Kvalita laků je spíše průměrná. U prvních ročníků se zaměřte na místo styku blatníku s prahem, kde se spíše výjimečně vyskytuje koroze.

Kvalita laků je spíše průměrná. U prvních ročníků se zaměřte na místo styku blatníku s prahem, kde se spíše výjimečně vyskytuje koroze.

Nejprve začněme zážehovými motory. Základem byly osvědčené jednotky 1.4 16V a 1.6 8V (i ve verzi na LPG). Doporučit můžeme zejména slabší z nich, která dlouhodobě trpí maximálně na vadné cívky. Různými problémy si prošel motor 1.4 TSI, který však po řadě úprav můžeme označit za spolehlivý. Zkontrolujte ale, že má aktuální software řídicí jednotky! V roce 2010 přišla přeplňovaná přimovstřiková jednotka 1.2 TSI. Zpočátku výroby ji trápil známý problém s natahujícím se rozvodovým řetězem. Potíže výrobce úspěšně eliminoval instalací širšího řetězu až koncem roku 2011. Pozitivní je, že i starší řešení už dnes umí výrobce asi za deset tisíc korun přestavět na novější spolehlivé. Zpočátku výroby také odcházely regulační motorky turbodmychadla, což nešlo řešit jinak než výměnou celého turba asi za 40 tisíc. Dnes už jde měnit motorek samostatně - asi za desetinu. Problémem byly i kabely u svíček, které chutnaly kunám. Výrobce je časem vybavil krytem, který lze dodatečně doplnit.

Nejprve začněme zážehovými motory. Základem byly osvědčené jednotky 1.4 16V a 1.6 8V (i ve verzi na LPG). Doporučit můžeme zejména slabší z nich, která dlouhodobě trpí maximálně na vadné cívky. Různými problémy si prošel motor 1.4 TSI, který však po řadě úprav můžeme označit za spolehlivý. Zkontrolujte ale, že má aktuální software řídicí jednotky! V roce 2010 přišla přeplňovaná přimovstřiková jednotka 1.2 TSI. Zpočátku výroby ji trápil známý problém s natahujícím se rozvodovým řetězem. Potíže výrobce úspěšně eliminoval instalací širšího řetězu až koncem roku 2011. Pozitivní je, že i starší řešení už dnes umí výrobce asi za deset tisíc korun přestavět na novější spolehlivé. Zpočátku výroby také odcházely regulační motorky turbodmychadla, což nešlo řešit jinak než výměnou celého turba asi za 40 tisíc. Dnes už jde měnit motorek samostatně - asi za desetinu. Problémem byly i kabely u svíček, které chutnaly kunám. Výrobce je časem vybavil krytem, který lze dodatečně doplnit.

U ostrých verzí doporučujeme především původní jednotku 2.0 TFSI nabízenou do roku 2008. Pokud za sebou nemá hodně divoký život a zanedbanou údržbu, je většinou spolehlivá. I když trpí na turbodmychadla. Nástupnický motor CCZB se shodným označením je podstatně choulostivější. Stejně jako u technicky spřízněné jednotky 1.8 TFSI jej časem může postihnout ochromení mazání a následná destrukce pístů. Evergreenem jsou zde i potíže s rozvody, ale i cívkami a vyšší spotřeba oleje.

U ostrých verzí doporučujeme především původní jednotku 2.0 TFSI nabízenou do roku 2008. Pokud za sebou nemá hodně divoký život a zanedbanou údržbu, je většinou spolehlivá. I když trpí na turbodmychadla. Nástupnický motor CCZB se shodným označením je podstatně choulostivější. Stejně jako u technicky spřízněné jednotky 1.8 TFSI jej časem může postihnout ochromení mazání a následná destrukce pístů. Evergreenem jsou zde i potíže s rozvody, ale i cívkami a vyšší spotřeba oleje.

