Kapitoly článku:
- Ve stylu větších bratrů, Facelifty, Nabídka verzí
- Zkoušený vůz, Nač si dávat pozor, Jaký motor?,
- Na první pohled, Uvnitř, Praktický zavazadelník
- Za volantem, Na silnici, A vystupujeme
- Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Na první pohled
V tomto bodě se příliš pozastavovat nemusíme, podobný vůz, byť s jiným motorem a výbavou, jsme již testovali. Dlužno dodat, že konstruktérům, stylistům a marketingovým pracovníkům Mercedesu se v případě řady W203 podařil husarský kousek.
Dokázalo zachovat jasný charakter vozů Mercedes – Benz s jeho tradičními prvky a okořenit jej rozumnou dávkou stylovosti a honosnosti, ovšem bez toho, aby se snížili k „sportovním“ liniím, jimiž designéři většiny konkurenčních značek často zakrývají svoji bezradnost s dalším vývojem značkového stylingu.
Přídi dominuje tradiční, chromovanými pásy obložená maska chladiče dekorovaná ve špici kapoty jednoduchou trojcípou hvězdou na bezpečnostním pružinovém závěsu. Dalších chromovaných obkladů bylo použito pouze střídmě, a sice jen v horní části otěrových lišt okolo karoserie a dveřních klik.
Sdružené přední svítilny pod společnými širými kryty (důsledek faceliftu) působí i nyní moderním dojmem, byť ukrývají kromě blinkry jen obyčejné xenonové projektory, samostatné dálkové paraboly (k rozložení světelného toku a jeho intenzitě jsme neměli výhrad).
Ani při pohledu z profilu nepozorujeme žádné vpřed se svažující „dynamické“ linie, ale spíše si všimneme jakési distingvované robustnosti a velké prosklené plochy usnadňující posádce výhled okolo vozu. O tom, že konstruktérům tohoto kombíku nešlo primárně o maximalizaci prostoru pro zavazadla, svědčí elegantně působící a velmi skloněné okno výklopné zádi.
Vodorovně šrafované zadní sdružené svítilny odpovídají tradici značky Mercedes – Benz a zároveň nijak neomezují šířku otvoru pro přístup k zavazadlovému prostoru.
Uvnitř
Dokud nepohlédnete na přístrojový štít, bude vám interiér tohoto vozu připadat moderní, promyšlený a nadčasový. Ke všem sedadlům je přístup dlouhými a do široka otevíranými dveřmi. Do světle šedavých tónů laděné obkladové a potahové materiály mohou působit poněkud fádně, ale interiér prosvětlují a navíc kvalita a zpracování plastů i koženého čalounění jsou na vysoké úrovni.
Přední sedadla jsou dostatečně tuhá a nabízejí oporu v zatáčkách přiměřenou požadavkům komfortní i mírně svižnější jízdy, navíc vynikají dlouhými sedáky. Jsou všestranně elektricky seřiditelná, pouze sklon sedáku se nastavuje mechanickou růžicí. Absence regulace tuhosti bederní opěry nám nechyběla, místa je vpředu ve všech ohledech dost.
Zklamání můžeme být nedostatkem prostorů pro odkládání drobností. Maličkosti odložíte do sporých kapes předních dveří, pod loketní opěru mezi předními sedadly či do štěrbiny pod rádiem. Přihrádku ve schránce před spolujezdcem pak bezmála beze zbytku opanovala zástavba changer na CD.
Na zadních sedadlech je jistě více místa než třeba u konkurenčního BMW 3 (E46), nicméně opravdu komfortně se zde usadí jen dva dospělí. Za pozornost stojí příplatková instalace výklopných polštářů kompaktním způsobem suplující samostatné polštáře pro větší děti. Cestující zde mají k dispozici samostatné výdechy ventilace, kapsy na zadní straně předních opěráků (s vybráním pro větší prostor pro kolena) a středovou loketní opěru.
Praktický zavazadelník
Prostor pro zavazadla nabízí dostatek místa pro různé předměty již ve svém základním uspořádání. Podběhy zadních kol jeho šířku nijak neomezují, jeho rovina se nachází v úrovní nákladové hrany (její chromovaná lišta byla u zkoušeného vozu dokonce ještě obložena ochrannou fólií!) a za podběhy najdeme síťky pro drobnosti.
Další malé předměty uložíte pod podlahu na místo rezervy, kde jim místo uvolnila prostorově úsporná, ovšem nikoli vždy využitelná sada na opravu pneumatiky. V porovnání s „éčkem“ nemá zdvih podlahy „céčka“ samostatnou aretaci plynovými vzpěrami, na druhou stranu má podstatně praktičtěji ovládanou krycí roletu. Ta se svinuje samočinně jednoduchým stiskem její hrany (podobně jako později u Octavie II) a při zatahování je v celé dráze svého pohybu až d zarážek vedena ližinami.
V případě přepravy drobnějších předmětů lze k okům v rozích podlahy uchytit jisticí síť. Kromě osvětlení se můžete těšit také na vyvedenou zdířku 12V. Pokud se například hodláte stěhovat, tento Mercedes nabídne velkorysou přepravní kapacitu. Dělené sedáky zadních sedadel lze snadno předklopit vpřed a na jejich místo sklopit opěráky (mohutný tubus ukrývající svinovací kryt zavazadelníku i ke stromu přichytitelnou síť) je součástí většího dílu opěradla.
Vzniklá plocha je pak zcela rovná a prostá jakéhokoli schodu. Není přitom třeba vyjímat hlavové opěrky, a dokonce ani bezpečnostní pásy se vám pod ruce motat nebudou.