Kapitoly článku:
- Odklon od tradice?, Bezpečnost opět na výši
- Začátek elektrických brzd, Konec elektrických brzd. A facelift k tomu, Zkoušený vůz
- Ach ta elektronika…, Ale nejen ona, Na první pohled
- Uvnitř, Extrémní zavazadelník, Za volantem
- Komfort na sto způsobů, Motor, Na silnici, A vystupujeme
- Očima odborníka, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Očima odborníka
Zájem o luxusní ojetiny roste a není se čemu divit – jejich ceny dosud nikdy nebyly příznivější. Výhled přes třícípou hvězdu na kapotě se tak pomalu stává dostupným pro široké spektrum návštěvníků autobazarů. Díky hospodářské krizi, která tvrdě dolehla na trh ojetin v uplynulých třech letech, si nyní lze dopřát nepoznaný komfort už za cenu pětileté Škody Octavia.
Nejstarší exempláře Mercedesu třídy E s modelovým označením W211 lze dnes pořídit s trochou štěstí a odvahy už za 180 tisíc korun. Oproti předchozí generaci W210, přiléhavě přezdívané „masařka“, nabídla vedle svěžího a dodnes líbivého designu i o poznání atraktivnější interiér a celou řadu do té doby nevídaných komfortních prvků výbavy. Éčko bylo možno dovybavit prakticky na úroveň vrcholné třídy S. U bohatě vybavených vozů je ztráta hodnoty enormní, takže lze dnes brány autobazaru opustit za volantem vozu, který před 8 lety přišel na 2,5 milionu, a neutratit přitom více než desetinu této částky.
V důsledku toho, že současný trend rostoucích cen paliv hraje do karet spíše úspornějším naftovým motorům, ceny "éček" se zážehovými pohonnými jednotkami klesají mnohem rychleji. Pro osmiválec to platí dvojnásob. Benzínové šesti- a osmiválce navíc bývají až na výjimky o poznání lépe vybaveny, neboť když první majitel-gurmán nepovažoval za nutné šetřit na palivu, zpravidla si mohl dovolit zaškrtnout i mnohé položky v nekonečném seznamu příplatkové výbavy. Benzínové motory obecně představují díky své spolehlivosti solidní volbu. Navzdory vyšší spotřebě se tak mohou v konečném součtu provozních a servisních nákladů vyplatit.
Nejrozšířenějšími pohonnými jednotkami na českém trhu jsou však diesely, jejichž tržní podíl činí 95 %. Protipólem k základním motorizacím 200CDI a 220CDI je monstrózní osmiválec označovaný jako 400CDI, který vznikl spojením dvou čtyřválců do jednoho celku. Dvakrát složitější konstrukce s sebou sice nese dvakrát vyšší výkon, ale také dvakrát větší riziko problémů a dvakrát vyšší náklady na případné opravy. Není proto divu, že někdejší král dieselů se dnes obvykle krčí v rozích autobazarů a čeká buď na dostatečně odvážného, nebo spíše nedostatečně informovaného nápadníka.
Spolehlivý a neuvěřitelně úsporný pětiválec 270CDI je sázkou na jistotu a na ploše autobazaru většinou nezdrží déle než pár dní. Tuzemským statistikám prodejů dominuje třílitrový šestiválec 320CDI, jehož točivý moment 540 N.m poskytuje vozu bezvýhradnou dynamiku při osmilitrové průměrné spotřebě.
Zkušenost z našich autocenter ukazuje, že velmi žádanou karosářskou verzí je kombi s obrovským a dobře využitelným kufrem. Ve spojení se zmiňovaným naftovým pětiválcem či šestiválcem se jedná o horké zboží, což kupodivu platí i pro hůře vybavené exempláře. Na trhu je však kombíků relativně málo a v zachovalém stavu s rozumným nájezdem se neshání snadno. To platí i o verzích s pohonem všech kol 4Matic, se kterými se na českém trhu lze setkat jen zřídka. Drtivá většina vozů je vybavena automatickou převodovkou, která ke komfortnímu charakteru „éčka“ dokonale pasuje. V roce 2004 dostal automat 7 převodových stupňů. Preventivní výměna jeho olejové náplně co nejdříve po koupi by měla být samozřejmostí, neboť repase automatu je tradiční noční můrou všech zájemců o luxusní ojetinu.
Díky náhradním dílům z druhovýroby a řadě nezávislých opravců lze v dnešní době vůz servisovat v relativně únosných finančních mezích. Asi největší hrozbou je tehdejší technologická novinka v podobě elektrohydraulického brzdového systému SBC, který zajišťoval maximální brzdný účinek a na přání se montoval až do roku 2006. Systém SBC se dříve či později odporoučí do věčných lovišť a výměna jednotky za novou rozhodně není levnou záležitostí. Vozy pravidelně servisované v autorizovaném servisu s poctivě vyplňovanou servisní knihou mají však naději, že se výrobce s majitelem auta o náklady na opravu podělí, neboť uznává určitá konstrukční pochybení. Naštěstí ne každý vůz je tímto systémem vybaven, prověření jeho přítomnosti se při prohlídce konkrétního vozu vyplatí.
Český trh ojetin je zaplaven auty dovezenými ze zahraničí. Obzvláště na pozoru je třeba se mít před těmi lákavě levnými, neboť právě ty mívají často za sebou nelehkou kariéru letištních či hotelových taxíků, případně vozů sloužících ke smluvní přepravě či v autopůjčovnách. Obzvláště to platí vozy vybavené naftovými čtyřválci. Rozumně uvažující zájemce o ojetinu si údaj na jejich tachometru musí vynásobit nejméně dvěma. Vždyť vozy této kategorie většinou najedou 150 tisíc kilometrů již během prvních 2 let provozu! Proto se nevyplácí podcenit důkladnou předkupní kontrolu vozu v doprovodu zkušeného mechanika. Prověření původu auta a jeho servisní historie by mělo být samozřejmostí, stejně jako patřičně dlouhá testovací jízda a vyzkoušení funkce veškeré palubní elektroniky. Rozumné je obrátit se na prodejce, který u nabízených vozů garantuje udávaný počet najetých kilometrů.
Vzhledem k množství dovezených vozů na českém trhu by kupující v první řadě neměl podceňovat význam prověření legálního původu. Vozy zakoupené jako nové v ČR s doloženými servisními záznamy jsou samozřejmě na trhu ceněné více. Paradoxní je, že jsou mnohdy oproti těm z dovozu i lépe vybavené, neboť většina vozů prodaných na českém trhu byla v nejvyšší výbavě Avantgarde. Pokud to rozpočet dovolí, měl by být jasnou volbou vůz po modernizaci, která proběhla v roce 2006 a přinesla řadu vylepšení, a tím i lepší předpoklady pro spolehlivý provoz.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto
Technické údaje: Mercedes-Benz 270 CDI T
Rok • stupeň výbavy
2004 • Avantgarde
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
5/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 685 cm3
Vrtání • zdvih
88,0 mm • 88,3 mm
Nejvyšší výkon
130 kW (177 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 200 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
425 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,2 s
Nejvyšší rychlost
228 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
690 l • 1 950 l
Objem palivové nádrže
80 l
Hmotnost: provozní • celková
1 885 kg • 2 460 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,8 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 559 mm • 1 552 mm
Rozměr pneumatik
245/45 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 850 × 1 822 × 1 495 mm
Naměřené hodnoty
60 – 100 km/h |
3. stupeň | 5,83 s |
4. stupeň | 8,25 s |
80 – 120 km/h |
4. stupeň | 7,51 s |
5. stupeň | 10,06 s |
| |
Měření | Čas |
1 | 10,11 s |
2 | 9,24 s |
3 | 9,86 s |
Průměr | 9,737 |
Hlučnost | |
Volnoběh | 73 db |
50 km/h (4. st.) | 77 db |
130 km/h (5. st.) | 84 db |