Test ojetiny: Nepříliš drahý a trošku opomíjený Renault Mégane III

Třetí generace Renaultu Mégane se vyráběla od roku 2008. Vyzkoušeli jsme ji jako ojetinu.
Test ojetiny: Nepříliš drahý a trošku opomíjený Renault Mégane III
Seznam kapitol
  1. Ojetý Renault Mégane: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Renault Mégane: Jak jezdí
  3. Ojetý Renault Mégane: Fotogalerie

Když se světu přestavila druhá generace Renaultu Mégane, byl to pořádný šok. Po uhlazeném předchůdci přišel vůz s ostře řezanými tvary, podobnými luxusním modelům Avantime nebo Vel Satis. Extravagantní byla především záď s hrbem u hatchbacků, zaujala i startovací kartou. Mégane dokonce v roce 2003 zvítězil v anketě Car of the Year. Jenže inovativní technika se příliš neosvědčila.

Test ojetiny Renault Mégane CC: Z druhé ruky dává větší smysl

Test ojetiny Renault Mégane CC: Z druhé ruky dává větší smysl

Třetí generace, představená roku 2008, kterou se budeme v článku zabývat, vsadila na podstatně konzervativnější styl. Design se výrazně zaoblil, zlepšila se kvalita zpracování i velikost interiéru. Stejně jako předchůdce se nabízela ve tří a pětidveřovém provedení. V nabídce nechybělo ani kombi, či kabrio s pevnou skládací střechou. Verze sedan dorazila se zpožděním pod jménem Fluence. Stejně jako později uvedená základní verze Generation se vyráběla v Turecku, a byť tomu vzhled nenapovídá, je technicky výrazně odlišná.

Test ojetiny: Ford Focus II už nerezne, bezchybný ale není

Test ojetiny: Ford Focus II už nerezne, bezchybný ale není

Na českém trhu značka lákala zákazníky na velmi nízké ceny - nový mégane se dal svého času pořídit i za méně než 270 tisíc. To má pro zájemce o ojetinu pozitivní dopady - v nabídce je dost vozů prodaných v ČR, navíc často mířily do soukromých rukou. Nemívají mnoho najeto a bývají v nejjednodušších, a tedy i nejspolehlivějších motorizacích.

Taková auta dnes pořídíte i od sta tisíc. Za méně než 150 tisíc koupíte prověřená auta s nájezdem do 100 tisíc kilometrů. Má to nějaký háček?

Co je klíčové?

  • Diesel 1,5 dCi už zlobí méně, bezproblémový ale není vždy
  • Verze Genration se výrazně konstrukčně odlišuje, nemá to však vliv na spolehlivost
  • Na trhu je řada aut z ČR, zaměřte se primárně na ně
  • Verze z roku 2012 měly potíže s brzdami, prověřte, že za sebou vůz má svolávací akci
  • Vyhněte se autům přestavěným na LPG

Řekneme to rovnou: proti předchůdci udělal třetí mégane velký pokrok. Pryč je většina potíží s elektronikou, startovací karty fungují... Snad jediné, s čím se výrobce trápil, byly závady nepříliš výkonné klimatizace. Renault také auta několikrát svolával - vozy z roku 2011 trápily závady airbagů, další ročník zase musel do servisů kvůli problémům s brzdami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Podvozek méganu je jednoduchý. Občas ale odcházejí tyče řízení. Verze Generation má odlišně konstruovanou přední i zadní nápravu.  Více fotek naleznete v galerii.

Jinak ale mégane drží. Jednoduchý podvozek je bytelný - byť více ojeté kusy mohou trápit vůle na přední nápravě a hlavně v tyčích řízení. Občas stávkuje také elektromechanický posilovač.

Dieselové zlepšení

I zbytek vozu by byl fortelný, kdyby výrobce u některých kusů nenaordinoval až třicetitisícové servisní intervaly. Asi nejvíce na to doplatily diesely 1.5 dCi. Dříve nepříliš dobře hodnocený motor už si svá největší trápení se vstřikovači i ojničními ložisky odbyl v minulé generaci. I zde však ještě do roku 2010 občas zazlobí. Dnes už jde o řešitelný problém, přesto bychom se vyhýbali hodně ojetým vozům, které za sebou často mají historii ve flotilách. Pokud by vás motor svou extrémní úsporností přesto zlákal, sáhněte spíše po výkonnějších variantách - využívají snáze opravitelné vstřikovače Continental.

Test ojetiny: Ford Focus II už nerezne, bezchybný ale není

Test ojetiny: Ford Focus II už nerezne, bezchybný ale není

Vcelku spolehlivé jsou i silnější jednotky 1.9 dCi a 2.0 dCi, byť i ty výjimečně trápí ložiska klikové hřídele. Na trhu jde však spíše o okrajové motorizace, což se dá říci i o jednotkách 1.6 dCi a 1.2 TCe, které dorazily v roce 2012. Jízdně se jedná v obou případech a povedené motory, jejichž spolehlivost však prověří až čas. Zatím se objevily jen zkazky o zvýšené spotřebě oleje prvních ročníků TCe.

Benzin bez problémů

Tím jsme se dostali k zážehovým jednotkám. Když už jsme u přeplňovaných, musíme zmínit 1.4 TCe. Motor s interním označením H4J má původ u Nissanu a zatím vypadá bezproblémově. Jízdně ale není tak výrazný, jak by napovídal výkon 96 kilowattů, a nevyniká ani spotřebou.

Kapitolou pro sebe je provedení RS s přeplňovaným dvoulitrem, který se ale prodával i pro běžné provedení. Jednotka velmi dobře vzdoruje i sportovní jízdě, pro kterou je celé RS upraveno. Přesto bychom brali jen dobře prověřené kusy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Benzinová šestnáctistovka překvapuje spolehlivostí. Berte ale slabší provedení. Potěší vzpěra kapoty.

Na závěr jsme si nechali nejrozšířenější motor. Tím je atmosférická jednotka 1.6 16V. A po pravdě, pokud hledáte levné a nenáročné přemisťovadlo, tady je! Obzvláště spolehlivé je zejména slabší provedení o výkonu 74 kilowattů. Sice se vždy pojí s nepříliš přesným pětistupňovým manuálem, obešlo se však bez variabilního časování ventilů.

Verze o výkonu 81 kilowattů jej má a může být zdrojem problémů - s cenou do deseti tisíc ale vcelku levně řešitelným. U obou se ale vyhněte přestavbám na LPG, které motor nesnáší nejlépe.

Radosti
Ceny ojetin
Spolehlivost zážehových motorů
Tolik nepřitahuje podvodníky
Komfortní odpružení
Slušné zpracování
Starosti
Naladění brzd a řízení
Většina vozů v horší výbavě
Zadrhávající řazení pětistupňové převodovky
Vyšší spotřeba benzinových motorů
7  /10
Pokračování testu
Fotogalerie45 fotografií
IMG_9973.jpg IMG_9974.jpg IMG_9979.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý Renault Mégane: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Renault Mégane: Jak jezdí
  3. Ojetý Renault Mégane: Fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků