Kapitoly článku:
- Ve stylu větších bratrů, Facelifty, Nabídka verzí
- Zkoušený vůz, Nač si dávat pozor, Jaký motor?,
- Na první pohled, Uvnitř, Praktický zavazadelník
- Za volantem, Na silnici, A vystupujeme
- Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Za volantem
V rámci značky Mercedes – Benz standardizovaný volant není zrovna nepovedený, v tahači nebo třídě S se jistě vyjímá skvěle, ale na skromnější poměry panující v řadě C působí přeci jen zbytečně rozměrným dojmem. Přesto si na něj zvyknete, stejně jako na tlačítka ovládající na dálku a podle snadno pochopitelného schématu palubní počítač a rádio.
Navíc skrze ně a displej uprostřed rozměrného displeje ve středu tachometru můžete nastavovat širokou škálu funkcí od zpoždění zhasínání venkovního osvětlení („parkovačky“ plus přední mlhovky) přes denní svícení, jazyk a měrné jednotky až po režim přihřívání chladicí kapaliny a sestavu informací zobrazovaných na tomto displeji průběžně.
A k tomu již nadhozenému přístrojovému štítu. Stručně: slabota. Jednoduché oranžové podsvícení a čitelnost dobrá, ale i můj Ford Sierra z roku 1989 na tom byl kdysi lépe. Teplota chladicí kapaliny? Ciferník ani jakákoli kontrolka zde nejsou, pokud se budete hodně snažit, proklikáte se k ní skrze menu palubního počítače.
I přes výše uvedenou kritiku nelze tomuto vozu upřít velmi jednoduché a přehledné ovládání. Rádio s přehrávačem CD a changerem ukrytým v přihrádce před spolujezdcem lze ovládat přes panel ve středové konzoli (nad ním je řada vesměs zaslepených, tlačítek ovládajících centrální zamykání, deaktivaci ESP, zadní stěrač a varovné osvětlení). Dvouzónová klimatizace si vystačí s analogovým, ale nesmírně přehledným ovládáním.
Na silnici
Mercedes – Benz C200 CDI T je mimořádně pohodlným, komfortním vozem s velmi dobře odladěným podvozkem, nicméně požadavkům rychlé jízdy vyloženě nevyhovuje. Účinně potlačuje naklánění karoserie v zatáčkách i při brzdění a razantní akceleraci, je však dosti měkký (v tomto případě mohlo jít také o opotřebení tlumičů vozu s nájezdem blízkým hranici 190 000 km). Směrová stabilita je velmi dobrá, podobně jako tlumení nerovností všeho druhu.
O zimních pneumatikách srbské značky Trayal jsem dosud neslyšel a věřím, že zase dlouho neuslyším. Na suchu jak na vodě, na vodě jak na ledu, a to byly evidentně zánovní. Tato zkušenost zkrátka jen potvrzuje, že zvláště u podobných vozů je výběr pneumatik velmi důležitý.
Řízení je snadné a dostatečně přímé, ale nenabízí dostatečně silnou snahu o rovnání do přímého směru (podobně jako u posledně zkoušeného „éčka“), což komplikuje ovládání při potřebě rychlých změn směru (třeba v serpentinách). Řazení poměrně krátkou pákou má krátké chody, ale za studena budete nižší stupně hledat horko těžko (od roku 2004 to bylo výrazně lepší). Brzdy skvělé.
Motor po krátkém žhavení naskakuje zcela bez potíží a okamžitě a ani při plném zatížení nekouří, takže vstřiky jsou zatím zřejmě v pořádku. Jeho chod není zrovna tichý, zato je kultivovaný a posádku příliš neobtěžuje vibracemi. Výkonová špička není nijak oslnivá, ovšem točivý moment je opravdu perfektně rozložen do celého spektra využitelných otáček. Na jeho přísun se tak můžete spolehnout již od takřka volnoběžných otáček a obejdete se bez „kopanců“ známých z levnějších vozů.
A vystupujeme
Zkoušený Mercedes – Benz C200 CDI T i v základní výbavě Classic dodnes plní poměrně vysoké nároky. Nabízí prostorný interiér a komfortní cestování, jež hledá jen těžko konkurenci. Jízdní vlastnosti s konkurenčním BMW 3 (E46) příliš srovnávat nelze, navíc jde o vůz zcela jiného určení.
Ačkoli se má obecně za to, se od konce devadesátých let začala kvalita osobních vozů Mercedes – Benz upadat, námi testovaný vůz byl až na nefunkční zadní ostřikovač bez chyby, interiér i po nájezdu přes 180 000 km nebyl nadměrně opotřeben ani na exponovaných místech.
S vozem jsme najeli celkem 700 km vesměs v podmínkách městského provozu při celkovém průměru 7,2 l/100 km. Mimo město jsme se dostali na 5,2 l/100 km a na dálnici (také díky dlouhé šestce) je možno držet se okolo hranice 6,0 l/100 km. Pokud si najdete rozumně ojeté auto a spolehlivý neautorizovaný servis, nemusíte se bát nijak nadprůměrných provozních nákladů.
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto