes propálené písty a zhroucená turba nebo dvouhmotové setrvačníky. Jakkoli je to dynamicky schopná jednotka, případné riziko drahých oprav není úplně dobré podstupovat, zvláště když cena opravy snadno překročí cenu celého ojetého vozu.

Jaké je tedy naše doporučení? Pokud máte cenový limit 50 000 korun, hledejte motor 1.4 MPI OHV. Jinak se snažte najít buď motor 1.9 SDI, či benzínovou 1.4 16V, ideálně ve verzi o výkonu 59 kW v kombi nebo sedanu.

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud