Test ojetiny: Mercedes CLS za 250 tisíc je krásný. Pozor na benzinové šestiválce

Mercedes CLS se poprvé ukázal v roce 2004 a okamžitě vzbudil pozdvižení. Jak funguje jako ojetina?
Seznam kapitol
  1. Ojetý Mercedes CLS: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Mercedes CLS: Jak jezdí
  3. Ojetý Mercedes CLS: Fotogalerie

Automobilové kategorie vznikají a zase zanikají. Některé novinky jsou přitom pro svět aut opravdu přelomové. Za všechny vzpomeňme třeba na první generaci Renaultu Espace, která v roce 1984 založila dnes sice prakticky mrtvou, ale dříve velmi populární kategorii osobních minivanů. Podobným milníkem bylo i uvedení původního Mercedesu CLS s kódovým označením W219, který značka představila v roce 2004. První kříženec kupé a sedanu na trhu přitom vyjel na mechanickém základu třídy E.

Vůz, který pro automobilku vyvinula společnost IVM Automotive, se mohl pochlubit řadou vymožeností. U některých verzí nechyběl příplatkový vzduchový podvozek, adaptivní tempomat s nouzovým brzděním, či sledování mrtvého úhlu. Výrobce dále vsadil na unikátní systém elektronických brzd SBC. Hlavním lákadlem však byl elegantní vzhled. Elegantní Mercedes neměl žádného přímého konkurenta a dalším automobilkám trvalo roky zareagovat.

Mercedes CLS Shooting Brake All Terrain: Dostane plasty i stylovka?

Mercedes CLS Shooting Brake All Terrain: Dostane plasty i stylovka?

Od roku 2011 nabízí značka druhou generaci, ceny té první přitom už dávno klesly pod čtvrtmilionovou hranici, byť kusy z konce výroby stále stojí i více než dvojnásobek. Jak funguje Mercedes CLS jako ojetina?

Co je klíčové?

  • Důkladně prověřte historii i mechaniku vozu
  • V případě nákupu benzinového modelu už teď šetřete na rozvody
  • Řada dílů je shodná se třídou E, což tlačí ceny běžné údržby dolů
  • Specifické opravy odpovídají původní klidně dvoumilionové cenovce
  • CLS je krásné, do určité míry ale také nepraktické

S rozvahou

Mercedesy obvykle považujeme za jedny z nejkvalitnějších ojetin. Je zde však hned několik ale. Zaprvé, většinou mají hodně najeto, mnoho z nich je také o velkou porci kilometrů stočeno. Dnešní ceny se často pohybují na desetině toho, co za auto zaplatil první majitel. Ceny dílů a často náročných oprav přitom zůstávají rámcově podobné. Při výběru se proto ideálně zaměřte na vozy s neprůstřelnou servisní historií. V detektivní práci často může pomoci návštěva autorizovaného servisu — nebojte se investovat do hledání správného kusu. Obecně jsou CLS kromě trápení s benzinovými motory spolehlivé — přesto už je řadě z nich přes deset let, kdy můžou začít zlobit drahé drobnosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
CLS zaujme i detaily. Při testu nás trochu zklamala malá zpětná zrcátka. Více fotek naleznete v galerii na konci článku.

Při prohlídce začněte u podvozku. První generace CLS stejně jako výchozí éčko ještě spoléhala na poctivou a komplikovanou přední lichoběžníkovou nápravu s dvojicí předních ramen. Celkově ji lze označit za odolnou, přesto ve spodních ramenech hlavně z počátku výroby rychle vznikaly vůle. Je možné, že tam budou znovu. Ceny ale nejsou likvidační - počítejte s tím, že dílů, které jednou bude nutné vyměnit, je zde hodně.

Mercedes k vozu dodával také příplatkový vzduchový podvozek Airmatic. Sice nabízí možnost nastavení výšky i komfortnější jízdní projev, souvisí s ním však i vyšší servisní náklady. Jeden měch vyjde i v druhovýrobě na 22 tisíc, dále zde máme kompresor, komplikovanější servis... U ojetiny bychom postupovali konzervativněji a drželi se jednodušší verze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Podvozek je komplikovaný, ale velmi odolný. Modernizovaný modul brzd vypadá takto.

Při výběru se také vyplatí zjistit, jakým brzdovým systémem je vůz vybaven. Ano, také CLS bylo až do roku 2006 vybaveno elektro-hydraulickým systémem SBC. Značka při jeho uvedení slibovala lepší účinnost při nouzovém brzdění i preciznější propojení s ABS a ESP, nakonec z toho však byl obrovský průšvih. Systém selhával, což nakonec výrobce donutilo svolat celosvětově přes 1,3 milionu aut. V roce 2006 pak všechny masové modely přepracoval na konvenčnější řešení.

Po absolvování svolávací akce už systém většinou nezlobí, má však životnost programově omezenou na určitý počet brzdění. Jednoho dne, běžně kolem 200 tisíc kilometrů od výměny, si tak jednotka brzd řekne o výměnu řádově za třicet tisíc. Existují sice společnosti nabízející repase, i tak je to ale minimálně desetitisícová investice.

Test ojetiny: Lexus IS je spolehlivý. Pokud to není diesel a manuál.

Test ojetiny: Lexus IS je spolehlivý. Pokud to není diesel a manuál.

Diesel nebo osmiválec?

Ve srovnání s podstatně rozšířenější a dříve uvedenou třídou E má CLS výrazně omezenou nabídku motorů a převodovek. Nevyskytují se zde čtyřválce, nezničitelné pětiválce ani manuální převodovky. To zrovna nijak zvlášť nevadí — sedmistupňová automatická skříň 7G Tronic totiž patří k těm povedenějším. Při slušném zacházení a pravidelných výměnách oleje nejpozději po 60 tisících km navíc vydrží opravdu hodně. Pokud ale její chování při testovací jízdě a zahřátém oleji není stoprocentní, připravte se na repasi, která cenou u nezávislých specialistů nevybočuje z průměru. Výjimečně převodovce selhává drahá mechatronika.

Zdaleka nejrozšířenějším je na trhu třílitrový diesel 320 CDI. Nadchne spotřebou, kterou lze bez potíží uhlídat kolem osmi litrů, zátahem, ale i celkovou odolností. Má však své slabiny — pravidelně zde selhávaly vířivé klapky v sání, včas je nutné také vyměnit žhavicí svíčky a odchází i těsnění výměníku voda-olej. Obecně je ale motor bytelný a dokáže zdolat neskutečné vzdálenosti jen s pravidelným servisem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Třílitrový naftový šestiválec je mechanicky velmi odolný.

Teoreticky spolehlivé jsou i benzinové šestiválce M272 označované CLS 280 a 350. Jenže je občas trápí potíže s rozvody a vyvažovacími hřídelemi. Řetězů k výměně je hned několik, to by však nebyl největší problém. Většinou je nutná výměna i variabilně nastavitelných vačkových hřídelí i oholených ozubených kol. Cena opravy, při které je nutné vyjmout celý motor, se pohybuje zhruba mezi čtyřiceti a sto dvaceti tisíci — podle rozsahu poškození.

Řetězové rozvody, byť v menší míře, umí zazlobit i u výrazně méně rozšířených osmiválcových modelů CLS 500 a 550. Jelikož zde chybí vyvažovací hřídele, je cena případné opravy v maximálním rozsahu výrazně nižší.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ je kladivo na M5. Umí až 300 km/h a driftuje

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ je kladivo na M5. Umí až 300 km/h a driftuje

Absolutním vrcholem nabídky byla verze CLS 63 AMG s motorem M156. Jednotka jede božsky, jenže i v tomto případě se někteří majitelé setkali s předčasným opotřebením. Stejně jako u odvozeného éčka tento motor doporučujeme jen z opravdu dobrého, nejlépe klubového chovu, kde se o něj někdo dobře staral a příliš jej netrápil.

Radosti
Atraktivní vzhled
Kvalitní zpracování
Příznivá spotřeba dieselu
Díly shodné s rozšířenou třídou E
Starosti
Nákladný servis benzinových šestiválců
Do roku 2006 problémy s brzdami
Pochybný původ řady ojetin
Horší prostornost vzadu
6  /10
Pokračování testu
Fotogalerie72 fotografií
DSCF3005.jpg DSCF3006.jpg DSCF3008.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý Mercedes CLS: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Mercedes CLS: Jak jezdí
  3. Ojetý Mercedes CLS: Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků