Kapitoly článku:
Narození dvojčat
Na základě upravené a zhruba o 40 mm prodloužené platformy No.2 koncern PSA v roce 2012 představil technicky prakticky identické sedany Peugeot 301 a Citroën C-Elysée, jež se liší především dílčími modifikacemi konců karoserie a bočních prolisů. Cílem vývoje byl v obou případech cenově dostupný, prostorný a k světu vypadající vůz s tříprostorovou karoserií, ovšem jak bylo naznačeno výše, výrobce nesáhl po své nejlevnější technice (jak už to u podobných vozů často bývá), ale po základech v podobě vozů Peugeot 308, resp. Citroën C4 nižší střední třídy.
Peugeot 301 v našem testu ojetiny
Sedan Peugeot 301 je k dispozici ve třech výbavových stupních Access, Active a Allure. V té základní se musíte spokojit s čtveřicí airbagů (více jich není ani ve vyšších verzích), ESP, posilovačem řízení, předními elektrickými okny, dálkovým centrálem, jednodílným zadním opěradlem a přípravou pro rádio. Jako optimální s ohledem na poměr ceny a užitné hodnoty hodnotíme střední Active, jenž přidává klimatizaci, lepší přístrojový štít, dělené zadní opěradlo, rádio s CD a MP3 a drobné lakované či chromované dekorace. Peugeot 301 zůstává jedním z mála současných vozů, u nichž si nelze připlatit za vestavěnou navigaci.
Nejvyšší, testovaná úroveň Allure je bohatší o litá kola, elektronicky ovládanou, ale stále jen manuální klimatizaci, lepší rádio s odděleným displejem ve středové konzole, středovou loketní opěru mezi předními sedadly nebo kůží potažený volant a hlavici řadicí páky. K dispozici jsou tři motory, vše začíná zážehovým tříválcem 1,2i/53 kW, jenž vyhoví opravdu jen požadavkům méně náročných řidičů. Doporučit lze spíše čtyřválec 1,6i/85 kW, případně vznětovou jednotku 1,6 HDI/68 kW. Převodovky jsou vesměs manuální pětistupňové, pro 1,2 PureTech alternativně s robotizovaným řazením (ETG5) a pro 1,6i je k mání čtyřstupňový „automat“ konvenční konstrukce.
Zkoušený vůz
Peugeot 301 na našem trhu v současnosti startuje v rámci plošné „slevy“ na všechny verze na částce 240 000 Kč za Access 1,2i a 280 000 Kč za Access 1,6 HDI. Stupeň Active je o rozumných 15 000 Kč dražší a nabízí kompletní škálu motorů převodovek, výbava Allure začíná na částce 275 000 Kč. Ojetý vůz na snímcích je dva roky starý a na jeho tachometru září hodnota 41 000 km, přičemž cena činí 223 000 Kč. Volba na vůz této řady padla také z toho důvodu, že Peugeot 301 jsme dosud klasickému redakčnímu testu nepodrobili.
Vyzkoušeli jsme vůz v provedení 1,6i MT Allure, jenž by podle současného „akčního“ ceníku stál 307 500 Kč, tedy ceníkových 285 000 Kč plus alarm (+ 9 000 Kč) a metalíza (+ 13 500 Kč). Rozdíl mezi novým a ojetým vozem na snímcích tak činí 84 500 Kč a záleží jen na zákazníkovi, zda mu tato úspora za pořízení ojetiny stojí. Pravdou je, že sestava ceníků se v případě Peugeotu 301 v uplynulých měsících měnila směrem dolů.
Zkoušeli jsme dva roky starý Peugeot 301 v nejvyšší výbavě
K testu jsme převzali vůz z roku 2012 s celkem neprůstřelným rodokmenem a servisní knížkou, jenž byl dosud v majetku jediného majitele a najel něco přes 40 000 km. Tomu odpovídal také stav vozu, jenž až na několik oděrek na karoserii a poněkud bizarně působícího zvlnění v horní části věnce volantu (u dříve zkoušeného Renaultu Fluence po 27 tis. km vypadal ale volant daleko hůř…) nejevil známky výraznějšího opotřebení. Všechno fungovalo, ani bytelný interiér nenesl žádné vrypy. Podle servisní knihy i indikátoru v přístrojovém štítě vůz přejížděl nejbližší servisní interval zhruba o 1 500 km.
Peugeot 301 1,6i Allure |
|
Rok výroby |
2012 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) |
223 000 Kč |
Původ: |
ČR, 1. majitel |
Servisní kniha: |
Ano |
Stav tachometru: |
41 000 km |
Další záznamy: |
|
|
|
Výbava |
|
Posilovač řízení |
Ano |
Airbagy |
4x |
El. řízení podvozku |
ABS, ESP, ASR |
Centrální zamykání |
Ano, na DO |
El. ovládání oken |
Ano, 4x |
El. ovládání zrcátek |
Ano, vč. vyhřívání |
Čalounění |
textil |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče |
Ano |
Stavitelná bederní opěra |
Ne |
Stavitelný volant |
Ano, výškově |
Sklopná zadní opěradla |
Ano |
Tempomat |
Ne |
Klimatizace |
Ano, man. |
Autorádio |
Orig. s CD, MP3, AUX, USB |
Bluetooth |
Ano |
Navigace |
Ne |
Přední mlhová světla |
Ano |
Nárazníky v barvě vozu |
Ano |
Litá kola |
Ano |
Xenonové světlomety |
Ne |
Denní svícení |
Ano |
Palubní počítač |
Ano |
Kožený potah volantu |
Ano |
Vyhřívaná sedadla |
Ne |
Vyhřívaný volant |
Ne |
Parkovací asistent |
Ne |
Start/stop systém |
Ne |
Metalíza |
Ano |