Test ojetiny: Nissan Primera dCi (P12)

S odstupem deseti let je to jasné: zatím poslední Primera (P12) zklamala a na pověst předchozích generací zkrátka nenavázala.
Seznam kapitol
  1. Zcela nová, Všechno je jinak, Motory veskrze konvenční
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Couvací kamera ne zcela bez problémů
  3. Prostorný interiér, Zavazadelník bez připomínek, Za volantem jako v letadle
  4. Prostorný interiér, Zavazadelník bez připomínek, Za volantem jako v letadle
  5. Na silnici, Pohled z branže, A vystupujeme, Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Zcela nová

Stroje Nissan nikdy avantgardním stylingem nevynikaly, ale po celém světě se těšily pověsti prostorných, spolehlivých a poctivě postavených automobilů. Ačkoli by to do nich od pohledu nikdo neřekl, zvláště vozy Almera a Primera, ale také Maxima QX, z devadesátých let vynikaly také překvapivě suverénními jízdními vlastnostmi. Doba si však žádá stylovost a také Nissan se na přelomu tisíciletí rozhodl pro svéráznější řešení. Aby sondoval reakce veřejnosti, vystavil na pařížském autosalonu v roce 2000 studii Fusion, která se stala předznamenáním její nové generace.

A zde se nakonec ukázalo, jak mohou být marketingové průzkumy nepřesné. Veřejnost přijala nový směr Nissanu, pod jehož ztvárnění se podepsal tým Stéphana Schwarze z německého stylistického studia Nissan ED, s nadšením. Výroba novinky byla zahájena v prosinci roku 2001 v britském Sunderlandu a do prodejů vstoupila na jaře roku následujícího, Primera se tak po jedenácti letech dočkala opravdu zcela nové, v pořadí teprve třetí generace. Skuteční příznivci značky Nissan se k nové Primeře ale se zklamáním obraceli zády. Jízdní vlastnosti byly laděny spíše do komfortu a za volantem si připadali jako v K.I.T.T.u…

Tip 1: Přečtěte si test ojetého vozu Nissan Primera 2,0 SLX z roku 1997
Tip 2: Přečtěte si srovnávací test vozů Nissan Primera kombi (P12) a Honda Accord Tourer

Všechno je jinak

Při stavbě Primery P12 nezůstal kámen na kameni. Profil karoserie liftback s vysokou zádí (vyrábělo se také kombi, verze sedan z nabídky vypadla) je důsledně integrovaný do takřka jednoprostorového konceptu (Schwarz tomu říkal „monoform silhouette“), nárazníky prakticky zmizely a rozměrné čelní sklo přechází do kapoty ve velmi podobném úhlu sklonění. Nová podlahová plošina MS byla vyšlechtěna z Primery, takže nabízí nekonvenční zadní nápravu s vlečenými rameny a ustavením Scott – Russelovým závěsem.

Standardní výbavou originálního interiéru N-Form se stal rozměrný barevný monitor TFT ve středu palubní desky, jenž je centrem komunikačního rozhraní HMI (Human Machine Interface) mezi člověkem a strojem. Výhradně skrze tento monitor a příslušná tlačítka se ovládají audiosoustava, klimatizace nebo navigace, žádné další displeje nečekejte. V závislosti na výbavovém stupni a konkrétním trhu byly k mání také hlasové ovládání, připojení telefonu (zprvu pouze Nokia) či adaptivní tempomat ICC (Intelligent Cruise Control). Zdůrazňuji, že hovoříme o roce 2002 a střední evropské třídě!  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Motory veskrze konvenční

Jakkoli se zdál styling karoserie a interiéru Primery P12 bezmála revolučním, nabídka výhradně čtyřválcových pohonných jednotek nikterak nevybočovala ze zvyklostí počátku tisíciletí. Na samém počátku prodeje byla Primera nabízena se zážehovými motory DOHC 1,6i/80 kW, 1,8i/85 kW a 2,0i/103 kW s proměnným časováním ventilů, litinovými bloky a pohonem rozvodů řetězy. Vyznavači nafty měli k dispozici jednotku 2,2Di (common rail odvozený z X-Trailu) o výkonu 93 kW a točivém momentu 280 Nm.

Záhy však byl do nabídky zařazen také hospodárnější „alianční“ čtyřválec 1,9 dCi Renault F9Q s výkonem 88 kW a točivým momentem 270 Nm, který se nacházel také pod kapotou námi testovaného vozu (jako nový u nás v Primeře startoval na ceně 696 500 Kč). Pro oba diesely a zážehový dvoulitr se standardně dodávaly šestistupňové manuální převodovky. Zážehové jednotky 1,8i a 2,0i mohly být na přání kombinovány s automatickými převodovými skříněmi. Ty v obou případech využívaly kapalinového měniče, 1,8i měla klasické čtyřstupňové uspořádání, „dvoulitr“ se pak vyznačoval bezstupňovou převodovkou Hypertronic CVT-M6 s šesticí přednastavených poloh variátoru.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Zcela nová, Všechno je jinak, Motory veskrze konvenční
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Couvací kamera ne zcela bez problémů
  3. Prostorný interiér, Zavazadelník bez připomínek, Za volantem jako v letadle
  4. Prostorný interiér, Zavazadelník bez připomínek, Za volantem jako v letadle
  5. Na silnici, Pohled z branže, A vystupujeme, Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 13 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků