78
Fotogalerie

Test ojetiny: Škoda Fabia Combi I. generace má pořád co nabídnout

Kapitoly článku:


Jak se s ní jezdí

Když si kupujete ojetou jedničkovou Fabii, asi neočekáváte sportovní jízdní vlastnosti. Ty také nedostanete, ale Fabia má dobře nastavený podvozek a příjemné řízení. Při agresivní jízdě auto přechází do plynulé a předvídatelné nedotáčivosti, ale odstavení plynu v zatáčce dovolí aspoň utáhnout stopu.

Řízení je přesné a má přirozený převod i odpor. Jakékoli nadšenecké ambice ale pravděpodobně utlumí skromné výkony motorů a jejich nevýrazný a nudný projev, i když některým jednotkám se snaha a ochota hýbat autem rozhodně upřít nedá. Všechny motory si ale za chvíli představíme.

fabia (17).JPGfabia (25).JPGfabia (28).JPG
Pokud má první Fabia v pořádku podvozek a brzdy, jezdí velmi dobře. Není to sportovní auto, ani v případě naftové verze RS, ale se správným motorem se neloudá. Modely bez ABS a bezpečnostních asistentů vyžadují od řidiče větší opatrnost jako za starých časů

Na této škodovce je stále i po letech dobré řazení, takže si při testovací jízdě všímejte toho, jestli jde řadící páka lehce a hladce. Rychlosti zapadávají i u velmi ojetých aut s mechanickou přesností, takže vůle, drhnutí a kvedlání v páce značí problém, který není normální. Pozor také na stav spojky zejména u přeplňovaných turbodieselů.

Protože se tato Fabia prodávala ještě v době, kdy ABS bylo výsadou luxusnějších a dražší aut, nemají protiblokovací systém brzd všechny exempláře. Ani ESP nebyl standard a bezpečnostní výbava obsahovala v základu jen airbag řidiče. Nicméně po stránce pasivní bezpečnosti je Fabia solidní a z nárazového testu Euro NCAP si odnesla podle tehdejšího hodnocení dobré čtyři hvězdičky a lepší výsledek než první generace Octavie.

Modernější vozy po faceliftu z roku 2004 už ABS mají, stejně tak se ve vozech hojně objevují minimálně oba čelní airbagy a také airbagy boční. U vozů bez ABS se připravte na měkčí a pomalejší nástup brzd, vozy s ABS mají naopak brzdy poměrně ostré. Většina aut má vzadu bubny, jen nejsilnější modely měly vzadu brzdy kotoučové. Účinnost je ale dobrá a ani několik opakovaných intenzivních zpomalení brzdy neodrovná.

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud