Kapitoly článku:
- Odklon od tradice?, Bezpečnost opět na výši
- Začátek elektrických brzd, Konec elektrických brzd. A facelift k tomu, Zkoušený vůz
- Ach ta elektronika…, Ale nejen ona, Na první pohled
- Uvnitř, Extrémní zavazadelník, Za volantem
- Komfort na sto způsobů, Motor, Na silnici, A vystupujeme
- Očima odborníka, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Začátek elektrických brzd
Hydraulické brzdy jsou poměrně složitým systémem s relativně vysokou mírou rizika poruchy, ale kdo by si dovolil zažitou soustavu nahradit něčím jiným? Mercedes – Benz. Řada E/W211 do velkosériové výroby zavedla elektrohydraulický systém Sensotronic, poprvé aplikovaný na sportovní řadu SL 500.
Soustava se vyznačuje naprostou absencí jakékoli mechanické vazby mezi pedálem a brzdovými třmeny. Jejím jádrem je akumulátor brzdové kapaliny pracující s tlaky až 160 barů se čtveřicí tlakových modulátorů pro jednotlivá kola. Pokyny od pedálu se přenášejí by-wire, tedy po drátě, a počítač v součinnosti s údaji příslušných čidel přizpůsobuje účinek brzdy na konkrétním kole aktuálním podmínkám.
Konec elektrických brzd. A facelift k tomu
Modernizací prošla řada M-B E/W211 v roce 2006, kdy již po světě jezdilo přes milion jejích exemplářů. Zvenčí si všimneme snad jen přepracovaných nárazníků s elipsovitými mlhovkami vpředu, více se však toho událo v útrobách. Změnilo se odladění pérování a řízení dostalo strmější převod.
Většina motorů prošla důkladnou modernizací, v nabídce příplatkové výbavy se objevily například soustava pre-safe připravující jednotlivé bezpečností skupiny vozu na neodvratitelnou havárii nebo ve světové premiéře adaptivní bi-xenonové světlomety ILS (Intelligent Light System) přizpůsobující světelný tok, jeho intenzitu a rozvržení aktuálním provozním podmínkám.
A slavný elektronický brzdový systém Sensotronic? Ten byl ve vší tichosti nahrazen, podobně jako u řady S, klasickou hydraulickou soustavou s posilovačem. Hlavní důvody? Vysoké výrobní náklady, náchylnost k poruchám (ano, elektronika), rychlejší opotřebování destiček i kotoučů a minimální efekt na bezpečnost provozu (údajně zkrácení brzdné dráhy o 3 % z rychlosti 120 km/h)…
Zkoušený vůz
K testu jsme tentokrát převzali tmavě modré kombi Mercedes – Benz se vznětovým pětiválcem 270 CDI v kombinaci s automatickou převodovkou a nejvyšším výbavovým stupněm Avantgarde. Servisní knížka k němu přiložena nebyla, nicméně vůz byl opatřen garancí najetých kilometrů od Cebie, nosiči dat pro navigaci a dvěma transpondéry (nahrazujícími běžný klíč) i všemi manuály, ovšem ve španělštině.
Mercedes - Benz 270 CDI T Avantgarde |
Cena | 279 999 Kč |
Rok výroby | 2004 |
Stav tachometru | 164 000 Km |
Další záznamy | koupeno nové v E |
Servisní knížka | Ne |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 8x |
El. řízení podvozku | ABS, ASR, ESP, BAS |
Centrální zamykání | Ano na DO, transpondér |
El. ovládání oken | Ano, 4x, jednodotykové |
El. ovládání zrcátek | Ano, vč. vyhřívání a přiklápění |
Čalounění | kůže |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano, el. |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ano |
Klimatizace | Ano, aut. |
Autorádio | Ano, orig., s přehrávačem CD a navigací |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ano, orig. |
Xenonové světlomety | Ano, bi-xenonové |
Palubní počítač | Ano |
Právě z jihu Evropy zřejmě vůz pocházel, soudě také podle absence jinak prakticky nezbytného vyhřívání sedadel. Tento Mercedes ale zřejmě u nás během posledního roku jezdil, v dokumentaci jsme našli také záznam o preventivním zásahu servisu z letošního jara, v rámci kterého byl s úspěchem proveden i test soustavy common-rail. Vůz nevykazoval žádné poruchy nebo známky výraznějšího opotřebení.
O reálnosti deklarovaného nájezdu jsme neměli důvod pochybovat. Tento vůz za sebou žádnou větší havárii neměl, zřejmě ale v minulosti chytl menší „ťukanec“ na levou přední část. Mírně popraskaný nárazník zůstal neopraven, blatník, kapota i příčka zasaženy nebyly, pouze obě svítilny na levé straně byly nahrazeny novými. Vůz fungoval bez potíží, startoval, řadil, brzdil svítil. I když…