Kapitoly článku:
Kde se vzal?
Ojetý Renault Vel Satis jsme pro vás testovali v lednu roku 2011, tedy shodou okolností jen několik týdnů před tím, než se u nás začal prodávat jeho nástupce Renault Latitude. Vel Satis byl mírně řečeno problematickou záležitostí, čemuž jsme se podrobně věnovali právě v rámci odkazovaného testu. Latitude kvůli tomu rázně skončil s experimenty a přišel s ještě konzervativnějším receptem než kdysi Safrane.
Renault Latitude, do roku 2011 vlajková loď evropské nabídky Renaultu
Právě na Safrane tak nový Latitude navázal, ačkoli místo pětidveřového liftbacku šlo o konvenční tříprostorový sedan. A kde tento vůz vznikl? Zasvěcení správně tuší, že v Evropě to nebylo. Jde o jihokorejský Samsung SM5, který Renault ve svém vývojovém středisku v Guyancourtu opatřil svými výsostnými znaky, ovšem Latitude vznikal se SM5 na jedné lince v Busanu. Třeba v Mexiku se Latitude prodával pod tradičním označením Safrane.
Nešlo přitom o první ani jediný derivát produkce automobilky Samsung pro predejny Renaultu. Renault v Evropě pod svým emblémem prodává také SUV Koleos (Samsung QM5) a sedan Fluence (Samsung SM3). Zvažovala se také adaptace prestižního modelu Samsung SM7 do podoby Renault Talisman, ovšem od těchto pokusů v Evropě Renault nakonec ustoupil.
Velký kosmopolita
V prodejích se model SM5/Latitude objevil na sklonku roku 2010, jeho evropská premiéra proběhla na pařížském autosalonu téhož roku a prodeje byly zahájeny na počátku roku 2011. To již po světě jezdilo na 60 000 vozů tohoto typu. Latitude byl na některých trzích dodáván také s motory 2,5i V6/132 kW či 3,5i V6/177 kW (v návodu k obsluze naopak figuruje také malý vznětový čtyřválec 1,5 dCi). U nás se prodávaly motory 2,0i/103 kW (jezdí i na E85), 2,0 dCi s výkonem 110 a 127 kW a 3,0 V6 dCi/177 kW.
Renault Latitude stál na podlahové plošině Renault/Nissan D, přední náprava s příčnými rameny a vzpěrami McPherson byla adaptována z Laguny a zadní víceprvkové závěsy známe například z Nissanu Maxima, resp. Teana. Svojí délkou 4 887 mm i nabídkou vnitřního prostoru Latitude spadá do vyšší střední třídy, zavazadlový prostor s objemem 477 l je slušný, ale paradoxně menší Fluence (SM3) má kufr větší.
Renault Latitude může oslovit svými jednoduchými, nekonfliktními tvary
Základní provedení Latitude Expression bylo k mání výhradně s motorem 2,0i a za cenu 499 900 Kč, takže bylo dokonce o 80 000 Kč levnější než nejdostupnější Laguna, a to i přes rozsáhlejší výbavu! Provedení Privilege se prodávalo jen s motory 2,0 dCi 110 a 127 kW za 609 900, resp. 669 900 Kč, špičkové Initiale pak za ceny 749 900 a 889 900 Kč s motory 2,0 dCi/127 kW a 3,0 V6 dCi/177 kW. Z nabídky Renaultu v řadě evropských zemí včetně České republiky nebo Německa Latitude v tichosti zmizel již v roce 2012.
Zkoušený vůz
K testu jsme převzali Renault Latitude z roku 2011. Šlo o střední výbavový stupeň Privilege v kombinaci se slabším vznětovým motorem, jenž byl k mání výhradně s manuálně řazenou převodovkou. Tentokrát výjimečně jsme tento ojetý vůz nepodrobili obvyklé technické prohlídce na ISŠ Automobilní v Brně (byly prázdniny…), ale samozřejmě jsme si jej v mezích možností důkladně proklepli.
Stav zkoušeného vozu jsme hodnotili jako velmi dobrý a odpovídající deklarovanému nájezdu
Měření tloušťky laku potvrdilo výsledky předběžné kontroly: žádný z povrchových dílů karoserie nebyl lakován, takže vůz nebyl havarován. Celkově byl ve velmi dobrém stavu. Podvozek byl bez chyby, žádné naražené prahy, vůle na závěsech kol či prasklé prachovky, zarazila snad jen výrazná povrchová koroze výfukového systému. Krycí plasty nejevily známky off-roadových radovánek.
Překvapivě působily prasklina na čalounění sedadla řidiče a jediný záznam v servisní knížce
Výborně zachován byl i interiér vozu, tedy snad až na prasklinu podél levé strany sedáku řidiče („kůže“ by snad měla vydržet poněkud více…). Madlo ve dveřích spolujezdce bylo překvapivě notně poškrábáno. S ohledem na celkový stav vozu jsme hodnotu tachometru 59 000 km považovali za pravděpodobný. S rozpaky jsme brali přiloženou servisní knížku, v níž byl uveden jediný záznam (srpen 2012, 15 176 km).
Renault Latitude 2.0 dCi 150 Privilege |
|
Rok výroby |
2011 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) |
299 999 Kč |
Původ: |
ČR |
Servisní kniha: |
Ano |
Stav tachometru: |
59 000 km |
Další záznamy: |
|
|
|
Výbava |
|
Posilovač řízení |
Ano |
Airbagy |
6x |
El. řízení podvozku |
ABS, ESP |
Centrální zamykání |
Ano, bezdotykové, s kartou |
El. ovládání oken |
Ano, 4x (auto) |
El. ovládání zrcátek |
Ano, vč. vyhřívání a přiklápění |
Čalounění |
textil/koženka |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče |
Ano |
Stavitelná bederní opěra |
Ano |
Stavitelný volant |
Ano, výškově i podélně |
Sklopná zadní opěradla |
Ano |
Tempomat |
Ano |
Klimatizace |
Ano, aut. |
Autorádio |
CD, MP3, AUX, USB |
Bluetooth |
Ano |
Navigace |
Ano |
Přední mlhová světla |
Ano |
Nárazníky v barvě vozu |
Ano |
Litá kola |
Ano |
Xenonové světlomety |
Ano |
Denní svícení |
Ne |
Palubní počítač |
Ano |
Kožený potah volantu |
Ano |
Vyhřívaná sedadla |
Ne |
Vyhřívaný volant |
Ne |
Parkovací asistent |
Ano (vzadu) |
Start/stop systém |
Ne |
Metalíza |
Ano |