78
Fotogalerie

Test ojetiny Nissan Qashqai: (staro)nová dimenze městského cestování

Kapitoly článku:


Slušná technika

Nissan Qashqai má samozřejmě samonosnou karoserii, jež je vpředu i vzadu doplněna pomocnými rámy. Díky tomu dosahovala pohotovostní hmotnost námi zkoušeného vozu necelých 1 300 kg, což je hodnota srovnatelná s běžným hatchbackem nižší střední třídy. Vpředu najdeme konvenční vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu pak víceprvkové závěsy.

Zkoušený motor 1,6i (typ HR16DE) byl základem nabídky Nissanu Qashqai a jeho nejlevnější verzí, přesto nešlo o žádný archaický agregát. V době náběhu výroby Qashqaie šlo o nově postavenou jednotku celohliníkové konstrukce s čtyřventilovým rozvody DOHC, proměnným časováním sacích ventilů VVT a sníženým vnitřním třením a hmotností sníženou oproti předchůdci o 25 kg.

IMG_2053.JPGIMG_2054.JPGIMG_2055.JPG
Motor HR16DE byl v prvním Qashqai prakticky novou konstrukcí 

Agregát HR16DE lze v dané objemové třídě považovat za jeden z posledních vývojových stupňů konvenčních zážehových motorů před nástupem přímého vstřikování. V praxi vyniká tichým a vyrovnaným chodem a plynule narůstajícím nástupem točivého momentu. 114 koní a 156 Nm vozu zajišťují dostatečnou dynamiku, zvláště pak v kombinaci s vhodně odstupňovanou pětistupňovou převodovkou s poměrně krátkými převody.

S kultivovaným chodem a přesvědčivým tahem lze počítat už od nějakých 1 400 ot./min., takže při klidné městské jízdě můžete při 50 km/h v klidu řadit pětku. S ohledem na krátké stupně není Qashqai v této konfiguraci příliš vhodný k jízdě po dálnici na dlouhé vzdálenosti, při 130 km/h jeho motor na pětku točí takřka 4 000 ot./min., což se nemůže neprojevit na spotřebě.

Na silnici

Nissan Qashqai není žádným sportovním náčiním, což je řidiči už po prvních metrech jízdy celkem jasné. Běžné nerovnosti vozovky Qashqai žehlí velmi kvalitně, a to i díky velkým kolům s vysokým profilem. Podvozek je laděn spíše komfortně, což bohužel vede k výraznějším náklonům karoserie v zatáčkách i při razantním zrychlování či brzdění.

IMG_1994.JPGIMG_1992.JPGIMG_1991.JPG
Na žádná off-roadová dobrodržství Qashqai stavěn není

Velmi dobrý dojem v nás vzbudily brzdy, jež vynikají plynulým nástupem účinku, značným výkonem a odolností proti vadnutí při intenzivním brzděním. Slova chvály putují také k řízení, jež i přes svůj elektrický posilovač a zástavbu v autě určeném primárně posouvání v městském provozu zajišťuje překvapivě dobrý kontakt řidiče s vozovkou. Točení volantem v řidiči zkrátka nebudí dojem ždímání hadru, ale skutečného řízení auta.

IMG_1979.JPGIMG_2018.JPGIMG_2011.JPG
Ovládání vozu je nečekaně přímé a bezprostřední, limitem je ale hlavně brzy se dostavující nedotáčivost

Směrovou stabilitu vozu jsme hodnotili jako velmi dobrou, ovšem chování v zatáčkách bylo zklamáním. Verze s pohonem všech kol se v tomto ohledu i přes svoji vyšší hmotnost chovají prostě lépe, ale za volantem Qashqaie v testované konfiguraci musí být řidič velmi ostražitý. Nedotáčivost se u tohoto auta totiž dostavuje až příliš brzy a zvláště na vozovce se sníženou adhezí pojedete i přes zatočená kola rovně, ani nebudete vědět jak…

Naopak příjemnou zkušeností pro nás byly naměřené hodnoty spotřeby paliva.

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud