63
Fotogalerie

Test ojetiny Opel Tigra: Malé cabrio má techniku corsy. Je to v pořádku?

Druhá generace Opelu Tigra byla pojata jako kabriolet s pevnou střechou. Vyráběla se mezi roky 2004 a 2009. Jak funguje jako ojetina?

Kapitoly článku:


Idea kabrioletu s pevnou skládací střechou je starší, než by se na první pohled mohlo zdát. Vždyť ve Francii ji Peugeot nabízel už před druhou světovou válkou. Nový zájem pak vzbudil v devadesátých letech Mercedes s modelem SLK. Do nižších cenových sfér nápad vnesl opět Peugeot s modelem 206 CC. Pro tuto automobilku jej připravovala společnost Heuliez. A právě v jejím závodě ve francouzském Cerizay vznikala i druhá generace Opelu Tigra s přídomkem Twin Top.

Platformu stejně jako u předchůdce poskytla corsa, tentokrát provedení C. Shoduje se podvozek, interiér, ale i motory. Jejich nabídka je zde ale omezena.

Vnější design s ostřeji řezanými tvary a výraznými ochrannými oblouky hlavy je ale o poznání atraktivnější. Na poměry malých kabrioletů s pevnou skládací střechou pak působí tigra nečekaně elegantně. Zvláště pokud jde o vozy vybavené chromovaným sloupkem střechy.

Model byl v prodeji mezi roky 2004 a 2009. Celkem vzniklo přes devadesát tisíc kusů. Na českém trhu ojetin je tigra spíše vzácným úkazem, kolem dvacítky jich však na inzertních serverech najdete. Ceny startují na šedesáti tisících, většina aut se vejde do sta tisíc.

Co je klíčové?

  • vyhněte se verzím 1.3 CDTi, nemají perspektivu
  • u čtrnáctistovek zkontrolujte rozvody a spotřebu oleje
  • proveďte diagnostiku, různé senzory jsou bolestí modelu
  • vyzkoušejte střechu — vše musí fungovat stoprocentně
  • nečekejte sportovní svezení

Začněme dobrou zprávou. Podvozek se shoduje s výchozí corsou. Přestože u více ojetých kusů už může poklepávat, vše je relativně levně řešitelné. Když už, zlobí v autě spíše elektronika.

Častým, ale nikoliv závažným problémem jsou nedopisující displeje rádia a palubního počítače. Opel však při uvedení udělal několik větších lapsusů, které musel dodatečně hasit. A to doslova — u některých aut zatéká do jednotky ABS, která pak hrozí vznícením. Rozhodně prověřte, jestli u vytipovaného kusu proběhla svolávací akce. Vozů z roku výroby 2005 se týkaly také špatně připojené airbagy. Je ale pravděpodobné, že obě zásadní svolávací akce už mají ojetiny za sebou.

DSCF4765.jpgDSCF4745.jpgDSCF4778.jpg
Opelu se podařilo zachovat docela rozumnou siluetu, kterou doplnil hezkými detaily.

Diesel ne!

Tigra se nabízela s trojicí motorů — nejslabším dieselem 1.3 CDTi a benzinovou čtrnácti- a osmnáctistovkou.

První motorizaci bychom rovnou vystavili stopku. Tigra je autem pro radost, kam se diesel z principu nehodí. A už vůbec zde nemá smysl jednotka Fiatu, která je vyhlášená malou olejovou náplní a tendencemi ke všemožným závadám. I kdyby šlo o opečovávaný kus, raději bychom šli o dům dál.

Škoda, že ani menší čtrnáctistovka Twinport není bezchybná. Týkají se jí problémy s EGR ventilem (asi 4000 Kč), časem také začnou chrastit řetězové rozvody. Důvodem je vadný napínák. K přeskočení většinou nedojde, výměnu asi za deset tisíc ale neodkládejte. Dále servisy ve větší míře upozorňují na poškozené odvzdušňovací hadice klikové hřídele. Pokud z auta cítíte benzín, je to právě tato závada. Ve větších modelech pak motor trpěl i zvýšenou spotřebou oleje. Za obtížným řazením převodů většinou stojí nenamazané drážky vstupního hřídele převodovky.

DSCF4819.jpgDSCF4820.jpgDSCF4821.jpg
Benzinová čtrnáctistovka příliš nejede a nevyniká ani spotřebou kolem osmi litrů. Navíc ji trápí závady rozvodového řetězu.

U auta se sportovním vzezřením se řada zájemců nechala zlákat k nákupu motoru 1.8 Ecotec. Jede hezky, na měkkou karoserii je ale jeho 92 kilowattů možná až příliš. I zde občas selhávají různé senzory. Opelovskou osmnáctistovku dříve ve velké míře trápily i fatální poruchy řídicích jednotek, u tigry druhé generace však problémy nejsou hlášeny.

Střecha se dá udržet

Na závěr jsme si nechali systém skládací střechy. Zde na zájemce musíme apelovat, aby při koupi vše důkladně prozkoumal a prověřil. Když je systém v pořádku, jde skládání zcela hladce. Známým problémem bývá únik a následný nedostatek hydraulické kapaliny. Při koupi podrobně prohlédněte, zda neuniká.

DSCF4833.jpgDSCF4835.jpgDSCF4837.jpg
Podvozek často trpí na vůle. Krátkou životnost vykazují také výfuky.

Dalším trochu překvapivým důvodem, proč nejde střechu stáhnout, je dosluhující baterie, kdy systém ani při nastartovaném motoru nedovolí operaci provést. Za nefunkčnost mohou i pojistky, samotný spínač ve dveřích nebo ovládání kufru. Zlobí také potenciometr, který informuje řídicí jednotku o poloze střechy. S dostupností dílů to není nejhorší. V české druhovýrobě nebo na vrakovištích je asi najdete těžko, třeba z Británie se však sehnat dají. Jeden hydraulický zvedací píst tak koupíte v přepočtu za patnáct stovek, motor s hydraulickou jednotkou vyjde na osm tisíc, sada těsnění asi na čtyři. A sklápěcí mechanismus seženete v přepočtu za tři tisíce.

Jak jezdí tigra s benzinovou čtrnástistovkou se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Sympatický vzhled
Levná cesta ke kabrioletu
Obstojná tuhost karoserie
Starosti
Problematická elektronika motorů
Koroze (nejen) výfuků
Nižší odolnost podvozku
5  /10

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud