Kapitoly článku:
Seat Leon je tak trochu rozpolcená osobnost. Zatímco značka vždy cílila na mladé a zapálené řidiče svými modely cupra, velkou část si přesto zákazníci koupili v podstatně jednodušších verzích. Pomáhal tomu i fakt, že leon byl vždy o něco levnější než golf či octavia se stejnou technikou.
Trh ojetin to jasně ukazuje: na každou Cupru (v drtivé většině případů dieselovou) vychází zhruba dva leony se základní čtrnáctistovkou. A právě z akčních verzí Copa pocházel i kus, který jsme si půjčili v AAA Auto. Jednalo se o verzi 1.2 TSI s českým původem, která od roku 2011 urazila pouhých 38 tisíc kilometrů - tomu odpovídala i vyšší cena 190 tisíc.
Na designu je znát, že od představení původní myšlenky už uběhlo osmnáct let. Ne že by z leonu vyprchaly emoce! Naopak, boční linie je skutečně dynamická, záď nápaditá... Přesto z některých úhlů působí leon zvláštně zavalitým a trochu nesourodým dojmem.
Absolutně to platí i o interiéru: mohutný středový panel působil podivně především do modernizace v roce 2009. Ani nyní bychom jej nenazvali jako krásné řešení.
Kvalita plastově působícího interiéru je ale slušná, jak dokazoval i zcela zachovalý testovaný exemplář. Směrem vpřed je z auta díky rozdvojeným „A“ sloupkům nadprůměrný výhled, sedí se nízko a sedačky skvěle obepínají tělo. Řadicí páka je skvěle po ruce a člověk si snad jednou zvykne i na ergonomické podivnosti, jakými je například tlačítko výstražných blinkrů ukryté před řadicí pákou, nebo ovládání zrcátek u loketní opěrky.
Testovaný vůz byl vybaven benzinovým motorem 1.2 TSI. Název neevokuje právě emocionální zážitky, kdo se ale s motorem svezl, ví, že po dynamické stránce umí překvapit. Malé turbodmychadlo s vodním mezichladičem stlačeného vzduchu se roztáčí bez prodlevy a mininálně na první tři rychlostní stupně je auto příjemně dynamické. Dojem podporuje i přímé řízení a řazení.
Ve srovnání s octavií je naladění podvozku výrazně tužší, díky pevné kastli však auto nijak nemlátí a přitom je stále komfortní. Celkově leon působí podstatně agilněji než tuzemský sourozenec s kompromisní tuhostí karoserie verze liftback.
Verdikt:
Interiér je poněkud ponurý a design nemusí padnout do oka každému, přesto jsme si Seat Leon rychle oblíbili. I jedna se základních verzí nás přesvědčila, že neustálé omílání formulí o emocích nejsou jen prázdné fráze: s leonem je radost jezdit!
Půjde o dobrou volbu především pro někoho, kdo se chce trochu odlišit a přitom využít faktu, že model nepřináší žádná servisní úskalí proti rozšířené a vyhledávané octavii II. Kromě toho vidíme další dva bonusy: ceny jsou nepatrně nižší a velkou část aut původně nevlastnily anonymní fleety, ale soukromí majitelé.