Mezi diesely je asi nejspolehlivější volbou motor 1.9 TDI se vstřikováním typu čerpadlo-tryska. Stejně jako u odvozeného dvoulitru s osmi ventily jej však při vyšším nájezdu mohou trápit prodřená ventilová zdvihátka, která v extrémním případě mohou vyhodit ventil do válce a způsobit totální destrukci motoru. Špatná u leonu není ani šestnáctiventilová verze dvoulitru se vstřikováním PD a výkonem 103 kW. Vyslovená sázka na jistotu to ale není. Výkonnější motor s výkonem 125 kW bychom pak vynechali úplně. Byl vždy vybaven filtrem pevných částic, navíc jej pravidelně trápily selhávající vstřikovače. Jejich drahé problémy se nevyhýbají ani moderním common-railovým dieselům uvedeným po roce 2009. Jednotky 1.6 TDI i 2.0 TDI jsou ale jinak spolehlivé.

Mezi diesely je asi nejspolehlivější volbou motor 1.9 TDI se vstřikováním typu čerpadlo-tryska. Stejně jako u odvozeného dvoulitru s osmi ventily jej však při vyšším nájezdu mohou trápit prodřená ventilová zdvihátka, která v extrémním případě mohou vyhodit ventil do válce a způsobit totální destrukci motoru. Špatná u leonu není ani šestnáctiventilová verze dvoulitru se vstřikováním PD a výkonem 103 kW. Vyslovená sázka na jistotu to ale není. Výkonnější motor s výkonem 125 kW bychom pak vynechali úplně. Byl vždy vybaven filtrem pevných částic, navíc jej pravidelně trápily selhávající vstřikovače. Jejich drahé problémy se nevyhýbají ani moderním common-railovým dieselům uvedeným po roce 2009. Jednotky 1.6 TDI i 2.0 TDI jsou ale jinak spolehlivé.

Dieselové jednotky byly vybaveny dvouhmotovým setrvačníkem. Především u původních dieselů se vstřikováním PD je z počátku výroby trápila nízká životnost a vysoká cena - dodnes vyjde výměna minimálně na třicet tisíc. Některé servisy nabízejí přestavbu na jednoduchý setrvačník, což však důrazně nedoporučujeme - může to vézt až k prasknutí klikové hřídele. Opatrní bychom byli také s volbou dvojspojkové převodovky DSG. Především sedmistupňové. Větší šestikvalt je sice obvykle spolehlivý, náklady na případnou opravu jsou ale i zde astronomické.

Dieselové jednotky byly vybaveny dvouhmotovým setrvačníkem. Především u původních dieselů se vstřikováním PD je z počátku výroby trápila nízká životnost a vysoká cena - dodnes vyjde výměna minimálně na třicet tisíc. Některé servisy nabízejí přestavbu na jednoduchý setrvačník, což však důrazně nedoporučujeme - může to vézt až k prasknutí klikové hřídele. Opatrní bychom byli také s volbou dvojspojkové převodovky DSG. Především sedmistupňové. Větší šestikvalt je sice obvykle spolehlivý, náklady na případnou opravu jsou ale i zde astronomické.

Přední náprava většinou slušně odolává opotřebení. Silentbloky uložení ramen lze navíc případně pořídit samostatně. Pokud pořizujete některou ze sportovních verzí, vězte, že ty využívají podstatně dražší hliníková ramena a speciální tlumiče.

Přední náprava většinou slušně odolává opotřebení. Silentbloky uložení ramen lze navíc případně pořídit samostatně. Pokud pořizujete některou ze sportovních verzí, vězte, že ty využívají podstatně dražší hliníková ramena a speciální tlumiče.

Na zadní nápravě dostal leon stejně jako další vozy platformy víceprvkové zavěšení. Podílí se sice na velmi jistých jízdních vlastnostech, jenže vyžaduje údržbu. Pokud někdo občas pravidelně nerozhýbá excentry, může se jednoho dne stát, že už nepůjde nastavit geometrie. Řešením je pouze výměna kompletních ramen. I tak ale komplikovaná zadní náprava není věčná. Při větším opotřebení začne auto výrazněji vlát. Silentbloky i jednotlivá ramena ale lze koupit i samostatně.

Na zadní nápravě dostal leon stejně jako další vozy platformy víceprvkové zavěšení. Podílí se sice na velmi jistých jízdních vlastnostech, jenže vyžaduje údržbu. Pokud někdo občas pravidelně nerozhýbá excentry, může se jednoho dne stát, že už nepůjde nastavit geometrie. Řešením je pouze výměna kompletních ramen. I tak ale komplikovaná zadní náprava není věčná. Při větším opotřebení začne auto výrazněji vlát. Silentbloky i jednotlivá ramena ale lze koupit i samostatně.

Častěji se vyskytují také problémy s čelními stěrači. Výměna motorku obvykle nepomůže, závada je v elektrickém vedení. Dalším pravidelněji se opakujícím problémem jsou závady jednotky ABS/ESP, která lze sehnat asi od pěti tisíc korun.

Častěji se vyskytují také problémy s čelními stěrači. Výměna motorku obvykle nepomůže, závada je v elektrickém vedení. Dalším pravidelněji se opakujícím problémem jsou závady jednotky ABS/ESP, která lze sehnat asi od pěti tisíc korun.

Pokud auto při otáčení volantem na místě, nebo při pomalé jízdě, vydává podivné zvuky, může jít o vadný hřeben řízení. Repasovaný díl vyjde asi na dvanáct tisíc korun. Za problémem ale může stát i opotřebené horní uložení tlumičů.

Pokud auto při otáčení volantem na místě, nebo při pomalé jízdě, vydává podivné zvuky, může jít o vadný hřeben řízení. Repasovaný díl vyjde asi na dvanáct tisíc korun. Za problémem ale může stát i opotřebené horní uložení tlumičů.

Pravidelně se opakují též potíže s klimatizacemi. U dvouzónových zlobí ovládací klapky, i u jednoduché pak čas od času selže kompresor v ceně asi pěti tisíc korun.

Pravidelně se opakují též potíže s klimatizacemi. U dvouzónových zlobí ovládací klapky, i u jednoduché pak čas od času selže kompresor v ceně asi pěti tisíc korun.

Nejprve začněme zážehovými motory. Základem byly osvědčené jednotky 1.4 16V a 1.6 8V (i ve verzi na LPG). Doporučit můžeme zejména slabší z nich, která dlouhodobě trpí maximálně na vadné cívky. Různými problémy si prošel motor 1.4 TSI, který však po řadě úprav můžeme označit za spolehlivý. Zkontrolujte ale, že má aktuální software řídicí jednotky! V roce 2010 přišla přeplňovaná přimovstřiková jednotka 1.2 TSI. Zpočátku výroby ji trápil známý problém s natahujícím se rozvodovým řetězem. Potíže výrobce úspěšně eliminoval instalací širšího řetězu až koncem roku 2011. Pozitivní je, že i starší řešení už dnes umí výrobce asi za deset tisíc korun přestavět na novější spolehlivé. Zpočátku výroby také odcházely regulační motorky turbodmychadla, což nešlo řešit jinak než výměnou celého turba asi za 40 tisíc. Dnes už jde měnit motorek samostatně - asi za desetinu. Problémem byly i kabely u svíček, které chutnaly kunám. Výrobce je časem vybavil krytem, který lze dodatečně doplnit.
U ostrých verzí doporučujeme především původní jednotku 2.0 TFSI nabízenou do roku 2008. Pokud za sebou nemá hodně divoký život a zanedbanou údržbu, je většinou spolehlivá. I když trpí na turbodmychadla. Nástupnický motor CCZB se shodným označením je podstatně choulostivější. Stejně jako u technicky spřízněné jednotky 1.8 TFSI jej časem může postihnout ochromení mazání a následná destrukce pístů. Evergreenem jsou zde i potíže s rozvody, ale i cívkami a vyšší spotřeba oleje.
Mezi diesely je asi nejspolehlivější volbou motor 1.9 TDI se vstřikováním typu čerpadlo-tryska. Stejně jako u odvozeného dvoulitru s osmi ventily jej však při vyšším nájezdu mohou trápit prodřená ventilová zdvihátka, která v extrémním případě mohou vyhodit ventil do válce a způsobit totální destrukci motoru. Špatná u leonu není ani šestnáctiventilová verze dvoulitru se vstřikováním PD a výkonem 103 kW. Vyslovená sázka na jistotu to ale není. Výkonnější motor s výkonem 125 kW bychom pak vynechali úplně. Byl vždy vybaven filtrem pevných částic, navíc jej pravidelně trápily selhávající vstřikovače. Jejich drahé problémy se nevyhýbají ani moderním common-railovým dieselům uvedeným po roce 2009. Jednotky 1.6 TDI i 2.0 TDI jsou ale jinak spolehlivé.
Dieselové jednotky byly vybaveny dvouhmotovým setrvačníkem. Především u původních dieselů se vstřikováním PD je z počátku výroby trápila nízká životnost a vysoká cena - dodnes vyjde výměna minimálně na třicet tisíc. Některé servisy nabízejí přestavbu na jednoduchý setrvačník, což však důrazně nedoporučujeme - může to vézt až k prasknutí klikové hřídele. Opatrní bychom byli také s volbou dvojspojkové převodovky DSG. Především sedmistupňové. Větší šestikvalt je sice obvykle spolehlivý, náklady na případnou opravu jsou ale i zde astronomické.
48
Fotogalerie

Test ojetiny Seat Leon II: Více emocí, ale i šetření. Dotklo se spolehlivosti?

Kapitoly článku:


Seat Leon je tak trochu rozpolcená osobnost. Zatímco značka vždy cílila na mladé a zapálené řidiče svými modely cupra, velkou část si přesto zákazníci koupili v podstatně jednodušších verzích. Pomáhal tomu i fakt, že leon byl vždy o něco levnější než golf či octavia se stejnou technikou.

Trh ojetin to jasně ukazuje: na každou Cupru (v drtivé většině případů dieselovou) vychází zhruba dva leony se základní čtrnáctistovkou. A právě z akčních verzí Copa pocházel i kus, který jsme si půjčili v AAA Auto. Jednalo se o verzi 1.2 TSI s českým původem, která od roku 2011 urazila pouhých 38 tisíc kilometrů - tomu odpovídala i vyšší cena 190 tisíc.

Na designu je znát, že od představení původní myšlenky už uběhlo osmnáct let. Ne že by z leonu vyprchaly emoce! Naopak, boční linie je skutečně dynamická, záď nápaditá... Přesto z některých úhlů působí leon zvláštně zavalitým a trochu nesourodým dojmem.

Absolutně to platí i o interiéru: mohutný středový panel působil podivně především do modernizace v roce 2009. Ani nyní bychom jej nenazvali jako krásné řešení.

Kvalita plastově působícího interiéru je ale slušná, jak dokazoval i zcela zachovalý testovaný exemplář. Směrem vpřed je z auta díky rozdvojeným „A“ sloupkům nadprůměrný výhled, sedí se nízko a sedačky skvěle obepínají tělo. Řadicí páka je skvěle po ruce a člověk si snad jednou zvykne i na ergonomické podivnosti, jakými je například tlačítko výstražných blinkrů ukryté před řadicí pákou, nebo ovládání zrcátek u loketní opěrky.

Testovaný vůz byl vybaven benzinovým motorem 1.2 TSI. Název neevokuje právě emocionální zážitky, kdo se ale s motorem svezl, ví, že po dynamické stránce umí překvapit. Malé turbodmychadlo s vodním mezichladičem stlačeného vzduchu se roztáčí bez prodlevy a mininálně na první tři rychlostní stupně je auto příjemně dynamické. Dojem podporuje i přímé řízení a řazení.

Ve srovnání s octavií je naladění podvozku výrazně tužší, díky pevné kastli však auto nijak nemlátí a přitom je stále komfortní. Celkově leon působí podstatně agilněji než tuzemský sourozenec s kompromisní tuhostí karoserie verze liftback.

Verdikt:

Interiér je poněkud ponurý a design nemusí padnout do oka každému, přesto jsme si Seat Leon rychle oblíbili. I jedna se základních verzí nás přesvědčila, že neustálé omílání formulí o emocích nejsou jen prázdné fráze: s leonem je radost jezdit!

Půjde o dobrou volbu především pro někoho, kdo se chce trochu odlišit a přitom využít faktu, že model nepřináší žádná servisní úskalí proti rozšířené a vyhledávané octavii II. Kromě toho vidíme další dva bonusy: ceny jsou nepatrně nižší a velkou část aut původně nevlastnily anonymní fleety, ale soukromí majitelé.

DSCF7559.jpgDSCF7561.jpgDSCF7565.jpg

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud