Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?
Kapitoly článku:
Velká Británie má celou řadu ikon. Začíná to vlajkou Union Jack, pokračovat můžeme třeba okolo věže Big Ben a Beefeaterů až ke královně Alžbětě nebo třeba mistru Beanovi.
Právě s imaginární postavou komika Rowana Atkinsona je bytostně spojena další z ostrovních legend jménem mini.
Zatímco v šedesátých letech šlo především o lidový vůz a jednoho z průkopníků masové výroby aut s předním pohonem, v průběhu dekád se z něj stala neoddělitelná součást britské popkultury. Ve výrobě vůz zůstal s různými úpravami dlouhých jednačtyřicet let!
Moderní reinkarnace modelu vyjela z továrny v Oxfordu v roce 2000, kdy byla zároveň ukončena výroba originálu. Při vývoji údajně docházelo k určitým rozepřím - zatímco Rover se chtěl vrátit ke kořenům a zaměřit se na ekonomicky dostupný vůz, BMW prosazovalo sportovnější pojetí. Jak ukázaly první jízdy, jejich koncepce měla ve výsledku navrch. Z nové generace Mini se tak rychle stal prodejní úspěch.
Na ten v roce 2006 navázala druhá generace R56, které se dnes budeme věnovat. Platforma dostala značné úpravy a z důvodu nových bezpečnostních regulací se vůz prodloužil o šest centimetrů. Další změnou bylo nahrazení původních motorů Tritec od Chrysleru a dieselu od Toyoty. Ve druhé generaci výrobce vsadil výhradně na spolupráci s francouzským koncernem PSA.
Základem byly jednotky Prince o objemu 1.4 a 1.6 litru, které doplnily i přeplňované verze. V nabídce se znovu objevily také vznětová provedení - konkrétně šestnáctistovka od PSA a vzácnější dvoulitr od BMW.
Designem se model výrazně neodchýlil od předchůdce, k některým změnám přeci jen došlo. Nepatrně se díky úpravě sedaček zvětšil prostor ve druhé řadě, také kvalita zpracování se posunula k lepšímu. Novinkou bylo například startování speciálním zasunovacím klíčem, nebo pokročilejší asistenční a zábavní systémy.
Moderní reinkarnace mini vždy nabízely široké možnosti individualizace, barevných provedení, ale i paletu sportovních provedení. Ostatně výkony během let vystoupaly až na 155 kilowattů.
Ceny ojetých vozů začínají asi na 125 tisících korun. U zachovalých ostrých verzí stoupají až ke čtyřem stům tisíc.
Na co si dát při nákupu pozor, radíme v galerii:
Test Mini One s motorem 1.6 naleznete v další kapitole.
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman