Test ojetiny Nissan Qashqai: (staro)nová dimenze městského cestování

V době premiéry zcela nové generace řady Nissan Qashqai jsme pro vás vyzkoušeli jeden z prvních vozů generace původní. Tu v pozici výběhové řady čeká na trhu s ojetinami druhá míza.
Seznam kapitol
  1. Nový úkol, Na evropskú notečku, Zkoušený vůz
  2. Design aspoň neurazí, Partner do města
  3. Za volantem, Nač si dávat pozor
  4. Slušná technika, Na silnici
  5. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie

Nový úkol

Kompaktní vozy SUV mají stále více příznivců pro cesty po městě a jeho blízkém okolí. Ačkoli řada z motoristů nad těmito auty stále jen nevěřícně kroutí hlavou, nelze jim upřít pohodlnější nastupování či vyšší posaz přinášející posádce lepší rozhled. Mezi neoblíbenější vozy této třídy u nás patří tradičně Nissan Qashqai, který jsme pro vás v době jeho premiéry testovali ve verzích Nissan Qashqai 2,0i a Nissan Qashqai 1,5 dCi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vyzkoušeli jsme pro vás první generaci řady Nissan Qashqai v její původní podobě

Teprve před několika týdny jsme vám představili zcela novou generaci modelu Nissan Qashqai, jenž právě vstoupil na český trh. Jen pro zajímavost: jeho cena začíná na částce 444 900 Kč, což je o plných 87 000 Kč méně, než stál nejlevnější Qashqai první generace v únoru 2007, kdy se u nás začal prodávat! S nástupcem Qashqaie II lze předpokládat, že ceny ojetin první generace poklesnou, což umožní nákup i těm, kteří by donedávna na takový vůz ani nepomýšleli.

Test Nissan Qashqai 1,5 dCi: suburban

Test Nissan Qashqai 1,5 dCi: suburban

Automobilka Nissan patřila k těm, které včas a správně odhadly potenciál bující kategorie SUV. Ve druhé půli první dekády třetího tisíciletí tak nabízela širokou škálu různých SUV a off-roadů včetně řad X-Trail, Patrol, Pathfinder/Navara nebo Murano, nicméně klasická osobní auta už tehdy u Nissanu v tichosti ustupovala do pozadí.

Na evropskú notečku

Nissan Qashqai se u nás začal prodávat s příchodem jara roku 2007. Podivné jméno si prý jeho tvůrci vypůjčili od kočujícího kmene z jihozápadního Íránu a vůz stanul na podlahové plošině C konsorcia Renault/Nissan, která v té době již sloužila v řadě vesměs zámořských vozech Nissan, ale také třeba v Renaultu Mégane II z roku 2002, přičemž Qashqai (P32L) dostal její v té době nejkratší podobu s rozvorem náprav 2 630 mm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nissan Qashqai byl navržen v Evropě pro evropské zákazníky

Kompaktní Nissan vznikl výhradně pro potřeby evropských zákazníků. Do vzhledu Qashqaie vtiskl tým šéfstilisty Stephana Schwarze z londýnského oddělení Nissan Design Europe prvky z většího Nissanu Murano či Infiniti FX, přičemž technickou stránku vyřešili pánové Nissan Technical Centre Europe v britském Cranfieldu. Zážehové motory pro Qashqai dodal sám Nissan (HR16DE, 1,6 l/84 kW, a MR20DE, 2,0 l/103 kW), diesely pak nasadil Renault (K9K, 1,5 dCi/78 kW, a M9R, 2,0 dCi/110 kW).

Test Nissan Qashqai 2,0: auto pro každou chvíli

Test Nissan Qashqai 2,0: auto pro každou chvíli

S motory 1,6i a 1,5 dCi byl Qashqai k mání s pohonem předních kol, i sám Nissan v době premiéry této řady tvrdil, že vozy stavěl hlavně pro městský provoz, nikoli tedy primárně pro výlety do terénu. Oba větší motory pak byly kombinovány s připojitelným pohonem všech kol. Facelift z roku 2010 přinesl změny na karoserii i v jejím interiéru, ve stejné době oslavil premiéru také menší Nissan Juke, u nějž tvůrci popustili uzdu fantazii, a tak vznikl vůz, jenž v evropské produkci zanechal výrazný otisk.

Zkoušený vůz

K testu jsme vybrali technicky základní provedení se zážehovým motorem 1,6 l, pohonem předních kol a manuálně řazenou, pětistupňovou převodovkou. Co jeho první majitel ušetřil na mechanice, to se nezdráhal investovat do výbavy, jejíž rozsah jsme tak hodnotili jako nečekaně velký.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K testu jsme převzali vůz s řádně vedenou servisní knížkou a se snadno dohledatelnou historií

Mezi jejími prvky stojí za zmínku například jednodílná, pevná skleněná střecha s elektricky ovládanou záclonkou, dvouzónová samočinná klimatizace, kamarád do deště (rozuměj dešťový senzor), multifunkční volant s tempomatem nebo vestavěná multimediální soustava s Bluetooth, dotykovým displejem a navigací s mapovými podklady na SD kartě.

Vůz na snímcích byl jako nový koupen v roce 2009 u jednoho z brněnských dealerů, v době testu měl najeto necelých 52 000 km a opatřen byl řádně vedenou servisní knížkou. Během našich jízdních zkoušek jsme na voze nezjistili závady ani známky rozsáhlejší havárie. Úplně bez problémů ale tento Qashqai nebyl.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Snad až na důlek v zadním víku jsme na voze nenašli výraznější oděrky

Zvláště za chladného počasí a při pomalém manévrování vrzalo v rejdech řízení, což je typickou potíží vozů této řady, jež spočívá v nevhodně zvoleném materiálu horních lůžek tlumičů vzpěr McPherson na přední nápravě. Nepříjemná byla manipulace s výklopným zadním víkem. Slabé vzpěry vyžadovaly přemlouvat víko k plnému otevření, naopak při zavírání s ním bylo třeba výrazně „říznout“, aby zámek zaskočil.

Hlučnější (rozuměj slyšitelná) převodovka i akustické rázy od zadních kol, to jsou zřejmě spíše konstrukční rysy auta než závady či důsledky předčasného opotřebení, protože jsme je zaznamenali už kdysi při jízdách s novými auty.

Nissan Qashqai 
Rok výroby2009
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)289 999 Kč
Původ:ČR
Servisní kniha:Ano
Stav tachometru:53 000 km
Další záznamy: 
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy6x
El. řízení podvozkuABS, ESP, TCS
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 4x
El. ovládání zrcátekAno, vč. vyhřívání a přiklápění
Čalouněnílátka
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno
Stavitelná bederní opěraAno
Stavitelný volantAno, výškově i podélně
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, aut., dvouzónová
AutorádioCD, MP3, AUX, USB
BluetoothAno
NavigaceAno
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaNe
Xenonové světlometyNe
Denní svíceníNe
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuAno
Vyhřívaná sedadlaNe
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentAno, s kamerou
Start/stop systémNe
MetalízaAno
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nový úkol, Na evropskú notečku, Zkoušený vůz
  2. Design aspoň neurazí, Partner do města
  3. Za volantem, Nač si dávat pozor
  4. Slušná technika, Na silnici
  5. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 3 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky