Kapitoly článku:
Mini je jednoduše designový poklad! I když se ve srovnání s předchůdcem vzhled výrazně neměnil, stejně vůči němu nemáme ani po letech nejmenších výhrad. Ostatně v Oxfordu pojali vůz skutečně velkoryse a všechny nápady a odlišnosti působí skutečně hodnotně a dotaženě. A to říkáme přesto, že jsme si v AAA Auto k testu vybrali základní provedení One. Náš kousek, který byl poprvé registrován v roce 2014, zatím ujel jen třicet tisíc kilometrů. Vyjde na 270 tisíc korun.
I když některá řešení ovládacích prvků jsou lehce samoúčelné a ergonomie občas trochu pokulhává, stejně jsme si interiér s rozměrným rychloměrem uprostřed brzy zamilovali.
Vozům Mini většinou nechybějí ani stylové doplňky z originálního příslušenství.
Praktici možná namítnou, že na zadních sedačkách je pramálo místa a skromný je i kufr. Jenže opravdu chcete kritizovat za prostornost auto, které se jmenuje mini?
Do otvoru vedle volantu vkládáme zajímavý kulatý klíček a tlačítkem startujeme. Od roku 2010 automobilka jako základní motor nabízela atmosférickou šestnáctistovku podladěnou na 55 kilowattů.
Po rozjezdu překvapí zátahem. A asi by nám i stačila, kdyby výkon nebyl uměle uříznut maximem v pěti tisících otáčkách. Což je škoda, třeba starší čtrnáctistovka o shodném výkonu měla lineárnější a zábavnější charakteristiku. Naladění šestnáctistovky je lehce podivné.
Zvyknout si ale jde, jinak je totiž jízda i se základním mini radostí. Řízení je tuhé, ale absolutně přesné, stejně tak se nám líbil chod všech ovladačů, ale i řadicí páky.
A podvozek? Na pokyny volantu reaguje bezprostředně a mini působí velmi lehce. Ano, daní za to je dost tuhé naladění. Na druhou stranu podobně suverénní jízdní projev nabídnou v kategorii malých vozů maximálně ostré deriváty mainstreamových konkurentů. A jejich ceny se budou pohybovat v podobných relacích.
Verdikt:
Mini je nepřehlédnutelné a originální. Navíc i nejlevnější provedení nabízejí fenomenální jízdní vlastnosti. Nevýhod je ale celá řada. Zmínit musíme například problematické pohonné jednotky. Ano, potíží je dlouhý seznam. Na druhou stranu na řadu z nich už existují relativně účinná řešení, která se navíc mohla na ojetém voze objevit třeba v rámci záruky.
Základem při výběru ojetiny by tedy mělo být, že motor vytipovaného vozu běží jak švýcarské hodinky. Ostatně pokud jsou jednotky řady Prince v pořádku, patří jejich jízdní projev k tomu nejlepšímu mezi atmosférickými motory. Přesto ale doporučujeme vzít vůz ke skutečným odborníkům a nechat prověřit všechna choulostivá místa.
Kompletní fotogalerii z testu vozu naleznete zde:
Technické údaje: Mini One
Rok • stupeň výbavy
2014 • 1.6
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Vrtání • zdvih
77,0 mm • 85,5 mm
Nejvyšší výkon
55 kW (75 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
140 Nm při 2 250 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,2 s
Nejvyšší rychlost
175 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
160 l • 680 l
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
1 005 kg • 1 520 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,2 • 4,4 • 5,4 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 460 mm • 1 456 mm
Rozměr pneumatik
175/65 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
3 725 × 1 685 × 1 405 mm
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman