Kapitoly článku:
Jak byl v době příchodu Lexus GS křiklavý, tak je dnes vlastně nenápadný. Dříve kontroverzní výrazně chromovaná příď působí proti současným modelům značky vysloveně usedle. I vedle podobně starého Mercedesu E nebo BMW 5 bude japonský zástupce působit výrazně konzervativněji.
Pro zájemce by to ale měla být spíše výhoda - na rozdíl od nich totiž lexus nemá po letech tendenci přitahovat různé podivné existence. Kvalitou přitom rozhodně nezaostává!
Palubní deska uspořádáním připomíná menší model IS. Zpracování i kvalita použitých materiálů je na vysoké úrovni.
Když vstupujeme do interiéru auta z roku 2006, které jsme si půjčili v AAA Auto, nevidíme prakticky žádné známky opotřebení. Však také auto s českým původem za 350 tisíc korun doposud urazilo jen 155 tisíc kilometrů.
Sedačky jsou v obou řadách bohatě dimenzované, kůže je nesmírně kvalitní a přesto, že interiér není právě nápaditý, zpracováním se minimálně přibližuje německé konkurenci.
Zaujal nás i luxusně působící chromový přístrojový štít, nebo rozměrný centrální displej. Překvapí, že i po deseti letech nepůsobí zastarale. Ovládání kombinující dotykovou plochu a okolní tlačítka ale není nejintuitivnější.
Startovacím tlačítkem probouzíme k životu třílitrový vidlicový šestiválec o výkonu 183 kW. Je skvěle odhlučněný a jeho zvuk připomíná v dáli běžící precizní mechanické hodinky.
Také automat pracuje absolutně hladce a auto, které disponuje i skvělou aerodynamikou, se zvolna rozjíždí. Je to zcela jiný pocit než u německé konkurence - Lexus svou posádku hýčká zenovým tichem a uklidňuje podmanivým zvukem motoru i palubního audiosystému.
Sedačky jsou nesmírně komfortní. Kufr nelze rozšířit sklopením sedaček. U hybridní verze jej navíc výrazně omezují baterie.
Škoda, že tato pohoda netrvá věčně - na výraznějších nerovnostech se totiž auto začne povážlivě natřásat a z palubní desky se občas ozve i povrzávání. Podobná kritika zaznívala u GS už v dobových testech. Přitom jsme měli tlumiče nastaveny do komfortního režimu.
V tom sportovním podvozek ještě přitvrdí, celkovému naladění s přeposilovaným řízením však stejně ostrá jízda příliš nesedí.
Uvolněnou nevtíravou atmosférou si nás testovaný kus přesto získal.
Verdikt
Lexus GS je technickou finesou, která se svou vyspělostí i technickými řešeními může směle rovnat rozšířenější konkurenci.
Proti ní je výhodou výrazně nižší zájem různých podvodníků. O lexus - navíc vždy benzinový - se nikdy v bazaru nestrhne taková bitka jako o naftové BMW či Audi. Řada vozů na trhu navíc může profitovat z průhledného českého původu. Lze očekávat, že někdo, kdo dal za auto dva miliony, nešetřil na servisu.
Pro zájemce o starší vůz je to dobrou zprávou, o levnou údržbu se však v případě lexusu jednat nebude. Spotřební materiál jako brzdy či silentbloky sice pořídíte i v druhovýrobě, komplikovanou techniku bychom přesto raději svěřili odborníkům. A ty budete vzhledem k rozšíření lexusů v ČR hledat mimo autorizovanou síť obtížně.
Technické údaje: Lexus GS
Rok • stupeň výbavy
2006 • 300
Počet válců/ventilů na válec
6/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 995 cm3
Vrtání • zdvih
87,5 mm • 83,0 mm
Nejvyšší výkon
183 kW (249 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 200 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
310 Nm při 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,2 s
Nejvyšší rychlost
240 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
430 l
Objem palivové nádrže
71 l
Hmotnost: provozní • celková
1 620 kg • 2 125 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
14,4 • 7,2 • 9,8 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 535 mm • 1 540 mm
Rozměr pneumatik
245/40 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 825 × 1 820 × 1 430 mm