Test ojetiny Seat Exeo 1,6 MPI: Němec se španělským pasem

Vyzkoušeli jsme nejslabší provedení dnes již nevyráběné vlajkové lodi značky Seat, která byla jen minimálně upravenou verzí Audi A4.
Seznam kapitol
  1. Cestou do zapomnění, Kde se to tu vzalo?, Zkoušený vůz
  2. Nač si dávat pozor, Prostě Audi…, Na palubě
  3. Kufr nezklame, Na palubě, Líný motor
  4. Na silnici nevyhraněný, Vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

Cestou do zapomnění

Po zastavení produkce sedanu Toledo druhé generace v roce 2004 skončila pro Seat jedna epocha. Tu v roce 1991 zahájilo první Toledo vycházející po technické stránce z Golfu II, jež excelovalo obrovským a variabilním zavazadlovým prostorem, v daném segmentu nevídaným. Po premiéře první novodobé Škody Octavia podobné koncepce bylo jasné, že Toledo se musí změnit.

Test ojetin Seat Altea vs Toledo: střídání generací

Test ojetin Seat Altea vs Toledo: střídání generací

Jeho druhá generace tak do světa vyrazila na o generaci novějším podvozku, ovšem s karoserií typu sedan, tedy s klasickou stupňovitou zádí omezující přístup k zavazadlům. Na svého předchůdce Seat Toledo II v prodejních úspěších a oblibě již nenavázal a generace třetí v roce 2004 již neměla společného nic ani s jedním ze svých předchůdců: zapadla do obligátního segmentu na pomezí hatchbacků a MPV.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Seat Exeo v našem testu

Na svoji skutečnou vlajkovou loď tak automobilka Seat čekala další čtyři roky. Již v srpnu roku 2008 jsme zachytili první nákresy připravovaného modelu Exeo a na jaře 2010 jsme vám nový sedan Seat Exeo představili v redakčním testu. Již v půli roku 2009 se na scéně objevilo také praktické kombi s označením Seat Exeo ST.

Test ojetiny: Škoda Octavia – evergreen

Test ojetiny: Škoda Octavia – evergreen

Automobilka Seat se pokoušela průběžně svoji špičkovou řadu modernizovat, ovšem snad kvůli docela vysoké ceně tento model u zákazníků oblibu nenašel, a tak dnes již patří minulosti a ojeté vozy této řady k raritám bazarových rubrik. První modernizace Exea přišla již v půli roku 2009, ovšem šlo jen o drobné technické úpravy, z nichž nejdůležitější tkvěla v úpravě tvaru předních opěradel, jež měla alespoň částečně zvětšit jinak docela tristní prostor pro nohy cestujících vzadu.

Řádný facelift Seatu Exeo v roce 2011 se pak promítl do drobných retuší jeho karoserie a výbavy.

Kde se to tu vzalo?

Návštěvníci pařížského autosalonu v roce 2008, kde měl Seat Exeo s karoserií sedan světovou premiéru, novinku přijali s jistými rozpaky. Dobře, již předem bylo hlášeno, že bude vycházet z Audi A4 (B7) vyráběného v letech 2004 až 2008 (v Číně o rok déle), ale takto těsnou podobnost čekal asi málokdo. Snad až na tvarování konců karoserie a zpětná zrcátka na způsob Seatu bychom totiž odlišnosti hledali marně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Seat Exeo: těžko říci, pro koho bylo toto auto stvořeno...

Pokud se zamyslíme nad vznikem vozu, není se ale čemu divit. Tzv. badge engineering a sdílení skupin automobilů jsou dnes zcela běžné, ovšem takto přímý případ patří k výjimkám. Vývoj modelu Exeo trval údajně osmnáct měsíců a celá výrobní linka byla rozebrána a z Ingolstadtu převezena do Španělska, částečně do Martorella a částečně do barcelonské Zona Franca.

Test Seat Exeo 2,0 TDI: A4 bez quattra

Test Seat Exeo 2,0 TDI: A4 bez quattra

Za zmínku stojí, že přepravu zajistilo 1 200 nákladních automobilů a že martorellská továrna Seatu se stala v rámci koncernu VW Group jedinou, z jejíchž linek sjížděly modely na třech různých podlahových plošinách, tj. Ibiza, Exeo a Altea/Leon. Změny se neodehrály ani na podvozku, motor uložený před přední nápravou podélně tak zůstal zachován, ovšem pohon všech kol Exeo nenabídlo (i když se o něm zpočátku prodejů ještě hovořilo).

Nabídka pohonných jednotek oproti výchozímu A4 (B7, ovšem spíše facelift B6) ale úprav doznala, přičemž nejdůležitější z nich byla absence šestiválců, takže vrcholem se stal moderní 2,0 TSI s výkonem 200 koní (147 kW). Standardem byly šestistupňové převodovky s manuálním řazením, případně samočinné Multitronic.

V nárazových testech EuroNCAP získalo Exeo jen čtyři hvězdy, tedy totéž co výchozí řada Audi A4 B6/B7 v roce 2001.

Zkoušený vůz

K testu jsme si tentokrát na brněnské pobočce autobazaru AAA Auto vybrali sedan Seat Exeo v prostřední výbavě Style v kombinaci s nejslabším a nejlevnějším motorem v podobě konvenčního zážehového, atmosféricky plněného čtyřválce 1,6 MPI s výkonem obligátních 102 koní (75 kW). Vyroben byl počátkem roku 2010, takže jde o vůbec první provedení bez zvětšeného prostoru na zadních sedadlech. Na tachometru zářila hodnota těsně přesahující hranici 30 tis. km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Tento Seat Exeo byl v evidentně velmi dobré kondici a nejevil známky nadměrného opotřebení ani na karoserii, ani v interiéru, ani na mechanických skupinách, takže jsme udávanou hodnotu nájezdu považovali za pravděpodobnou. Na karoserii jsme nenašli prakticky žádné oděrky, zkrátka skoro jako nové auto. K vozu byla navíc přiložena pečlivě vedená servisní knížka, podle níž naše Exeo prošlo dosud poslední preventivní prohlídkou v autorizovaném servise Seat v srpnu loňského roku při nájezdu 27 160 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Stopy závažnější havárie jsme na autě nenašli, ovšem levé zadní dveře byly zřejmě opravované. Na první pohled na nich není nic patrné, nicméně po dešti se v zavřených dveřích držela voda, což většinou svědčí o nedbale naneseném „medvědím lejnu“, s čímž ale mívají problémy i v autorizovaných servisech. Dále nás zarazilo klapání při prudkých dynamických změnách, a to vypadá na opotřebený silentblok na převodovce. Jinak jsme na tomto autě žádného kostlivce ve skříni nenašli.

Seat Exeo 1,6 MPI Style 
Rok výroby2010
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)253 999 Kč
Původ:ČR
Servisní kniha:Ano
Stav tachometru:31 000 km
Další záznamy: 
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy7x
El. řízení podvozkuABS, EBD, ESP
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 4x
El. ovládání zrcátekAno, včetně vyhřívání a přiklápění
Čalouněnílátka
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno
Stavitelná bederní opěraNe
Stavitelný volantAno, výškově i podélně
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, aut.
AutorádioCD a AUX, orig.
BluetoothAno
NavigaceNe
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaAno
Xenonové světlometyAno
Denní svíceníAno
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuAno
Vyhřívaná sedadlaNe
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentNe
Start/stop systémNe
MetalízaAno
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Cestou do zapomnění, Kde se to tu vzalo?, Zkoušený vůz
  2. Nač si dávat pozor, Prostě Audi…, Na palubě
  3. Kufr nezklame, Na palubě, Líný motor
  4. Na silnici nevyhraněný, Vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

bazar

Seat Altea 2
Rok výroby: 2005
Stav: 161 969 km
Cena: 120 000 Kč
Seat Leon 1,4
Rok výroby: 2002
Stav: 131 301 km
Cena: 80 000 Kč
Seat Alhambra 2
Rok výroby: 1997
Stav: 179 087 km
Cena: 43 000 Kč
Seat Ibiza 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 97 115 km
Cena: 152 000 Kč
Seat Ibiza 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 72 411 km
Cena: 132 000 Kč
Seat Ibiza 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 70 576 km
Cena: 146 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků