Občas může dojít k tomu, že se bezrámové okno po zabouchnutí dveří správně nedovře. Většinou jej ale stačí seřídit šrouby na spodku dveří a provést kalibraci výchozích poloh.

Občas může dojít k tomu, že se bezrámové okno po zabouchnutí dveří správně nedovře. Většinou jej ale stačí seřídit šrouby na spodku dveří a provést kalibraci výchozích poloh.

Zkontrolujte, jestli fungují couvací světla. Jejich kabel vede pod nárazníkem a je náchylný na poškození.

Zkontrolujte, jestli fungují couvací světla. Jejich kabel vede pod nárazníkem a je náchylný na poškození.

U provedení s manuální klimatizací občas selhává motor ventilátoru. Výměna je ale snadná, neoriginální díl vyjde asi na 1200 Kč, použitý seženete za osm stovek.

U provedení s manuální klimatizací občas selhává motor ventilátoru. Výměna je ale snadná, neoriginální díl vyjde asi na 1200 Kč, použitý seženete za osm stovek.

Mini využívá pro startování elektronickou klíčenku. Problém s ní nebývá. Když už, stávkuje elektronický mechanismus zamykání sloupku řízení. Ve většině případů způsobuje problémy nedostatečně napětí akumulátoru, jsou ale známy i případy, kdy se musel měnit celý zámek. V roce 2008 automobilka systém modifikovala a použila spolehlivější řešení.

Mini využívá pro startování elektronickou klíčenku. Problém s ní nebývá. Když už, stávkuje elektronický mechanismus zamykání sloupku řízení. Ve většině případů způsobuje problémy nedostatečně napětí akumulátoru, jsou ale známy i případy, kdy se musel měnit celý zámek. V roce 2008 automobilka systém modifikovala a použila spolehlivější řešení.

Spíše výjimečně hlásí servisy potíže s elektronickým posilovačem řízení.

Spíše výjimečně hlásí servisy potíže s elektronickým posilovačem řízení.

Odolnost podvozku nevybočuje z průměru. Přední náprava potěší vzornou rozebiratelností, třeba spodní čep pořídíte i u celé řady prodejců neoriginálních dílů za ceny kolem sedmi set. Uložení vyjde asi na dva tisíce. V nabídce úpravců naleznete také celou řadu sportovních pružin i tlumičů.

Odolnost podvozku nevybočuje z průměru. Přední náprava potěší vzornou rozebiratelností, třeba spodní čep pořídíte i u celé řady prodejců neoriginálních dílů za ceny kolem sedmi set. Uložení vyjde asi na dva tisíce. V nabídce úpravců naleznete také celou řadu sportovních pružin i tlumičů.

Benzinové motory řady Prince, které vzešly ze spolupráce BMW a PSA, trápí řada problémů. Asi nejznámější jsou potíže s vytahanými rozvodovými řetězy. Ty se dnes běžně mění za ceny kolem deseti tisíc korun. Problém poznáte podle zachrastění při startu studené jednotky. Na vině může být i opotřebovaný napínák. Zlobit může i samotný systém variabilního časování ventilů, problematický je především elektromagnetický ventil ovládání. Výsledkem pak je kolísavý volnoběh. Naopak kolísání při zátahu může u přeplňovaných verzí značit problémy s vysokotlakým čerpadlem paliva. Nové vyjde asi na 15 tisíc korun.

Benzinové motory řady Prince, které vzešly ze spolupráce BMW a PSA, trápí řada problémů. Asi nejznámější jsou potíže s vytahanými rozvodovými řetězy. Ty se dnes běžně mění za ceny kolem deseti tisíc korun. Problém poznáte podle zachrastění při startu studené jednotky. Na vině může být i opotřebovaný napínák. Zlobit může i samotný systém variabilního časování ventilů, problematický je především elektromagnetický ventil ovládání. Výsledkem pak je kolísavý volnoběh. Naopak kolísání při zátahu může u přeplňovaných verzí značit problémy s vysokotlakým čerpadlem paliva. Nové vyjde asi na 15 tisíc korun.

Pro všechny verze zážehových jednotek jsou společné i potíže s vodním čerpadlem. Konec jeho životnosti se projevuje kňouravým zvukem v nízkých otáčkách. Nezřídka kapalina také uniká - vůz má naštěstí kontrolku hladiny a sám na to včas upozorní. Statisticky významnější je také podíl motorů se zvýšenou spotřebou oleje. Větší prosakování může dokonce vést ke zkratu ventilátoru chlazení. Častěji jde ale jen o únik kolem regulačního ventilu tlaku oleje. Odcházejí také palivová čerpadla.

Pro všechny verze zážehových jednotek jsou společné i potíže s vodním čerpadlem. Konec jeho životnosti se projevuje kňouravým zvukem v nízkých otáčkách. Nezřídka kapalina také uniká - vůz má naštěstí kontrolku hladiny a sám na to včas upozorní. Statisticky významnější je také podíl motorů se zvýšenou spotřebou oleje. Větší prosakování může dokonce vést ke zkratu ventilátoru chlazení. Častěji jde ale jen o únik kolem regulačního ventilu tlaku oleje. Odcházejí také palivová čerpadla.

Přeplňované jednotky především z počátku výroby trpěly též na nízkou životnost turbodmychadel. Důrazně proto doporučujeme výrazně zkrátit intervaly olejového servisu. Přeplňované verze byly vybaveny i přímým vstřikem paliva, který může vézt k zakarbonování sání i spalovacích prostor. Zkušenosti mechaniků však ukazují, že se to týká především motorů, které nejezdily na kvalitní aditivovaný benzin oktanového čísla minimálně 98.

Přeplňované jednotky především z počátku výroby trpěly též na nízkou životnost turbodmychadel. Důrazně proto doporučujeme výrazně zkrátit intervaly olejového servisu. Přeplňované verze byly vybaveny i přímým vstřikem paliva, který může vézt k zakarbonování sání i spalovacích prostor. Zkušenosti mechaniků však ukazují, že se to týká především motorů, které nejezdily na kvalitní aditivovaný benzin oktanového čísla minimálně 98.

Pod kapotou velké části vozů naleznete i dieselové motory. Především známé 1.6 HDi od Peugeotu. Obvykle tuto jednotku nedoporučujeme a příliš logiky nedává její nákup ani u mini. Náklady na údržbu ale ve výsledku mohou být podobné, jako u zážehových motorů. Na model Cooper SD s dvoulitrem na trhu prakticky nenarazíte.

Pod kapotou velké části vozů naleznete i dieselové motory. Především známé 1.6 HDi od Peugeotu. Obvykle tuto jednotku nedoporučujeme a příliš logiky nedává její nákup ani u mini. Náklady na údržbu ale ve výsledku mohou být podobné, jako u zážehových motorů. Na model Cooper SD s dvoulitrem na trhu prakticky nenarazíte.

Se samotným šestistupňovým manuálním ústrojím nebývají potíže. Silnější modely jsou však vybaveny dvouhmotovým setrvačníkem, který může výměnu spojky prodražit asi o dvacet tisíc.

Se samotným šestistupňovým manuálním ústrojím nebývají potíže. Silnější modely jsou však vybaveny dvouhmotovým setrvačníkem, který může výměnu spojky prodražit asi o dvacet tisíc.

Zbytek mini se může pochlubit slušnou odolností a kvalitním zpracováním. Jak auto jezdí, se dočtete v následující kapitole.

Zbytek mini se může pochlubit slušnou odolností a kvalitním zpracováním. Jak auto jezdí, se dočtete v následující kapitole.

Společnost Carvago, která klientům prověřuje vozy na základě 270 různých parametrů, zveřejnila seznam největších průšvihářů, kterým by bylo dobré se vyhnout.

Společnost Carvago, která klientům prověřuje vozy na základě 270 různých parametrů, zveřejnila seznam největších průšvihářů, kterým by bylo dobré se vyhnout.

Zkontrolujte, jestli fungují couvací světla. Jejich kabel vede pod nárazníkem a je náchylný na poškození.
U provedení s manuální klimatizací občas selhává motor ventilátoru. Výměna je ale snadná, neoriginální díl vyjde asi na 1200 Kč, použitý seženete za osm stovek.
Mini využívá pro startování elektronickou klíčenku. Problém s ní nebývá. Když už, stávkuje elektronický mechanismus zamykání sloupku řízení. Ve většině případů způsobuje problémy nedostatečně napětí akumulátoru, jsou ale známy i případy, kdy se musel měnit celý zámek. V roce 2008 automobilka systém modifikovala a použila spolehlivější řešení.
Spíše výjimečně hlásí servisy potíže s elektronickým posilovačem řízení.
67
Fotogalerie

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Kapitoly článku:


Mini je jednoduše designový poklad! I když se ve srovnání s předchůdcem vzhled výrazně neměnil, stejně vůči němu nemáme ani po letech nejmenších výhrad. Ostatně v Oxfordu pojali vůz skutečně velkoryse a všechny nápady a odlišnosti působí skutečně hodnotně a dotaženě. A to říkáme přesto, že jsme si v AAA Auto k testu vybrali základní provedení One. Náš kousek, který byl poprvé registrován v roce 2014, zatím ujel jen třicet tisíc kilometrů. Vyjde na 270 tisíc korun.

I když některá řešení ovládacích prvků jsou lehce samoúčelné a ergonomie občas trochu pokulhává, stejně jsme si interiér s rozměrným rychloměrem uprostřed brzy zamilovali.

IMG_3938.jpgIMG_3940.jpgIMG_3943.jpg
Vozům Mini většinou nechybějí ani stylové doplňky z originálního příslušenství. 

Praktici možná namítnou, že na zadních sedačkách je pramálo místa a skromný je i kufr. Jenže opravdu chcete kritizovat za prostornost auto, které se jmenuje mini?

Do otvoru vedle volantu vkládáme zajímavý kulatý klíček a tlačítkem startujeme. Od roku 2010 automobilka jako základní motor nabízela atmosférickou šestnáctistovku podladěnou na 55 kilowattů.

Po rozjezdu překvapí zátahem. A asi by nám i stačila, kdyby výkon nebyl uměle uříznut maximem v pěti tisících otáčkách. Což je škoda, třeba starší čtrnáctistovka o shodném výkonu měla lineárnější a zábavnější charakteristiku. Naladění šestnáctistovky je lehce podivné.

Zvyknout si ale jde, jinak je totiž jízda i se základním mini radostí. Řízení je tuhé, ale absolutně přesné, stejně tak se nám líbil chod všech ovladačů, ale i řadicí páky.

A podvozek? Na pokyny volantu reaguje bezprostředně a mini působí velmi lehce. Ano, daní za to je dost tuhé naladění. Na druhou stranu podobně suverénní jízdní projev nabídnou v kategorii malých vozů maximálně ostré deriváty mainstreamových konkurentů. A jejich ceny se budou pohybovat v podobných relacích.

Verdikt:

Mini je nepřehlédnutelné a originální. Navíc i nejlevnější provedení nabízejí fenomenální jízdní vlastnosti. Nevýhod je ale celá řada. Zmínit musíme například problematické pohonné jednotky. Ano, potíží je dlouhý seznam. Na druhou stranu na řadu z nich už existují relativně účinná řešení, která se navíc mohla na ojetém voze objevit třeba v rámci záruky.

Základem při výběru ojetiny by tedy mělo být, že motor vytipovaného vozu běží jak švýcarské hodinky. Ostatně pokud jsou jednotky řady Prince v pořádku, patří jejich jízdní projev k tomu nejlepšímu mezi atmosférickými motory. Přesto ale doporučujeme vzít vůz ke skutečným odborníkům a nechat prověřit všechna choulostivá místa.

Kompletní fotogalerii z testu vozu naleznete zde:

IMG_3928.jpgIMG_3931.jpgIMG_3932.jpg

Technické údaje: Mini One

Rok • stupeň výbavy
2014 • 1.6
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Vrtání • zdvih
77,0 mm • 85,5 mm
Stupeň komprese
11:1
Nejvyšší výkon
55 kW (75 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
140 Nm při 2 250 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,2 s
Nejvyšší rychlost
175 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
160 l • 680 l
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
1 005 kg • 1 520 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,2 • 4,4 • 5,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 465 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 460 mm • 1 456 mm
Rozměr pneumatik
175/65 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
3 725 × 1 685 × 1 405 mm

 

Mini

Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.

V roce 2001 se objevila nová generace  v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.

Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman

Doporučujeme

Články odjinud