Kapitoly článku:
A vystupujeme
Zkoušený Renault Fluence se zážehovým motorem 1,6i může být pro některé z nás jasným symbolem úpadku. Roletky na oknech, dvouzónová klimatizace, světlé čalounění či vestavěná navigace luxusní auto z jednoduché techniky a mála peněz neudělá a emisními limity udušený, atmosféricky plněný středolitrážní zážehový motor zkrátka nemůže být „rychlý“ a hospodárný zároveň.
Renault Fluence ale nesplní o nic méně, než slibuje. Jde o komfortní a prostorný vůz s rozsáhlou výbavou, prodávaný navíc za velmi zajímavé ceny (a s těmi to zvláště právě Renault poslední dobou opravdu umí). V běžném provozu jsme výrobcem udávaných hodnot průměrné spotřeby nedosáhli. Za volantem vozu jsme najeli bezmála 900 km bez závady, ve městě se spotřebou 8,8 l/100 km, na dálnici 7,8 l/100 km, mimo město jsme se přiblížili hranici 6,5 l/100 km a během celého testu pak dosáhli průměrné spotřeby 8,2 l/100 km.
Pohled z branže
I přesto, že sedany nižší střední třídy nemají na českém „chalupářském“ trhu, který je přeplněn kombíky, liftbacky a hatchbacky, na růžích ustláno, patří Fluence mezi modely s velmi dobrými prodejními výsledky. Za ty vděčí nejen intenzivní reklamní kampani, ale hlavně velmi dobrému poměru pořizovací ceny a subjektivně vnímané hodnoty. Akční ceny nových aut totiž dnes začínají na 280 tisících, o sto tisíc více požadují dealeři za diesel v nejvyšší výbavě Privilége.
Za své peníze tak kupující získává celkem pořádný kus auta s reprezentativním vzhledem „dospělé limuzíny“, komfortním podvozkem a řadou prvků výbavy dosud v dané třídě nevídaných. Lákavost této kombinace dává zapomenout na fakt, že se vlastně jedná o nástupce nepříliš populárního Méganu sedan.
Na trh byl Fluence uveden teprve v roce 2010, a tak dosud zpravidla ještě slouží svým prvním majitelům. O situaci na trhu ojetin se tak prozatím nedají činit žádné závěry. Lze očekávat, že své působení na plochách autobazarů začne Fluence ve větším měřítku nejdříve za rok. Byl totiž zpravidla pořizován pro soukromé účely, a běžní smrtelníci málokdy obměňují svůj rodinný vozový park dříve než po 3 letech. V současné době je proto na celém českém trhu na prodej jen několik málo ojetých exemplářů – přibližně do 10 kusů, přičemž se většinou jedná o bývalé předváděcí vozy z autosalonů. Dva kusy nyní nabízíme i v našich autocentrech a zájem o ně je velký.
Překvapivě velká poptávka po zánovních lehce ojetých vozech byla v uplynulém roce způsobena nedostatkem skladových zásob u dealerů a relativně dlouhými čekacími lhůtami při zadání vozu do výroby. Jakmile se nějaký exemplář na ploše autobazaru objevil, zpravidla se na něj ještě ani nestihla pověsit cenovka a už byl rezervovaný. Hlad kupujících byl takový, že se tyto vozy s nájezdem kolem 10 tisíc kilometrů běžně prodávaly dokonce za stejnou cenu jako vozy úplně nové.
Nyní už je situace v dealerských skladech stabilizovaná, a tak zlaté časy ojetých Fluenců na nějakou dobu nejspíš skončily. Alespoň do doby, než se na trh po dvou či třech letech dostanou ve větším množství první dobře vybavené ojetiny s cenami pod „magickou“ hranicí 200 tisíc, která je pro většinu českých návštěvníků autobazarů zpravidla rozpočtovým stropem.
Hlavním konkurentem na trhu ojetin je v současné době Chevrolet Cruze, který odpovídá Renaultu jak velikostí, cenovou hladinou a počtem ojetin na trhu, tak i charakteristikou cílové skupiny kupujících. Ta je tvořena těmi zájemci o ojetinu, kteří chtějí zánovní vůz aktuální generace, z nějakého důvodu odmítají splynout s davem za volantem Octavie, moc toho za rok nenajezdí a dají spíše na první uživatelský dojem než na pokročilá technická řešení, hustotu servisní sítě či případné obavy z vyšší poruchovosti.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto